"I offentligheden tegnes der ofte et sort-hvid billede af, hvad det vil sige at have ADHD. For at forstå, hvad der er på spil for det enkelte menneske, er vi nødt til at nuancere dette billede", lyder det fra ADHD-foreningen.

Årlig konference sætter nuancer på ADHD

Der er flere oplæg fra både ind- og udland, som er relevante for skoler, når ADHD-foreningen i næste måned holder sin årlige konference for fagfolk. Særligt fremhæver foreningen den engelske adfærds- og læringskonsulent Fintan O’Regan, som taler om, at ikke to børn med ADHD er ens.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden 1996 har ADHD-foreningen afholdt konference for professionelle på tværs af fagområder den første torsdag-fredag i september. I år er ingen undtagelse. Denne gang bærer konferencen titlen "Nuancer af ADHD". Der er blandt andet temaer om kvinder, ADD, skoleindsatser, relationer og robusthed på programmet.

"I offentligheden tegnes der ofte et sort-hvid billede af, hvad det vil sige at have ADHD. For at forstå, hvad der er på spil for det enkelte menneske, er vi nødt til at nuancere dette billede og se på den enkelte og på dennes personlige forhold - også i relation til omgivelserne. For ofte spiller alt det omkring et menneskes ADHD en stor rolle for, hvilken rolle ADHD har, og for hvilke nuancer af ADHD, der træder frem", skriver foreningen i oplægget til årets konference med titlen "Nuancer af ADHD".

Lærings- og adfærdsmodel gør elever med ADHD uafhængige

Englands ledende adfærds- og læringskonsulent Fintan O'Regan fra Leicester Universitet og Helen Arkell Center taler på førstedagen. Han tager udgangspunkt i, at selv om der er nogle fælles træk blandt børn og unge med ADHD, har de hver deres læringsstil.

Fintan O'Regan præsenterer lærings- og adfærdsmodellen SF3R, hvor s står for struktur, f for fleksibilitet og de tre R'er for rapport, relationer og rollemodel. Han fortæller, hvordan modellen kan bruges i arbejdet med børn og unge med ADHD, fordi struktur og fleksibilitet kombineret med gensidig forståelsesramme og bølgelængde, positive relationer og robusthed vil føre til uafhængighed og succes både i hjemmet, i skolen og i samfundet.

Finn O'Regan har tidligere været skoleleder på Centre Academy, som er Storbritanniens første specialskole for børn og unge med ADHD, ASD og ODD. Han er desuden næstformand for UK ADHD Network og har skrevet bøger og artikler om ADHD og adfærds- og læringsvanskeligheder.

Succesfuld undervisning for elever med ADHD

Finn O'Regan holder sit hovedoplæg sidst på formiddagen, og når konferencen bliver delt i fire parallelle spor om eftermiddagen, fortsætter han med at tale om succesfuld undervisning og håndtering af børn og unge med ADHD.

Her fortæller han om en række strategier til succesfuld læring, adfærd og socialisering af børn med ADHD. Han sætter blandt andet fokus på den inkluderende skole, herunder betydningen af klare regler, rutiner og belønning af positiv adfærd, og på håndtering af udfordrende adfærd som distraktion, trods og aggression. Han taler også om socialisering, venskaber, herunder mobning, medicinens rolle i forhold til indlæring og adfærd og om samarbejdet med forældre og omsorgspersoner.

Forskere fortæller om deres oplevelser med inklusion

Der har været megen debat om inklusionen i folkeskolen, og medierne har bragt nogle meget negative historier, mens der stort set ikke har været nogle positive, konstaterer ADHD-foreningen.

Lektor og psykolog Camilla Brørup Dyssegaard, leder af Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning på DPU, og professor i specialpædagogik Niels Egelund, også fra DPU på Aarhus Universitet, har fulgt inklusionsprocessen gennem to projekter, hvor de i det ene har set på 12 kommuner fra 2013 til 2015 og i det andet har fulgt cirka 9.000 elever fra 2014 til 2016.

De to forskere slutter konferencens første dag af med at fortælle om, hvad de har set og hørt gennem de i alt fire år.

Piger mindst lige så ramt som drenge

Næste dag tager overlæge, ph.d. og lektor Søren Dalsgaard fra Center for Registerforskning på Aarhus Universitet over med et oplæg om kønsforskelle i forløbet for børn med ADHD og effekter af medicin.

"Ny dansk forskning har i de seneste par år undersøgt om forløbet fra barn til ung og voksen er forskelligt for piger og drenge med ADHD. Ofte tænker vi, at piger med ADHD ikke har så svær ADHD som drenge, at de har en slags 'light-ADHD', men det viser sig, at piger har mindst ligeså stor funktionspåvirkning som drenge, og at de i nogle tilfælde faktisk har højere risiko end drengene for at få problemer med for eksempel misbrug af rusmidler, udvikling af andre psykiatriske tilstande i voksenalderen og tidlig død", lyder det i oplægget til Søren Dalsgaard, som vil gennemgå den nye forskning.

Han præsenterer også studier, der har undersøgt effekt af medicin på disse problemer, og fortæller om forskelle i forekomsten og diagnosticeringen af ADHD i Danmark og USA.

Robusthed kan trænes

Overlæge Poul Lundgaard Bak fra Komiteen for Sundhedsoplysning fortsætter med et oplæg om robusthed og om videns- og inspirationsprogrammet Robusthed.dk.

"Robusthed handler om at blive god til at klare udfordringer i livet, især når det er svært. Helt centralt er evnen til at tænke sig om og kunne sætte sig ind i andre menneskers situation", lyder det i foromtalen, som fortsætter:

"Omfattende forskning har understreget den afgørende betydning af denne evne - og at det kan trænes. Robusthedsprogrammet indeholder inspiration, viden og værktøjer, gode historier og små spil om omtanke, og hvordan man kan træne det".

Konferencen foregår torsdag den 1. og fredag den 2. september i Kolding, og der er stadig ledige pladser. Du kan læse mere om konferencen via dette link: