Hæderspris til USA-farende didaktikforsker

På en kort visit i Danmark fra et års ophold på Berkeley-universitetet i Californien modtog professor Jeppe Bundsgaard i dag Aarhus Universitets Jubilæumsfonds pædagogiske hæderspris.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeppe Bundsgaard har blandt meget andet været med til at udvikle en række spil og andre digitale læremidler, blandt andet Ekstra Bladets 'Redaktionen', et digitalt redskab, der støtter en klasses arbejde med at skrive en avis. I januar 2015 blev han udnævnt til professor MSO med fokus på fagdidaktik og it.

Ny professor i it i fagene

  Da Jeppe Bundsgaard i efteråret 2014 præsenterede resultaterne fra den første internationale undersøgelse af skoleelevers computer- og informationskompetencer (ICILS), sad tilhørerne i små grupper i en afslappet atmosfære omkring borde dækket med hvid dug og levende lys. Men samtidig havde Jeppe Bundsgaard arrangeret konferencen som en interaktiv begivenhed, hvor deltagerne kunne diskutere med oplægsholderne undervejs, både on- og offline. Det er et af de eksempler, som Aarhus Universitet fremhæver på den kombination af det analoge og det digitale, der er kendetegnende for Jeppe Bundsgaards pædagogiske virke - hvad enten han underviser, vejleder, designer uddannelser og kurser eller holder oplæg på konferencer.

For Jeppe Bundsgaard handler det ikke om at bruge så meget it i undervisningen som muligt, men om at bruge det bedre. Om at forstå, at it altid bruges i en bestemt kontekst, og at hver undervisningssituation derfor kræver sine egne didaktiske overvejelser om, hvordan it kan give det største læringsudbytte, hedder det i en pressemeddelelsen om prisoverrækkelsen.

I dette år forsker Jeppe Bundsgaard i Californien - og her handler det også om at fremme mere projektorienteret undervisning med it-støtte. Det sker dels i samarbejde med amkerikanske kolleger, dels sammen med amerikanske organisationer, som arbejder med at at støtte undervisningen i de lokale skoler. Og på onsdag er han med på en skype-forbindelse derfra, når Folketingets børne- og undervisningsudvalg holder høring om de nationale test.

Skoleprofessor: Problemer med nationale test er større, end jeg troede