Debat

Dagen hvor lærerne holdt op med at hjælpe hinanden

Det flyver rundt i hovedet på mig med tanker. Hvor blev lærer-lærer samarbejdet af? Hvor blev interesser for elevens bedste af?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Solen skinner uden for, og jeg går ned af den lange gang. Jeg har lige haft undervisning og er på vej til forberedelse. Eleverne arbejder og fniser lidt på gangene, og jeg får mig en lille snak med et par stykker om vores afgangsprøve i samfundsfag. Ud af min øjenkrog ser jeg pludselig en kollega sukke dybt. Hun ser bekymret ud. Hvad mon frustrerer hende?

Hver eneste dag glæder jeg mig til at møde op på arbejde og undervise en masse skønne børn. Jeg synes altid, at det bliver lidt spændende til foråret, hvor skoleåret er ved at få sin ende, og de store elevers afgangsprøver begynder. Her er der ligesom også altid lidt mere liv på skolen - det kan selvfølgelig også være det gode vejr, der vækker børnene. Men uanset årsagen, er det en tid, hvor de store eleverne stiller mange nysgerrige og afklarende spørgsmål, og lærerne forsøger at hjælpe eleverne med de sidste detaljer, så alle er mest muligt klar, når vi skal sidde rundt om det "grønne bord".

For 14 dage siden startede en ny elev i 9. klasse på skolen, hun var tilflytter og nåede derfor ikke at være med til meget undervisning inden sidste skoledag løb af stablen. Derfor har der ikke været mulighed for meget vejledning og hjælp til de sidste detaljer inden alt skulle afleveres. Det betyder for eleven, at hun skal gå til afgangsprøve på en skole, hun ikke kender, og ved lærere hun ikke kender, som heller ikke rigtig kender hende. Heldigvis for eleven, må hun gå op i sit eget pensum fra den gamle skole - men det er så til gengæld hårdt arbejde for de lærere, som skal have hende til prøve, der således har ekstra meget, der skal læses op på og forberedes.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Er du okay? Spurgte jeg min kollega. Hun kiggede op, det var næsten svar nok i sig selv. Hun fortalte om sine bekymringer for og frustration over den obligatoriske afgangsprøve med den nye elev i 9. klasse, og der var ingen hjælp at hente hos elevens tidligere lærer eller skole.

Min kollega havde dog modtaget en liste med anvendt materiale, men den var ikke så detaljeret. Der manglede eksempelvis sider på uddrag af en tekst - så i realiteten skulle hun læse alle teksterne helt igennem, selvom det måske kun drejede sig om et par få sider. Hun havde derfor kontaktet elevens tidligere skole og lærer i faget - om læreren ville være så venlig at sende udtræksspørgsmål og pensumtekster til faget og prøven. Men dét kunne åbenbart overhovedet ikke komme på tale, det var ikke noget han skulle ifølge reglerne, så det måtte min kollega "selv ligge og rode med". Jøsses. Jeg løfter øjenbrynene og forstod pludselig, hvor det dybe suk kom fra.

Det flyver rundt i hovedet på mig med tanker. Hvor blev lærer-lærer samarbejdet af? Hvor blev interesser for elevens bedste af? Er læreren ligeglad med eleven, fordi der har været en dårlig relation - og så må eleven klare sig selv? Er vi for stolte af eller usikre på vores eget arbejde? Tænker vi virkelig så lavt om andre lærere, at de bare vil slippe uden om lettest muligt? Kan vi virkelig ikke hjælpe hinanden på tværs af skoler, kommuner og byer i en tid, hvor forberedelsen er presset?

Jeg tør godt stå inde for, at min kollega er meget grundig i sit arbejde, og absolut vil tage sig den tid det tager at læse pensummet igennem - men det er næsten en umulig opgave, når hverken teksterne er til rådighed, for dem ville læreren heller ikke kopiere og sende, eller når der ikke er angivet hvilke sider, der skal bruges fra opgivelserne. Ikke nok med det, skal hun udarbejde spørgsmål til samtlige af emnerne i pensummet oveni det der skal laves for eget pensum og resten af klassen.

Det undrer mig, at man ikke vil dele et arbejde, der allerede er lavet, af en lærer, der kender eleven bedre, en lærer der har undervist i pensummet og har spørgsmålene, til egne elevers prøve, klar, til det specifikke pensum. Så min kollega skal altså lave et arbejde, der allerede er gjort.

Har vi virkelig mødt den frygtelige dag, hvor vi lærere ikke længere vil dele og hjælpe hinanden? 

Powered by Labrador CMS