Lærer til lærer

Pokemon matematik er for alle

Hvis du selv husker pokemon fra da du var lille, eller har du mange elever der snakker om det, så er pokemon spillet lige noget for dig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pokemon er for alle

Hvis du selv husker pokemon fra da du var lille, eller har du mange elever der snakker om det, så er pokemon spillet lige noget for dig.

Hvad er fokus?

Pokemon kortene jeg har lavet er designet, så de kan bruges på mange forskellige niveauer. I dette spil vil der være tal genkendelse, større eller mindre end, og logisk tankegang, plus og minus med højere tal, forudsigelse af mulige funktioner, overslagsregning mm.

For de små

Kortspillet jeg besluttede mig for at lave, kan spilles ligesom bilkortene der har eksisteret i lang tid. Der er en der starter med at bestemme en kategori der skal dystes i. Vinderen af forrige runde bestemmer hvilken kategori der skal dystes i, og kortene vises og det højeste tal i kategorien vinder og vinderen får alle de kort der er i spil. Spillet fortsættes til en elev har alle kortene.

For de større elever

For de større elever kommer der udover de faglige gevinster som der står tidligere det taktiske aspekt. Hvornår skal man bruge hvilke pokemon, samt arbejdsmoralen i timen vil blive sat op. Det vil de gerne, da målet er at træne de pokemon man har fanget. Så kan deres pokemon blive stærkere og tjene XP (erfaring).

Hvordan fanger man dem?

Kortene printes ud i papirformat, og alle de pokemon der er af den første udvikling (den første iblandt hver gruppe der ligner hinanden) tages til side.

Disse kort placeres på kateteret til en ”fangerunde”. Så kommer eleverne op, og trækker en pokemon som de nu ejer. Jeg har valgt at give dem et ekstra kladdehæfte til netop pokemon jagt, træning og kamp. Den fangede pokemon sættes fast i hæftet, og fangsten er komplet. Denne runde kan gentages så tit som læreren ønsker det.

Hvordan kæmper man?

Kortene kan også spilles som en pokemon kamp. Her bruges kladdehæftet til at regne ud hvor meget ens pokemon har mistet, og hvor meget modstanderens pokemon mangler. Her kan specialangreb kun bruges i hver tredje runde (den skal lades op). I hver runde får hver spiller et angreb de kan bruge imod hinanden.

Taberen i hver kamp bliver den hvis pokemons helbred rammer 0 først. Forsvarspoint kan bruges en gang i spillet når man bliver angrebet (som evt. modvægt til et stærkt angreb), og hvis man har et element der står godt til modstanderen, så tæller ens specialangreb dobbelt.

Vand er over Ild

Elektricitet er over vand

Ild er over Planter og insekter og gift

Land er over Ild

Flyvende pokemons er over Land

Planter og insekter og gift er over Elektricitet

Psychic er over Land

Man kan vælge op til tre pokemon i kamp af gangen, og til dette lavede jeg også et bræt hvori kampene kunne være på. Derpå sørgede jeg også for at skrive reglerne, samt hvilke elementer der slog hvad, så man kunne huske det løbende.

Hvordan kan de udvikle sig?

Ved kamp bliver man enig om hvor mange pokemon man vil bruge. Hver gang man får en sejr får ens pokemon der deltog i kampen 1 XP. Pokemon får 2 XP for sejren hvis dens helbred i starten af kampen var mindre end modstanderens. Hvis en pokemon når 10 XP point, så må man udvikle til den næste pokemon i udviklingstrinnet, hvis man har lyst. Alt dette kan noteres i kladdehæftet. Efter en kamp er ens pokemon udmattet, og man kan ikke bruge den i næste ”runde”.

Kan de bruges til andet?

Indtil videre har jeg også valgt at ville bruge dem til overslagsregning. F.eks. kan eleven få tre tilfældige pokemons, og skal vha. øjemål og ca. hovedregning udregne deres gennemsnit i hver kategori. Efterfølgende regner man efter med lommeregner.

Træning:

Der kommer et tidspunkt hvor eleverne gerne vil mere med deres pokemon, og her kan man som læreren udnytte situationen yderligere. Jeg har valgt at lave udvalgte trænings sessioner til mine elever.

Her har jeg givet dem ekstramatematikopgaver, og ved korrekt udførsel af dem kan jeg som lærer give udviklingspoint. Dem kan de bruge i deres pokemon hæfte, og så kan man selv bestemme hvor ved ens pokemons evner de skal placeres. Dette regnskab kan også gøres i et pokemon kladdehæfte.

Konklusion:

Indtil videre har jeg fundet ud af at jeg kan vha. meget få ressourcer starte en matematisk øvelse som hele tiden kan udvikle sig for børnene, og derved konstant virke spændende. Hvis man ønsker inspiration eller hjælp til hvordan man gør, kan man bare skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com. Jeg hjælper gladeligt.

Med venlig hilsen

Henrik Thomassen