Lærer til lærer

EM i fodbold-matematik

Er du selv stor fodboldfan, eller er der mange elever i din klasse der er? Har du brug for noget aktuelt som emne til at opsummerer hvad eleverne har lært i skoleåret? Så kan det være EM matematik er noget for dig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad skal fokusset være?

For det første gjorde jeg mig tanker om hvilke emner, jeg gerne ville have eleverne skulle trænes i. I midt tilfælde har jeg kørt emnet med en 2. klasse og en 3. klasse. Mine fokusser lå på bla. forståelsen af ordet ”gennemsnit”, måling, forståelsen af forskellen mellem centimeter og meter, tegne symmetriske og asymmetriske tegninger, samt at aflæse placeringer på tabeller, og fører det ned på papiret, og til sidst aflæsning af skemaer. Andre emner ville sagtens kunne tilføjes, afhængig af hvilket klassetrin man ville lave det i.

Hvordan kommer man i gang?

Jeg var så heldig at der var 24 elever i mine klasser, så jeg valgte at de skulle ”trække” et tilfældigt land. På den måde kom man hurtigt om evt. konflikter, som f.eks. hvis der var flere der gerne ville være de såkaldte store hold. Når de havde fået deres hold så fik de af vide at de skulle lave en planche der skulle vise informationer omkring deres land. De svage elever var især glade for at få bestemte rammer for hvad der skulle laves, og de fagligt stærke skulle have fokus på orden, samt tingene skulle stå præcis ligesom i mit eksempel som er vedhæftet.

Produktet

Resultatet af perioden med deres arbejde med landsholdene slutter i et stort stjerneløb hvor eleverne skal finde ud af forskellighederne på landsholdene. Som tiden gik med dette forløb blev eleverne mere og mere fokuseret på at gøre deres lands planche til det flotteste. Det virkede som om de blev mere og mere stolte af deres planche og begyndte at se frem til slutrunden.

Når slutrunden starter bliver plancherne hængt op og vi har lavet grupperne i klassen så de spændte kan følge deres holds udvikling og ikke mindst statistikker. Statistikarbejdet kan blive at man skal finde ud af hvor mange gange deres profil har fået bolden, hvor mange kort deres hold har fået, og hvor mange mål de har scoret.

Research:

Eleverne har fået lov at bruge wikipedia, jeg har selv brugt statistiksiden transfermarkt.com, og app’en forza har hjulpet med det sidste.

Held og lykke med det. Håber det bringer jer ligeså meget hygge og glæde som det gjorde hos mine elever.

mvh Henrik Thomassen fra Marie Kruse Skole

Ekstra: