Debat

Den åbne skole - kan det blive bedre?

Hvad mener lærerne, at eleverne får ud af at bruge de eksterne læringsmiljøer? Hvad synes skolelederne er et passende antal gange at besøge kulturinstitutionernes tilbud? Hvordan kan PLC og kommunen være med til at understøtte samarbejdet mellem skole og de eksterne?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det og mange andre spørgsmål om det at inddrage de eksterne læringsmiljøer i sin undervisning kan du få svar på i denne rapport fra SkoletjenesteNetværk. I rapporten gives en række anbefalinger ikke kun til lærernes arbejde med den åbne skole, men også til skoleledere og kommunale forvaltninger. Bl.a. er vidensdeling om de gode tilbud interne på skolerne stadig en udfordring ligesom flere lærere oplever, at de praktiske ting, der skal planlægges forud for et besøg, kan være en barriere for overhovedet at komme afsted. Det er også beskrevet at tydelighed om indhold og form i kulturinstitutionernes undervisningstilbud, er noget lærerne sætter pris på, og at en afklaret rollefordeling mellem lærer/pædagog og formidler under besøget, opleves at have en positiv indflydelse på elevernes læring.

Rapporten ”Skolernes brug af undervisningstilbud på kulturinstitutionerne og andre eksterne læringsmiljøer” er den tredje i en serie og udkom i maj. Hvis du har brug for mere ferielæsning og har lyst til at dykke ned flere temaer omkring den åbne skole, så er der noget at hente i de to tidligere udgivne rapporter, og som i bedste krimistil – fortsættelse følger; efter sommerferien udkommer yderligere to.

SkoletjenesteNetværk, kortlægningsrapporter HER

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget