Christina Baun og Mia taler matematik med børn på Matematikøen

Børn på camp holder af matematik uden bøger

Matematikcamp i ferien er fedt, fordi det foregår uden bøger, udenfor og med masser af leg, siger børnene, der i denne uge har deltaget i en fire dages matematikcamp i Holte. Det er en gruppe lærerstuderende fra Metropol, der har arrangeret lejr for 21 børn.

Publiceret
Balagadang i rundkreds på Matematikøen i Holte
Bertram løfter træ ved hule på Matematikøen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematik er helt anderledes, når det foregår i en spejderhytte og i skoven omkring den, understreger flere af børnene, der skal i 2., 3. eller 4. klasse fra på mandag. 13 piger og 8 drenge fra det meste af Sjælland.

"Her lærer man ved at lege. I skolen lærer man med en bog - og så ind imellem har vi matematik-ståtrold. Men det her er meget sjovere", mener Sara.

Hun er i gang med at finde dyr omkring bålpladsen sammen med to andre børn. De har valgt dyr og natur som emne. Og selvfølgelig er det matematik, for de måler blandt andet ormene og ser hvilke forskellige længder sådan nogle kan have. De skal også vide mere om skovsnegle, fordi de skal arrangere et snegleløb i dag, hvor det er lejrens sidste dag. Måske skal det vises, når deres forældre kommer for at hente dem fra Matematikøen, som lejren hedder.

Matematikøen finder også sted næste sommer, for de lærerstuderende har fået støtte til projektet i to år fra Egtmond Fonden.

 

Vigtigt at lave fejl og undersøge

Lejren har fuldt fokus på matematik. Men også på at der er matematik mange steder omkring os. De tre lærerstuderende, der har stået for Matematikøen, er blevet overrasket over, at børnene mest tænker matematik som selve tallene.

"Vi bad dem om at tegne deres opfattelse af matematik som noget af det første. Alle skrev tal, og kun et par havde en linial og en lommeregner med på tegningerne. De skal først have øjnene op for, at matematik er meget mere", fortæller Anne Mette Røjgaard.

Lærerstuderende holder matematik-camp i august

Inden lejren slutter i dag, skal børnene igen tegne deres opfattelse af matematik, og de studerende er sikre på, at det bliver meget mere varierede tegninger. For nu har børnene bygget alt muligt i centicubes, de har udviklet matematikspil, tegnet geometriske figurer, målt længder på forskellige ting og med forskellige hjælpemidler, bygget huler og leget en masse matematik.

De studerende har kort interviewet alle børnene den første dag på camp'en. Her blev de overrasket over, hvormange der fortalte, at de var bange for at lave fejl, at de frygter test og er meget bange for at svare forkert i en test. Noget der fyldte en del hos mange af børnene.

"De skal jo lave fejl. Det er vigtigt. De skal selv lave deres egne undersøgelser og sætte ord på matematikken", siger Jeppe Agerup Mortensen og Christina Baun.

De fortæller, at de mener, der er et stort behov for sådan en matematiklejr.

Professor: Skolen straffer dem, som prøver nyt

Børn i nye roller

De tre lærerstuderende fra Metropol skal i gang med fjerde år på uddannelsen og har her i sommer afsluttet matematik. Foruden dem er der to lærerstuderende mere og to studerende fra Ernæring og Sundhed, der har stået for lejrens mad.

De fortæller, at lejren er et godt sted at beskæftige sig med matematik, uanset om man er rigtig god til faget eller har nogle udfordringer med det. Nogle af børnene fortæller, at de elsker matematik, andre er tilmeldt af forældre, der mente, de måske havde et behov, og enkelte har fået tilbudet præsenteret af deres lærer.

"Børnene er udenfor alle deres sædvanlige rammer og normer. Der er ingen rollefordelinger på forhånd. Man kan være den, man vil her på lejren, fordi man ikke har venner og klassekammerater med. Det betyder meget, at man ikke på forhånd er tildelt en rolle", fortæller de tre studerende.

