Anmeldelse

Om dem, der knokler og alligevel ikke kan følge med

Kært barn har som bekendt mange navne. Her handler det om elever med svag teoretisk formåen. Hvem der er tale om, og hvad der kan gøres, bliver man ved læsning af denne fagpjece klogere på.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagpjecen ”Elever med svag teoretisk formåen” omhandler ifølge forfatteren de elever, ”der arbejder hårdt og gør deres bedste”, men alligevel ikke kan følge med i skolen. Det er elever, der findes i den almindelige elevgruppe, men som ikke har så store vanskeligheder, at der er tale om egentlige intellektuelle funktionsnedsættelser.

Fakta:

Titel: Elever med svag teoretisk formåen

Forfatter: Gunilla Carlsson Kendell

Oversætter: Yvonne Lund

Pris: 85

Sider: 63

Forlag: Special-pædagogisk forlag

Omdrejningspunktet er evnen til at tænke teoretisk, og på hvilken måde denne evne hænger sammen med læring, og hvad det kan medføre at have vanskeligheder på området. Efter forfatterens indledning følger to afsnit om intelligens. Herefter gives bud på, hvordan kognitive vanskeligheder kan se ud på forskellige alderstrin, de forskellige vanskeligheder og forbindelsen til nogle af de ”neuropsykiatriske” diagnoser, for eksempel ADHD og autismespektrumforstyrrelser. I pjecens sidste afsnit gives forfatterens bud på, hvordan man kan synliggøre og arbejde med dette i skolen. Afslutningsvis er forfatterens referencer anført.

”Elever med svag teoretisk formåen” er oversat fra svensk og er hurtigt læst. Både i forhold til sprog og indhold kan alle være med. Her skal pjecens to sidste afsnit fremhæves, da her gives gode bud på, hvad man kan diskutere i teamet, og hvordan man konkret kan hjælpe eleverne ude i klassen. Fagpjecen er blandt andet tænkt som et oplæg til diskussion og refleksion i den daglige undervisning, hvilket spørgsmål undervejs lægger op til og kan understøtte.

For anmelderens vedkommende indeholder fagpjecen ikke meget nyt under solen, men er en udmærket genopfriskning af handlemuligheder. Men hvis målet er et fælles teoretisk grundlag for diskussion og udvikling i teamet eller intro til den nyuddannede pædagog eller lærer, kan ”Elever med svag teoretisk formåen” sagtens være afsættet.

Powered by Labrador CMS