Lærer til lærer

Schools for Peace

Schools for Peace programmet (The Non Violence Project Foundation) er med til at skabe engagerede og motiverede elever og nedbringe antallet af konflikter på Højdevangens Skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Schools for Peace programmet (The Non Violence Project Foundation) er med til at skabe engagerede og motiverede elever og nedbringe antallet af konflikter på Højdevangens Skole

Non-Violence Project Denmark arbejder på at give børn og unge konkrete konflikthåndteringsstrategier og redskaber til at styrke deres selvværd og forstå deres egne og andres behov, hvilket gør dem i stand til at håndtere konflikter på en konstruktiv og ikkevoldelig måde.

Formålet er at gøre børn og unge i stand til at træffe bedre beslutninger i deres liv og tage ansvar for deres handlinger, så de kan bidrage til et fredeligt og ikkevoldeligt miljø i deres skoler, lokalsamfund og samfundet generelt. Non-Violence Project Denmark er en del af en større international uddannelsesorganisation, The Non-Violence Project Foundation, der gennem de sidste 20 år har uddannet og trænet næsten 8 millioner børn, unge, lærere, idrætstrænere og frivillige på verdensplan i at løse konflikter på en fredelig måde. Nu er turen kommet til Danmark. Det er to søstre, Sofia og Maria Deria, som, med erfaringer fra Sverige, har valgt at starte organisationens danske landekontor.

Højdevangens Skole er udvalgt som ambassadørskole og eleverne på 5. og 7.årgang er nu i gang med Schools for Peace programmet, som indeholder øvelser og opgaver, der fokuserer på elevernes selvværd og giver kompetencer inden for konfliktløsning og ikkevold. Skolens inklusionspædagog, Anja Vejrum, er glad for, at det er lykkes at få projektet til Højdevangens Skole. ”Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger fra elever, lærere og pædagoger på dette projekt. Hvert år modtager vi ca. 175 nye 7. klasse elever fra de andre skoler i 4skole samarbejdet. Det er en udfordring for både de nye elever og skolen. I år har vores nye 7. klasser fået en rigtig god start, og Schools for Peace programmet har en andel i det” fortæller Anja.

I 7. F er de i gang med Schools for Peace programmet. Klasselærer Charlotte Kaa Mogensen indleder timen med at tale om forskellen mellem aktiv og passiv lytning. ”Hvordan er man en god lytter?” spørger Charlotte ud til klassen. ”Ved at være nærværende” kommer det fra en elev. ”Du skal se på personen, som du taler med” kommer det fra en anden elev.

Efter en øvelse i aktiv lytning skal klassen nu arbejde med forbilleder. Charlotte skriver med store bogstaver, ”Forbillede” øverst på klassens hvide tavle. "Hvad er et forbillede?" spørger Charlotte. Mange elever rækker hånden op. ”Det er én man ser op til” siger Christian. ”Eller en man gerne vil være” kommer det fra en anden elev. Den hvide tavle bliver hurtigt fyldt op med forklaringer på, hvordan man kan være et forbillede for andre. 7. F bliver nu delt i forskellige grupper. Hver gruppe bliver tildelt en kendt person, som for mange mennesker er et forbillede. Christian, Tobias og William skal arbejde med Martin Luther King. "Han kæmpede for bedre rettigheder for de mørke amerikanere og mod racisme ” siger Kristian. De tre drenge synes, det er spændende at arbejde med forbilleder. De synes, at Schools for Peace er rigtig godt. ”Vi lærer en masse om os selv” siger Tobias. ”Ja, og så bliver vi gode til at løse konflikter”, siger William. De tre drenge synes, det er godt, at flere årgange på Højdevangens Skole skal arbejde med Schools for Peace programmet fremover.

Charlotte Kaa Mogensen var i uge 31 på kursus i Schools for Peace programmet. ”Det er først og fremmest relevant og nemt at gå til. Øvelserne er beskrevet godt, og de er nemme at sætte i værk. Der er ingen tvivl om, at det er rigtig godt at have prøvet øvelserne på egen krop først, herefter er det forholdsvis nemt at gå til”

”Ved at køre forløbet helt i starten af skoleåret, giver det både eleverne og lærerne en fælles referenceramme. Det at tale om konflikter uden at skulle tage udgangspunkt i noget, der lige er sket, gør det klart nemmere for eleverne at tale om. De har alle erfaringer med sig og nogle især dårlige erfaringer mht. konfliktløsning. Ved at vi i klassen har snakket om konflikter, følelser osv., føler de et større ansvar over for hinanden” fortæller Charlotte.

"Det er vores tanke, at Schools for Peace programmet skal udbredes til resten at skolen med tiden. I en tid, hvor inklusion stadigvæk trækker store overskrifter, oplever vi, at Schools for Peace programmet kan styrke inklusionen, den alsidige udvikling og dannelsen hos den enkelte elev og være med til at skabe et bedre og trygt klasse- og læringsmiljø for eleverne på Højdevangens Skole. Vi håber, at der i København er andre skoler, som vil arbejde med Schools for Peace programmet og Non-Violence Denmark" afslutter Anja Vejrum.

For mere information - kontakt gerne:

Souschef på Højdevangens Skole, Marck Tønnesen

Mobil: 52 50 14 82

Mail: CE8U@buf.kk.dk

Landechef Non–Violence Project Denmark, Sofia Deria

Mail: sofia@nonviolence.com

Mobil: 51 91 21 29

Projektleder Maria Deria

Mail: maria.deria@nonviolence.com

Kilder:

http://nonviolencedenmark.com/

http://www.nonviolence.com/

http://www.nonviolence.com/about/the-foundation/