Plakaterne for 'Verdenstimen' sendes til alle skolerne i Danmark.

Tag FN’s verdensmål med i fysiklokalet

I næste uge afholdes det globale ’Verdenstimen’, hvor elever over hele verden skal lære om FN’s 17 verdensmål. Især i matematik og natur/teknologi er der mulighed for at tænke ud af boksen, siger arrangørerne i Danmark.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det danske globalt-orienterede medie Verdens Bedste Nyheder sætter for andet år i træk fokus på globale forhold og har i samarbejde med de danske udviklingsorganisationer udarbejdet undervisningsmateriale til alle fag, støttet af Danida. Med 'Verdenstimen' håber arrangørerne, at lærere vil bruge mindst én lektion i deres klasse på FN's verdensmål. Men gerne mere, for målene er meget ambitiøse. 'Afskaf fattigdom' og 'Stop sult' er de første to.

Mange af FN's verdensmål har rod i beregninger, biologiske processer og selvfølgelig klimaforandringer, og det er oplagt at tage med i matematikundervisningen, siger Thomas Ravn-Pedersen, som er sekretariatschef i Verdens Bedste Nyheder.

Statistik, sandsynlighedsregning og malaria

En af opgaverne i matematik på mellemtrinnet kan være at lave et diagram over udviklingen af malariasyge i Afrika. På den måde lærer eleverne matematiske færdigheder, og samtidig kan de blive forundrede over, at der er markant færre, der bliver syge af malaria nu end for 10 år siden, mener Thomas Ravn-Pedersen.

'Den dag vi bar vand' er en opgave til natur-teknologi, som går ud på at regne på, hvor lang tid en landsbyboer skal bruge på at hente vand nok til sin familie:

'Lad os forestille os, at der er to km fra jeres hus til det sted, hvor I henter vand. I skal hente vand tre gange om dagen. Hvor mange kilometer går I om dagen? Der kan være ti liter vand i jeres spand. Hvor mange liter vand henter I om dagen? Gæt på, hvor lang tid I skal bruge pr dag.'

Sådan lyder opgavebeskrivelsen. Bagefter skal eleverne diskutere med hinanden, om en familie kan nå at få vand nok, når eleverne nu har regnet ud, hvor lang tid det rent faktisk tager at hente.

"Det gode ved at perspektivere udregningen er, at de får fornemmelse for, hvor stor en betydning de helt basale ting har i andre dele af verden, og så er det ikke bare tal, men mennesker", siger Thomas Ravn-Pedersen

Eleverne skal holde politikerne på sporet

FN's 17 verdensmål blev til sidste år, og det er første gang i verdenshistorien, at statsledere globalt er blevet enige om specifikke mål, som skal være nået senest i 2030. Statslederne er blevet enige, men i FN's natur er der ikke nogen, der bliver straffet, hvis de ikke gør deres for at nå målene. Det er her, folkeskoleeleverne kommer ind, mener Thomas Ravn-Pedersen.

"Eleverne er de væsentligste spillere om 15 år, og det er dem, der skal være efter politikerne, så de kan holde dem op på målene".

Han håber meget, at lærere vil finde materialet interessant og understreger, at Verdens Bedste Nyheders samarbejdspartnere har sørget for, at materialet er håndgribeligt for lærere at gå til.

"Lærerne er alfa og omega i det her projekt. Min fornemmelse er, at børn ved meget om globale forhold, men deres viden er meget fragmentarisk. Her kan læreren spille den centrale rolle i at organisere den viden", siger Thomas Ravn-Pedersen.

"Vi ved jo godt, der er en reform, der presser lærerne, så vi vil ikke gøre det til et større projekt end nødvendigt. Materialet er klar til download og brug, uden at der skal tilpasses i det".

Læs mere

Mereinformation om projektet her

Find undervisningsmaterialet