Anmeldelse

Traditionelt dansk materiale

Ikke meget nyt at hente her - og så mangler materialet identifikationsmuligheder i et multikulturelt samfund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"d'dansk" er et nyt dansksystem til børnehaveklassen. Det består af tre bøger: En arbejdsbog til eleven, hvor der arbejdes med bogstaver og sprogopgaver og opgaver, der kan stimulere og støtte elevens læse-, skrive- og sprogudvikling, en fælles danskbog med differentierede opgaver og oplæg til samtaler, mange historier og rim til arbejdsbogen, der kan udvikle elevernes fiktionskompetence, og en lærervejledning, der gennemgår tankerne bag "d'dansk" med forslag og ideer til undervisningen.

Fakta:

Titel: d'dansk - 0. klasse

Forfatter: Lena Bülov-Olsen, Susanne Kjær Harms og Vibeke Skaarup

Pris: 205

Sider: 112

Forlag: Alinea

Pris: 75

Sider: 88

Type: Træningshæfte

Pris: 891,25

Sider: 160

Type: Vejledning

Målet med "d'dansk"-bøgerne er at lære alle bogstaver, at høre bogstavslyde, at sætte bogstaverne sammen til ord, at skrive ord og sætninger og at læse ord og rim og forstå ord. "d'dansk" tilgodeser kompetenceområdet: sprog i Fælles Mål 2014 for børnehaveklassen.

Der findes også en onlineudgave af bøgerne og flere af billedbøgerne, som fællesbogens kapitler refererer til.

Når jeg sammenligner "d'dansk" med de materialer eller ”dansksystemer”, som mine børnehaveklasser har arbejdet med gennem mange år, synes jeg ikke, der er meget nyt at hente. Det er kun de nye historier i "d'dansk", der kunne få mig til at købe det nye materiale, og vi har som børnehaveklasseledere med mellemrum brug for at forny materialerne.

Det kritisable ved mange indskolingsbøger er, at forfatterne stadig foretrækker at bruge to ”danske” børn: en dreng og en pige med lyst hår og danske navne som gennemgående figurer. Sådan er det også i "d'dansk"-bøgerne.

Undervisningsmaterialet trænger til at blive bragt i overensstemmelse med den multikulturelle realitet, som kendetegner flere og flere skoler og vores samfund som helhed. Alle børn har behov for at føle sig som medlem af samfundet og at kunne identificere sig med det stof, vi bruger til vores undervisning. Og alle børn har behov for at genkende og kende dagens danske samfund.

Vi har i dag rigtig mange børn og familier med oprindelse i andre lande, hvor der også findes rigtig mange gode historier. Det er også på tide, at det i en mere og mere global verden bliver naturligt at læse om andre kulturer i vores skolebøger.

Heldigvis kan vi låne sådanne bøger på biblioteket.

Powered by Labrador CMS