Debat
Autentisk læring med LOMA
Lokal mad krydret med forårshagl - pilotprojekt “Skæg med æg"
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En kølig torsdag i april havde jeg hele 3. årgang på besøg i haven. Jeg havde forberedt et primitivt udekøkken med to gasblus, et par haveborde til køkkenaktiviteter og lejet borde og bænke til selve spisningen.
En lykkeligt uvidende høne skulle lade livet i dagens anledning, og min mand stod for indfangning, slagtning, rensning og partering, mens han forklarede og fortalte om dét at have høns i haven.
Børnene var enten fuldstændig på med en meget videnskabelig tilgang til projektet eller aldeles rystede over, hvad hønen blev udsat for.
Der blev snakket om dyrevelfærd, det gode hønseliv kontra det ringe, fra jord til bord og madspild, mens vi gik der i haven og gjorde klar til omelet med ramsløg og purløg, og mens hønen boblede lystigt med urter i gryden. Uhm, hvor det dufter lækkert, måtte de før så kødforsagende hønesørgende piger indrømme.
Roller bliver byttet rundt sådan en dag, og dem som tit er rastløse i klasselokalet tager virkelig fra her. Muharem plukkede et hønseskrog fri for kød for første gang i sit liv og rørte den lækreste hønsesalat sammen, og det hele blev stolt serveret med hjemmebagt rugbrød, bålstegt omelet og kørvelsuppe kogt på høne ved et veldækket bord under åben himmel - pyt med en haglbyge når man sidder til bords med sine bedste venner og spiser et hjemmelavet måltid - fra jord til bord.