Den er overordnede årsplan er på plads, når det nye skoleår starter, men Mette Teglers fylder først detaljerne ud i løbet af året.

Erfaren lærer: Sådan bruger jeg tiden før eleverne begynder

Hvad er vigtigt at huske, når man som lærer planlægger det nye skoleår? Og hvad skal man ikke bruge kræfter på? Erfaren lærer giver gode råd til planlægningen, inden eleverne igen indtager skolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens landets folkeskoleelever endnu har et par dages sommerferie til gode, er lærerne allerede trukket iarbejdstøjet. Skoleåret skal planlægges, og det er en opgave, der kræver overblik. Mette Teglers fra Fuglsanggårdsskolen i Virum har været lærer i næsten tyve år og vandt Politikens undervisningspris i 2014. Hun er vendt tilbage til arbejdet efter at have brugt sin sommerferie på at slappe helt af for at lade op til det nye skoleår.

Mette Teglers plejede tidligere at bruge noget af sin ferie på at arbejde, men det har hun droppet i år. Dels fordi hun mener, at skolereformen koster kræfter, men også fordi man let kan komme til at påtage sig for mange opgaver.

"Jeg er blevet mere fokuseret på, hvad der er min opgave og lader være med at påtage mig en masse andet. Tidligere i min karriere brugte jeg meget af både starten og slutningen af min sommerferie på at forberede mig. Jeg gik også rundt i klasselokalerne og gjorde dem klar - ryddede op, købte is. Min opgave er at undervise børnene og tage mig af dem, men det behøver ikke at betyde, at man skal ryste puder og vaske borde", siger Mette Teglers. 

Hun råder derfor lærerne til at tage det roligt og overveje, hvad der er vigtigt.

"Er det vigtigt, at årsplanen er sat op med 48 billeder i Pages [skriveprogram til Mac, red.] Eller er det vigtigste, at jeg ved, hvad vi skal nå? Man skal spørge sig selv, hvem man gør det til glæde for. Nogle gange kan der komme lidt for meget fokus på fremad og opad. Jeg tænker, at man lige skal dvæle lidt og tage den med ro. Det har eleverne også brug for for at komme ordentligt i gang", siger Mette Teglers.

"Jeg er en engageret lærer mellem 8 og 17"

For meget planlægning fastlåser

Mette Teglers mange års erfaringer har lært hende at 'tage det mere roligt'. Hun bestiller stadig bøger inden ferien, og årsplanen er også på plads, inden eleverne starter, men den bliver ikke planlagt i detaljer.

"Det ender alligevel altid med, at jeg må lave om på den i løbet af året, så det ville være spild af tid. Undgå at bruge tid på layout eller finpudsning af detaljer, som i sidste ende ikke betyder noget", siger Mette Teglers.

Hun mener, at hun er blevet mere bevidst om, hvad der virker, og hvad der er spild af tid. Til at skabe overblik bruger Mette Teglers læringsplatformen MeeBook til at skabe overblik og fylder så senere på.

"Jeg har lagt mærke til, at hvis jeg har planlagt for langt frem, så bliver jeg fastlåst i min idé om, hvad vi skal. Og så kommer jeg hurtigt til at glemme, hvad der sker i klassen og elevgruppen", siger hun. 

Det skal være på plads

For Mette Teglers er det også vigtigt at understrege, at man gerne må lave gentagelser. Lærere skal ikke bekymre sig om, at alt skal være nyt og smart.

"Vi gør det så godt, vi kan. Det er vigtigt at være opmærksom på, for som lærer kan man godt blive ved og ved. Det er vigtigt at sige 'nu er det godt nok', ellers arbejder man sig selv ihjel", siger Mette Teglers.

Hun fokuserer derfor på, at lysten til at gå i gang er på plads. Man skal ikke skrue sig selv så meget op, at man går og pruster, inden skoleåret er gået i gang. Og så er der en sidste og vigtig ting, som skal være på plads, siger Virum-læreren.

"Man skal glæde sig til at se eleverne", siger Mette Teglers.