Elever præsterer dårligere, når luften i klassen er dårlig. Nu undersøges skolers indeklima grundigt

Skolers indeklima bliver nu undersøgt grundigt

Folkeskolereformen betyder, at eleverne er længere tid på skolen, og derfor er det vigtigere end nogensinde, at indeklimaet er godt. Realdania har bedt DTU og Alexandra Instituttet om en grundig undersøgelse, som munder ud i en rapport i 2017.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I op til 60 procent af klasselokalerne i gennemsnit er koncentrationen af CO2 højere end tilladt. Især er det galt på skoler uden mekanisk ventilation - her er det 78 procent, der er over det tilladte. Det har flere undersøgelser gennem tiden vist. Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har stået for flere af disse undersøgelser og Masseeksperimentet, hvor eleverne selv har undersøgt deres indeklima og sendt resultaterne til forskere, har vist det samme dårlige resultat.

Ny forskning: God luft i klassen giver bedre præstationer

Undersøgelserne fra DTU har flere gange slået fast, at eleverne lærer bedre og kan koncentrere sig bedre, når indeluften er frisk.

Nu undersøger DTU yderligere 50 tilfældigt udvalgte skolers indeklima. Disse resultater vil indgå sammen med de tidligere undersøgelser.

 

Beslutning om indeklima i 2017

Når Realdania går ind i arbejdet om skolernes indeklima, så er det, fordi vi ved for lidt om betydningen af indeklimaet, fortæller projektleder i Realdania Lene Wiell Nordberg til folkeskolen.dk

"Vi har brug for et bredere forskningsbaseret videngrundlag for at se, hvad en eventuel indsats på indeklimaområdet skal indeholde. Vi ved noget om ventilation i skoler, fordi DTU har foretaget nogle undersøgelser på området, men vi ønsker mere viden om, hvad der kan rykke til det bedre. Hvad akustik, luft, lys betyder. Og hvad adfærd i skolen betyder. Vi kender nogle plukvise resultater, men vi ønsker et samlet billede. Måske skal der andre løsninger til for at få et godt indeklima end bedre ventilation. Derfor skal denne undersøgelse give et mere nuanceret billede", siger Lene Wiell Nordberg.

Blog: Folkeskolens lavthængende frugter

Hun fortæller, at Realdania endnu ikke har besluttet, om man vil bevilge penge til indeklimaet i folkeskolerne, men at den samlede rapport, der kommer i begyndelsen af 2017, skal være med til, at man kan tage en beslutning.

Undersøgelserne er et led i Realdanias overordnede strategi om at sikre børn et godt indeklima hjemme, i daginstitutioner og i skoler. Realdania skriver, at indeklimaet på skoler er vigtigt, fordi børnenes indlæringsevne falder i dårligt indeklima, børnene har sværere ved at koncentrere sig i dårligt indeklima, danske børn bruger 22 procent af deres vågne tid i skolen efter folkeskolereformen og danske skoler er blandt de skoler i Europa, hvor børnene bruger mest tid i skolen.

 

Svært med åbne vinduer

Denne gang har man også bedt Alexandra Instituttet om at se på betydningen af adfærd i skolerne. Her er seks skoler i Aarhus-området blevet undersøgt.

Skolers indeklima er stadig alarmerende dårligt

"Der er en tendens til at sige, at man bare kan åbne vinduerne i klasselokalerne, så bliver luften bedre. Men på nogle af skolerne er det ikke tilladt at åbne vinduerne i timerne, og alle aktiviteterne på en skole kan give problemer med støj i lokalerne, hvis man åbner vinduer og døre", siger Anne Bøgh Fangel fra Alexandra-Instituttet til folkeskolen.dk.

"Man vil gerne have mere bevægelse for eleverne på skolerne, men det giver støj. Der er tale om konfliktende aktiviteter, og lærerne kan have brug for at barrikadere sig med klassen, fordi eleverne ellers ikke kan koncentrere sig".

Dårlig luft hæmmer elevers læring

Støj og dårlig luft

Også en række af DLF's arbejdsmiljørepræsentanter er blevet spurgt om skolens indeklima til en udsendelse af DR Sundhedsmagasinet, der er på vej. Programmet handler om indeklima generelt, og DR oplyser, at over halvdelen af de arbejdsmiljørepræsentanter, der har besvaret spørgsmålene, angiver, at der i skolens seneste APV (arbejdspladsvurdering) er konstateret problemer med luftkvalitet og støj. De fleste mener, at økonomi er årsag til at indeklimaproblemer ikke bliver løst på skolerne.

Dårlig luft på 56 procent af skolerne

En ny rapport fra DTU konkluderer, at folkeskolebygningerne generelt ikke er energieffektive, at kommunerne fokuserer på energirenoveringer, at energieffektive bygninger oftere har balanceret mekanisk ventilation og at hovedstaden investerer mest i folkeskolerne. Denne rapport har blandt andet beskrivelser af de enkelte typer af skoler så som kamskolen, aulaskolen, landsbyskolen, etageskolen, åbenplans-kolen og projektarbejdsskolen. Den sidste type er bygget fra 1990 og frem. 

Blog: Kommunerne må pålægges at sirke et orentligt indeklima i skoerne

 

Læs mere

Læs mere om indeklima

Seindeklimaportalen