Sådan kan anbragte børns skoleudbytte bedres

Børn anbragt uden for hjemmet får dårligere skoleresultater end andre børn - statistisk set. Og døgninstitutioner og opholdssteder får stadig færre børn med stadig sværere vanskeligheder. For at støtte op om en bedre skolegang for disse børn har SFI set på erfaringerne på otte døgninstitutioner, der har arbejdet med nogle af skoleudfordringerne.

tiltagene i rapporten

  • En lektiecafé, drevet af frivillige
  • Et visitations- og rådgivningsteam
  • Elevoverleveringer med fokus på faglighed og kontinuitet
  • Indslusningsforløb med værkstedsundervisning
  • Undervisning i praktiske læringsmiljøer som værksteder ogdyrepark
  • Opdyrkning af faglighedskultur, fx gennem særlig"afgangsklasse"
  • Fokuseret brug af elevplaner
  • Sanseintegration i undervisningen
  • Samarbejde med andre institutioner
  • Nye, fleksible indskrivningsformer
  • Udeskolelærer

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SFI-rapport: Anbragte børns skolegang på intern skole (pdf)