De har delt børnene i ø-grupper, i farvegrupper og emnegrupper. Et emne er dyr, natur og matematik, et andet geometri og det tredje emne er talmysterier, matematikspil og lege.

"Vi har grupper på 5-6 børn pr voksen. Det er en meget privilegeret situation", mener Jeppe Agerup Mortensen.

Og så ligger hytten i skoven med en lille sø, bålplads og mange muligheder.

Bertram er for eksempel ved at bygge hule med et par andre børn.

"Man lærer en masse matematik, og når vi har pause, så bygger vi hule".

Han viser, at de kan løfte tunge grene ligesom en vægtløfter. Han ligger på en træstamme og løfter et mindre træ op i armene.

"Her bruger vi kroppen i stedet for at kigge i en kedelig bog hele dagen. Det er hyggeligt, og vi hjælper også med at lave mad og vaske op".

Drengene fortæller om et egern, der kastede grankogler efter dem den anden dag. De ville godt regne ud, hvor hurtigt et egern kunne løbe, men den opgave blev lidt for svær.

 

Mobiltelefoner er afleveret

Et par mulddyr kommer forbi. To piger løber bag to andre piger med reb om livet. Det er mulddyrene Mulle og Fifi, der er ude at lufte deres "ejere". De kommer forbi dyreholdet, der har samlet orme i glas til senere måling. De vil også gerne se, om de graver gange i jorden i bunden af glasset.

Et lyseblåt æg er indsamlet sammen med en masse grenstumper, nogle biller og bænkebidere.

De lærerstuderende fortæller, at børnene først mente, at dyr og natur hørte til faget natur/teknologi. Men så begyndte de at tale om, at det jo også kunne være matematik. Der endte med at komme mange matematiske emner på bane.

Børnene er i gang med at vende træ-stolene ved bålpladsen, for derunder er det lettest at finde orm og bænkebidere. I går fandt de en vandsalamander i søen.

Ingen af børnene har mobiltelefon på sig. De er blevet afleveret fra lejrens begyndelse. Det vidste forældre og børn godt, inden de tog afsted, så flere af børnene har slet ikke en mobil med. Forældrene kan ringe på kontakttelefonen, og det kører fint. Gruppen har kun været ramt af lidt hjemve og et par konflikter men ikke noget stort.

"Det er en god alder, børnene er i. De leger, hjælper hinanden meget og er rigtig gode til at fungere socialt sammen. Ofte er de helt ligeglade med os, når de leger", siger Anne Mette Røjgaard.

Da der skulle være morgensamling forleden, var børnene i gang med at lege Ninja'er og spille ringspil. Så de studerende listede væk og gav børnene lidt mere tid.

 

Skolen er mest en dum bog

Men nu er der samling. Nogle er lige blevet sendt ind efter noget varmere tøj, og så spiller Jeppe på guitar, mens alle synger sangen om Matematikøen.

"Vi skal måle dagens lang. Geometri er godt. Matematik er den rene leg på Matematikøen. Vi er afsted i naturen, vi leger Matematikøen med tal og mål", synger de i rundkreds i skoven.

Balagadang-legen er også en rundkredsleg, og så sætter Rasmus en tysk schlager på ghettoblasteren. Den er til en "varmer" her på en småkold regndag. Sangeren synger om at flyve, springe, svømme og være stærk. I rundkredsen vifter alle med armene og flyver, de springer som små bukke, de tager svømmetag og viser styrke. Musikken går hurtigere og hurtigere - og så er alle varme.

Elever skal være glade i matematik

 Børnene går i grupper. To drenge har sat sig for at bygge en kopi af spejderhytten i centicubes. De sidder i et lille skur overfor og snakker og bygger.

"Døren skal i hvert fald være tre centicubes. Hvormange rækker skal der være neden under"?

"Der er sindsygt mange vinduer".

"Jeg er ikke vant til at arbejde med centicubes, derfor ville jeg gerne prøve det", forklarer den ene.

