Pigerne fra Grønnevang Skoles internationale linje talte politik med den amerikansk ambassadør og om netsikkerhed med politiet på Ungdommens Folkemøde.

Nyt folkemøde er demokratisk dannelse

8.- og 9.-klasserne fra Grønnevang Skole i Hillerød tog turen til Søndermarken på Frederiksberg for at diskutere politik og samfundsudvikling under sensommerssolen på det allerførste Ungdommens Folkemøde.

Publiceret

Fakta: Ungdommens folkemøde

Den 8. og 9. september afholdesUngdommens Folkemøde i Søndermarken på Frederiksberg. 85organisationer afholder over 300 arrangementer i løbet af de todagen, festivalen varer.
Ungdommens Folkemøde arrangeres af Ungdomsbureauet, ennonprofitorganisation som arbejder for at sikre unge en aktivindflydelse i samfundet. 30.000 deltagere forventes at kigge forbii løbet af folkemødet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

9.i er samlet i skyggen under egetræet, lidt ved siden af Store Scene, hvor kulturminister Bertel Haarder netop har sørget for fællessang erklæret Ungdommens Folkemøde åbent. Lærer Mette Toft Nielsen skal til at sende klassen ud til boder og workshops, men først skal der gives instruktioner.

"Husk at spørge dem om deres mærkesager" siger hun. "Tænk over, hvad der gør indtryk på jer. Og så mødes vi her igen klokken halv tolv." Under almindelig småsnak bevæger eleverne sig under septemberhimlen og forsvinder ind mellem boderne, hvor de skal møde partiernes ungdomsorganisationer, skrive og performe egne raptekster, bygge stole af europaller og meget mere.

Politiske og personlige mærkesager

9.i er en international linje, der siden sommerferien har arbejdet med det amerikanske valg og relateret det til danske forhold. De har blandt talt om de forskellige partiers mærkesager. "Og nu håber jeg, at de her på folkemødet kommer til at tale med andre unge, der som privatpersoner har mærkesager, de brænder så meget for, at de gider stå her på standene frivilligt for at fortælle om dem" siger Mette Toft Nielsen. "Og forhåbentlig får de også en fornemmelse af, hvordan frivilligt arbejde og engagement er en del af demokratiet. Ikke kun som noget at sætte på sit cv".

"Sådan en dag kan forhåbentlig bidrage til at opfylde en del af folkeskolens formål - at eleverne skal blive demokratisk dannede borgere" tilføjer lærer Elisabeth Carstensen, som også er tilknyttet Grønnevang Skoles internationale linje. "Formålet må ikke blive overskygget af de nationale mål"

Uddannelsesvejledning ind ad bagvejen

De fleste besøgende på Ungdommens Folkemøde denne formiddag er elever på ungdomsuddannelser og deres lærere. Men Elisabeth Carstensen peger på, at folkeskoleeleverne faktisk kan få noget ekstra ud at være med. "Mange af arrangementerne handler jo om uddannelse og uddannelsesvalg på det lidt mere principielle plan - hvad vil vi med vores uddannelser og i sidste ende med vores liv?" fortæller hun. "Og så kommer vores elever til at møde eleverne fra ungdomsuddannelserne ved de workshops, de deltager i, og på den måde får de andet et blik på deres eget uddannelsesvalg."

Dialogen begejstrer eleverne

Umiddelbart er det dog ikke uddannelsesovervejelser, eleverne fortæller om, da de vender tilbage for at mødes med lærerne. De snakker i munden på hinanden om at de har talt med den amerikanske ambassadør. På engelsk. De har givet Bertel Haarder ideer til, hvad der skal med i hans Danmarkskanon og hørt Johanne Schmidt Nielsen tale om trolling og chikane på sociale medier. Nå ja, og deltaget i nogle konkurrencer - en har vundet retro-høretelefoner.

"Det var fedt, at man kunne debattere og stille spørgsmål til folk" fortæller eleven Katrine, som blandt andet har været forbi politiets stand og talt om sikkerhed på nettet. "Man kan vælge at gå efter det, der interesserer en selv, og når folk selv fortæller om det, er det sjovere end at læse om det på nettet eller høre sin lærer holde et oplæg".