Nye lokaler til obligatorisk håndværk og design

Nu er skolerne forpligtet til at undervise i håndværk og design i stedet for sløjd og håndarbejde. Holluf Pile Skole og Sanderumskolen står klar med spritnye lokaler.

Publiceret
Der er blevet gjort lidt ekstra ud af, hvordan værktøjet i fin- og grovværkstedet skal hænge på Holluf Pile Skole. Det skal også give eleverne lyst til at rydde op efter sig.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Holluf Pile Skole kunne indvie nye håndværk og design-lokaler før ferien med Albani-øl, vand, pølsevogn og besøg fra naboskolerne og kommunen. Åbningen var kulminationen på en større modernisering af skolen, som ud over nye lokaler blandt andet indebærer udskiftning af skolens døre, vinduer og et nyt tag på skolens bibliotek.

Skolen har kørt med håndværk og design, lige siden det blev introduceret med reformen. Men det er en glad skoleleder, Nanna Lohman, som nu kan se frem til at tilbyde lærere og elever toptunede lokaler. For hende er det nye kreative fag vigtigt for folkeskolen.

»Det er et fedt fag, som vi blev rigtig glade for, da vi skulle tænke ny folkeskolereform. Vi har for lidt af de praktiske fag i folkeskolen. Hos os ser vi håndværk og design som et dannelsesfag. Vores elever er glade for, at skoletiden også handler om noget andet end de boglige fag. Det her er ikke gammeldags sløjd og håndarbejde. Det er arbejdsmetoder, som kan bruges i alle fag. Og her ser vi også, at det er nogle andre elever, som shiner«, fortæller hun.

Siden reformen blev indført efter sommeren 2014, har det været op til skolerne selv, om de ville udbyde faget i en overgangsperiode. Men fra dette skoleår er faget obligatorisk.

Skoleleder: Pædagogerne kommer i spil

For at gøre plads til det nye lokale, som blandt andet byder på et syområde, et fin- og grovværksted og et maleområde, har skolefritidsordningen fået en ny placering, da skolen har valgt at inddrage det gamle skolefritidsordningsområde til de nye lokaler. Pengene til lokalerne kommer fra en pulje i Odense Kommunes Energy Lean-projekt, som går til energirenovering af kommunale bygninger for at nedbringe bygningernes CO2-udslip. Og Rachel Zachariassen, som blandt andet arbejder med indretning af håndværk og design-lokaler, har hjulpet skolen med gode ideer og erfaringer.

Eleverne får god plads i lokalerne. For hele området er tænkt til én klasse ad gangen. Og så står læreren for undervisningen sammen med en pædagog.

»På den måde får vi pædagogers kompetencer rigtigt i spil. For det er et fag, hvor deres kompetencer passer godt. Det er et fag, som kræver ret stor faglighed. Man skal kunne styre mange niveauer på en gang og tåle, at der kommer ideer ind fra højre side, og så være i stand til at bygge videre på dem«, siger Nanna Lohman.

En af de lærere, som har set frem til at tage det nye lokale i brug, er håndarbejdslærer Gitte Vind Sørensen. Hun har været med i udtænkningen af lokalet og har også lavet flere af delene til udsmykningen.

»Lokalet er blevet virkelig lækkert, og jeg synes, at det fungerer rigtig godt, at vi kan se fra den ene ende af lokalet til den anden, så der ikke bliver nogle steder, man kan gemme sig. Og samtidig er rummet stadig delt ind i små nicheområder, hvor elever kan koncentrere sig om deres eget«, siger hun.

Også på Sanderumskolen 12 kilometer derfra har eleverne fået nye, store lokaler til det unge fag. Her er lokalerne endnu større med plads til hele 75 mennesker ad gangen.

Skoleleder Marianne Ubbe er ligesom sin kollega på Holluf Pile Skole begejstret for mulighederne i håndværk og design.

»Man kan tænke håndværk og design som et enkeltstående fag, men vi ser det som en pædagogisk tankegang. Og derfor skal vores lokaler også bruges til understøttende undervisning. Lokalerne skal være et rum for innovative tanker, hvor der er plads til at eksperimentere«, fortæller hun.

Mange fag samlet på et område

De nye lokaler rummer også et biblioteksområde med fagbøger. Her er det ikke strikke-, tømrer- eller malebøger, der pryder hylderne. I stedet er der som på ethvert andet bibliotek fagbøger om jernalderen og H.C. Andersen at finde. Tanken er, at eleverne skal kunne koble deres boglige viden på kreative processer.

Har man mere lyst til at fordybe sig i en roman, skal man blot om på den anden side af glasdørene for at finde den nyeste skønlitteratur. Bøgerne kan læses til tonerne fra musiklokalet, som også har plads i denne del af skolen. Alle skolens kreative fag er samlet i samme længe på skolen.

Eleverne har så vidt muligt været med under ideudviklingen af lokalerne. Eksempelvis er det elevernes ide, at den nederste del af væggene er malet mørkegrå, så eleverne ikke kommer til at lave mærker med deres sko, hvis de rammer ind i de ellers hvide vægge.

Da Folkeskolen er på besøg, hænger en større gruppe elever ud i flere af lokalets kroge, og sådan skal det også være. Derfor er lokalerne bemandet i hele skolens åbningstid, så eleverne mere eller mindre frit har mulighed for at komme og gå.

»Vi har vores pædagogiske læringscenter her, så der er nogle til stede hele tiden. De er klar til at hjælpe med at finde materialer og holde øje med, at der ikke er nogle, der danser på bordene. Det handler for os om ansvar for egen læring, og derfor har vi gjort meget ud af at involvere eleverne i udarbejdelsen af lokalerne, og så har vi taget os god tid til at introducere eleverne til lokalerne, allerede før de stod helt klar. Det giver dem en form for ejerfornemmelse«, fortæller Marianne Ubbe.

Skoleleder på Sanderumskolen Marianne Ubbe fortæller om tankerne bag at lave et nye lokaler til skolens yngste fag.

I midten af det store område er et auditorium, som skolen kalder for ankeret.

Hør hvorfor skolen har valgt at sømme nogle af stolene fast til gulvet i det digitale værksted.

Alle elever får deres helt egen værktøjskasse, som de må tage med hjem.

På Sanderumskolen er grovværkstedet ikke det samme et traditionelt sløjdlokale. Hør hvorfor.

På Holluf Pile Skole er håndarbejdslærer Gitte Vind Sørensen særligt tilfreds med, at det nye område til håndværk og design er delt op i mindre områder, så eleverne får ro til deres arbejde.

 Underviser og lærer Rachel Zachariasen har rådgivet Sanderumsskolen om lokaleombygningen. Hør hende fortælle, hvad hun mener om de nye lokaler.

Læs mere

Se video om indretning af håndværk- ogdesignlokaler fra Videofællesskabet for Håndværk og design

Powered by Labrador CMS