De fortæller, at de er blevet gode venner. Og at lejren er lidt a la skole men sjovere.

"Skolen er bare en dum bog, man sidder med".

Husets tag skal være rødt, og de er i tvivl, om der er nok sorte og hvide centicubes til selve hytten.

"Det er i hvert fald ikke nogen let opgave det her. Men hvis det går i koks - så sker der jo ikke rigtig noget ved det", som den ene siger.

Rasmus kommer forbi og spørger, om de har målt huset. Nåh nej. Den ene løber over og tager et målehjul og går en tur langs facaden med det - lidt udenom et bord, der står i vejen. Ti, viser han med fingrene. Ti meter. Perfekt, bliver de enige om, for så er det lettere med de små klodser.

 

Børnene skal gætte først

Måling af muldvarpeskud, snegleløb, nye måder at regne plus og minus på, modelbygning med centicubes, tegning af mange slags mønstre og figurer - og ikke mindst motivation til at arbejde med matematik og lave undersøgelser. Det hele er på programmet på denne dag.

Eleverne blomstrer op

Geometri fylder en del i dag. I går var det tal og algebra. De studerende fortæller, hvor hurtigt det går med at få gode relationer og tæt kontakt til en gruppe børn under disse forhold.

"Nogle af børnene mener, at hvis de er gode til at plusse, minusse, gange og dividere, så har de styr på matematikken. Men det er meget mere, og det viser vi dem", siger Jeppe Agerup Mortensen.

"Vi er jo ikke bundet af Fælles Mål her, vi er kun bundet af vores egne visioner med campen", siger Christina Baun. Men de studerendes visioner er nu også høje. De har meget, de gerne vil have, at børnene opdager om matematik. I leg og med stor motivation - for det er det allervigtigste. De mener, at vejen, processen og undersøgelsen i matematikken er vigtig.

Hver gang noget har et fast resultat, så skal børnene gætte først. Og der er plads til at køre ud af en tangent, hvis børnene bliver fanget af noget spændende.

Den første dag oplevede de studerende, at de havde fået proppet programmet for meget. Men så droppede de bare noget af det undervejs.

"Vi fik også pludselig under maden en dag startet et regnestykke, om hvor gamle vi voksne var til sammen. Det havde vi ikke forberedt, men det kunne vi jo så regne ud, da alle havde gættet. Vi var otte voksne den dag og tilsammen var vi 196 år", siger Anne Mette Røjgaard.

 

Sjovt at prøve noget nyt

En pige er i gang med at tegne et hyggerum. Hun får en iPad og skal så finde møbler og regne ud, hvor meget det koster at møblere rummet. En er meget optaget af at tegne og farve mønstre, og tre børn har med centicubes skrevet Matematik-ø. Det klistrer de op på væggen ved siden af dagsplanen, der hænger tydeligt ved siden af køkkendøren.

I går holdt de store badedag efter et skema. De studerende har hver dag opfordret børnene til at skifte underbukser og bluse, og da der kun er et brusebad i spejderhytten, arrangerede de store badedag. Alle var i bad i løbet af dagen.

Før saft, frugt og kage er der uddeling af en klat håndsprit i hver lille barnehånd. Så der ikke kommer for mange snegleæg, jord og andet med indenbords.

Børnene skal i gang med at arrangere matematikfest til den sidste aften. Der skal være dans, sang, spil, popcorn og matematisk pynt.

"Det er sjovt, og jeg har ikke prøvet det før. Ofte er det sjovt at prøve noget nyt", siger en dreng.

Vita fortæller, at hendes mor spurgte, om hun ville på matematiklejr.

"Jeg kendte ikke nogen her, men det er faktisk rart, for jeg har fået nye venner. Det var nok ikke sket, hvis jeg havde kendt nogle i forvejen", mener hun.

"Nu vil jeg ha' ro", siger Anne Mette Røjgaard og klapper takten til.

"Det skal du få, værs'go", lyder det i højt kor fra børnene. Og så er der klar til endnu en matematikudfordring.