Kilde: It og Læring

Musik er eneste fag med tilbagegang i kompetencedækning

Når eleverne i folkeskolen bliver undervist, er det i stigende grad af lærere med de rigtige kompetencer i det enkelte fag. Musikfaget er det eneste fag, der sidste skoleår oplevede en tilbagegang, når det gælder kompetencedækningen for faget.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det at skoleleverne generelt har flere timer med uddannede lærere betyder, at folkeskolerne nærmer sin næste års målsætning om en kompetencedækning på 85 procent, viser Undervisningsministeriets tal for kompetencedækning i folkeskolen sidste skoleår.

Og musik er faktisk ganske tæt på at nå målet. Sidste skoleår blev 84,2 procent af musiktimerne gennemført af en lærer med undervisningskompetence i faget (rettet 8/8 2016 8:20). Det placerer musikfaget som det fag, der er sjettebedst kompetencedækket i folkeskolen.

Men med den nye skolereform er antallet af musiktimer øget, således, at 1. og 5. årgang får en ekstra ugentlig lektion musik. Dermed har musik to ugentlige lektioner på alle årgange - undtagen 6. klasse, hvor der kun er en lektion. Det betyder en markant vækst i den obligatoriske undervisningstid.

Formand for musiklærerforeningen Gertrud Garcia Arozarena ved dog ikke, om det er forklaringen på, at musik som det eneste fag, sidste skoleår har oplevet en tilbagegang på 0,2 procent i komptetencedækningen.

"Det er uheldigt, at det er sådan. Men det kan være tilfældigheder", siger Gertrud Garcia Arozarena.

Musikfaget er klemt

Hun føler, at musikfaget trods opprioriteringen i folkeskolereformen er et klemt fag.

"Vi har fået tildelt flere timer, men det kan ikke komme til at fungere, fordi der ikke er musiklærere nok på alle skoler. Det kniber især uden for storbyerne", siger Gertrud Garcia Arozarena. "Hvis en skoleleder er meget glad for musik, så bliver det prioriteret".

Hun mener, at Undervisningsministeriets tal dækker over, at mange lærere har undervist mange år i musik, men at mange mangler efter-videreuddannelse.

"Der er kamp om pengene på skolerne. Musiklærerne har brug for kurser og efteruddannelse, hvor vi kan få noget motivation. Musik er et af de fag, hvor man virkelig er på, når man er på. Man har brug for at få den opkvalificering og for at få at vide, at det man gør ikke er helt tosset. Men det er svært at komme på kursus i musik. Der er flere kurser, der bliver aflyst", siger Gertrud Garcia Arozarena.

 

Læs mere

Find hele Undervisningsministeriets notat her