Lasagne var hovedretten, da forældrene blev inviteret til treretters middag på Herningholmskolen.

Specialklasser laver pop-up-restaurant

Tre ud af syv centerklasser på Herningsholmskolen har deltaget i Meyers Madhus' Cool Beans-projekt og lavet pop-up-restaurant for forældrene. Det har givet ny inspiration til lærerne.

Publiceret

Cool beans i Herning

Cool Beans er et samarbejde mellem Meyers Madhus og HerningKommunes skoler/fritidstilbud, som kører over tre år. Målet er, atbørn lærer at lave og spise ordentlig mad. Meyers Madhus har i 15år drevet Kulinarisk Fritidsordning i København. Tanken er, at børnlærer gennem det, de gør, gennem snakken over gryderne og vedbordet. Det gør de i en atmosfære af glæde, nysgerrighed ogvenskab. Erfaringerne fra København danner grundlag for CoolBeans-projektet i Herning.

Kilde: Herning Kommune

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kold ærtesuppe med letpisket fløde og rugbrødscroutoner, lasagne med hjemmelavede lasagneplader og tomatsalat samt æbletærte med lakrids, myntesukker og letpisket fløde og creme fraice.

10 elever kræsede om 18 forældre, da de forleden inviterede til middag på pop-up-restaurant på Herningsholmskolen efter ti ugers projekt, hvor skolen havde besøg af kokke fra Meyers Madhus. 

"De skulle blandt andet stifte bekendtskab med nye smage og konsistenser, men det var den store finale, der fik os til at bide på. Børnene gik rigtig meget op i at være gode tjenere. Vi fik meget takt og tone ind over. Vi fik talt meget om, hvordan man er som vært. Det var en rigtig god oplevelse", fortæller madkundskabslærer Jannie Ørnstrup.

1500 elever i Herning får ekstra madkundskab

Efteruddannelse i undervisningen

Jannie Ørnstrup har undervist i madkundskab i 17 år i både grundskolen og specialtilbud. Men hun har aldrig været på efteruddannelse, for de kurser, hun har været tilmeldt, er altid blevet aflyst. Men hun fik rigtig meget ny inspiration ud af at deltage i projektet.

"Når vi har madkundskab i centerklassen, træner vi rigtig meget gode vaner. Der er hos os ofte fokus på motorik, teknik og hygiejne - vi bliver nødt til at holde os til den lidt mere praktiske dimension af faget. Vi laver retter, som eleverne har en chance for at lave, når de en gang bliver voksne", siger Jannie Ørnstrup.

Derfor gav det også god ny inspiration, da hun pludselig skulle arbejde sammen med en professionel kok.

"Det giver en fornyet energi til faget. Rent personligt for mig har det været rigtig godt med nye input. En kok har en helt anden tilgang, end jeg har. Han går op i smag, æstetik, hvor mit fokus som lærer tit ender på sundhed, færdigheder og hygiejne - så det har været rigtig spændende at få flere dimensioner på", siger Jannie Ørnstrup.

 

Elever udfordret til det yderste

Eleverne i centerklasserne kan have svært ved at koncentrere sig, og når der skal laves mad i en restaurant skal det ind imellem gå stærkt.

"Nogle gange har vi haft rigtig travlt i køkkenet, og det har været hårdt for vores børn, for de kan ikke koncentrere sig så længe ad gangen. Der har været dage, hvor de er gået fra køkkenet meget, meget trætte. Men jeg tror faktisk, de også har fået noget ud af at skulle prøve at rubbe neglene".

Overordnet set, mener Jannie Ørnstrup, at det har været et rigtig godt projekt.

"Vores børn synes, det var rigtigt spændende. Der har været nye ting, hver eneste gang, vi har lavet det her mad. De fleste har overvundet frygten for at smage på noget nyt, mens andre har taget en bid og sagt nej tak. Forældrearrangementet synes de var meget, meget spændende. Det var sjovt og udfordrende at skulle varte forældrene op. Eleverne har været meget positive".