Debat

EVA's anbefalinger fra en anden verden

EVA’s anbefalinger om implementeringen af læringsplatformene er skrevet i en drømmeverden fjernt fra folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) er kommet med ni anbefalinger om implementeringen af de obligatoriske læringsplatforme, der udspringer af skolereformen. Sammenholder man anbefalingerne med folkeskolens virkelighed anno 2016, er det imidlertid er svært at finde en grimasse, der kan passe. Anbefalingerne lyder således:  

1.      Inddrag perspektiver fra medarbejdere i valget af digital læringsplatform. Findes der mon en eneste kommune, der har inddraget lærerne i dette valg, endsige spurgt lærerne, om de overhovedet ønskede at benytte en sådan platform? 

2.      Vælg en brugervenlig læringsplatform, der er kompatibel med andre digitale systemer. Hvordan skulle det nogen sinde kunne lade sig gøre i en situation, hvor intet er færdigudviklet, hverken læringsplatformene eller de ’andre digitale systemer’, de skal være kompatible med?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

3.      Vær åben og tydelig i kommunikationen, hvis I skifter læringsplatform. Helt ærlig: Åbenhed og tydelighed er nok noget af det sidste, der beskriver den proces, som finder sted på dette felt.  Lukkethed, hovsapolitik og goddav-mand-økseskaft-snak gennemsyrer det hele.

4.      Hold fokus på, at læringsplatformen skal understøtte arbejdet med elevernes læring. Ja, det kunne da være herligt! Synd blot, at læringsplatformene efter langt de fleste læreres mening gør alt muligt andet end netop at understøtte elevens læring.

5.      Brug stærke og motiverede didaktikere som superbrugere. Jamen hvad så, hvis eller rettere når de ’stærke og motiverede didaktikere’ som gruppe er nogle af de mest indædte modstandere af læringsplatformene?

6.      Rammesæt kurser og prioritér ledelsesdeltagelse med henblik på at give ledelsen gode forudsætninger for at tale med medarbejderne om, hvordan læringsplatformene kan styrke det pædagogiske personales arbejde med at skabe læring for eleverne. Tror man virkelig, at skoleledelsen har tid og kræfter samt ikke mindst pædagogisk gennemslagskraft til det her?

7.      Skab gode teamstrukturer. Hvordan skulle det kunne lade sig gøre i en skole, hvor lærerne ikke har tid til at mødes i deres team?

8.      Skab plads til at lege og eksperimentere. Hvem f***** har tid og overskud til det med 27 lektioner om ugen?

9.      Afsæt god tid til implementering. I en verden, hvor alt helst skal sættes i værk i forgårs, selv om de løse ender ustandselig slår i hovedet på folk som lianer i en amazonjungle, og alle render forvirret rundt som en flok hovedløse høns?

EVA’s anbefalinger fejler for så vidt ikke noget. De er som skræddersyet til det system, lærerne skal arbejde efter, fordi det er et rigtig godt system, og det er ikke noget man tror, det er noget man ved; hvorfra må guderne vide. Så når virkeligheden ikke passer til den foreskrevne orden, må den rette ind. Virkeligheden altså.

I lærernes ører lyder EVA's anbefalinger som ord fra en anden verden.

Powered by Labrador CMS