68 socialrådgivere arbejder på skoler, oplyser Socialrådgiverforeningen.

Socialrådgivere samler de svage elever op

Skolesocialrådgivere kan redde de socialt udfordrede elever, som skolen ellers risikerer at tabe. Det er erfaringerne fra et projekt i Holstebro, hvor en socialrådgiver har været fast medarbejder på tre skoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolesocialrådgiveren kan lave opfølgninger på eleven uden for skolens rammer, og det har stor virkning på elevens trivsel, mener tillidsrepræsentant fra en af forsøgsskolerne i Holstebro.

"En lærer kan godt snakke med en udfordret elev og hjælpe, men eleven går hjem fra skole på et tidspunkt. Vores socialrådgiver kan lave en masse små opfølgninger på eleven, fordi de også kender forholdene i hjemmet", siger Søren Lyngklip Strøm, der er lærer og tillidsrepræsentant på Sct. Jørgens Skole i Holstebro.

Skolesocialrådgiver hjælper lærere med at underrette

Socialrådgiveren taler med elever, som hun selv opdager har brug for hjælp, eller som lærerne involverer hende i. Hun har også samarbejdsmøder med skilsmisseforældre og hjælper generelt med at guide elever og forældre i de forskellige offentlige tilbud og med at foreslå løsninger. 

Faglighed tager tiden fra trivsel

Søren Lyngklip Strøm fortæller, at han og de andre lærere fra Sct. Jørgens skole har været glade for den sparring, socialrådgiveren har kunnet give på baggrund af hendes viden om familieforhold og det sociale system.

Socialrådgiver hjælper udsatte børn

"Når vi skriver indberetninger, ved vi ikke altid, hvor de kommer hen, og hvad der så sker bagefter. Men socialrådgiveren kender systemet indefra og er ligesom et bindeled mellem de forskellige systemer. Hun er god til at få indberetninger igennem og komme på løsninger", siger Søren Lyngklip Strøm om skolesocialrådgiveren.

Han og hans kolleger er vant til at tage fat i et barn, hvis de kan mærke, der er noget galt. Men tiden er der ikke altid, og fokus er naturligvis en stor del af tiden på faglighed.

"Lærere har også alle mulige andre opgaver end barnets trivsel. Fagligheden fylder enormt meget, og der kan en socialrådgiver tage over, når tiden løber ud for læreren. Der er simpelthen nogle ting som lærere, vi ikke kan gøre noget ved", siger Søren Lyngklip Strøm og påpeger, at lærere og elever kun er i skole sammen otte timer i døgnet.

"Det nytter ikke noget, at vi har et barn, der har det fint i skolen og så går hjem og har det forfærdeligt. Her kan socialrådgiveren fange problemerne, før vi som lærere opdager dem", siger han.

Eleverne tager problemer med hjemmefra

Der findes ikke tal for, hvor mange skoler der har socialrådgivere tilknyttet, men Dansk Socialrådgiverforening oplyser, at 68 socialrådgivere er medlem af et fagnetværket specifikt for skolesocialrådgivere. Derudover har foreningen fået svar fra 34 kommuner, hvoraf 29 fortæller, at de bruger skolesocialrådgivere. Formand for foreningens skolesocialrådgiver-faggruppe Charlotte Vindeløv mener, at der er god grund til at sætte ind i folkeskolen og tror, tallet vil stige de kommende år.

"Vi kan spare systemet for rigtig mange sager og underretninger, hvis skolerne har socialrådgivere. De kan fange eleverne meget tidligt og forebygge alvorlige problemer", siger hun.

I Familieklassen øver de sig

Rikke Toft, der er Familiesektionsleder under Børn og Unge i Holstebro, hvor forsøgsordningen har kørt i halvandet år, er enig:

"Socialrådgivere har et helhedsbillede og fokuserer på trivsel. De kan fange elever og hjælpe dem med problemer, som lærere måske ikke havde fundet lige så tidligt", siger hun og forklarer, hvordan mistrivsel har konsekvenser:

"Hvis elever ikke trives, så går det udover deres udvikling og indlæring. Og de elever, der har problemer i skolen, har som oftest også problemer derhjemme. Derfor skal eleven så tidligt som muligt hjælpes, og ikke kun med fagligheden, for det er kun en del af problemet", siger Rikke Toft.

Holstebro Kommune udvider nu deres forsøgsprojekt, så der i alt kommer fem skolesocialrådgivere, der skal dække en til to skoler hver. 

Opdateret den 10/8 2016 kl. 09:10

Powered by Labrador CMS