Jeg kan virkelig mærke, at her er en høj grad af autonomi, siger Anette Krongaard om sit nye job på Park Allé Privatskole i Brøndby.

Derfor friskole: Her er lærerne med i maskinrummet

Anette Krongaard var lærer på en folkeskole i 15 år og føler sig stadig som folkeskolelærer i hjertet. Men da hun og rigtig mange af hendes kolleger forlod Glostrup Skole sidste år, sendte hun ingen ansøgninger til folkeskoler. I sit nye job har hun fået sin lærerautonomi tilbage.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere forlader folkeskolen for at få tid til at gøre jobbet professionelt

En ny kvalitativ undersøgelse blandt 400 lærere, der har forladt folkeskolen, viser, at en hovedårsag til, at lærerne rejser, er, at de vil have tid og mulighed for at være professionelle lærere. Og det er præcis sådan, Anette Krongaard har det. Hun var en af de mange lærere fra Glostrup Skoles afdeling Vestervang, der var til personalejuridiske samtaler om 'kulturen' på skolen i 2015, og som mange andre valgte hun at sige op og forlade et job og en skole, hun havde været rigtig glad for i 15 år.

"Det handler blandt andet om de mange ledelseslag, der kom, efter Glostrup slog alle skolerne sammen og gik efter 'strategisk ledelse' - noget der jo sker over hele Danmark", fortæller Anette Krongaard.

Styring fra rådhuset

Hun oplevede, at der var langt til den reelle ledelse, og at de mellemliggende lag havde en rolle som implementeringsarbejdere, som blot skulle implementere de krav, der kom fra oven - både i forhold til folkeskolereform og lov 409 og på andre punkter.

I august startede hun på Park Allé Privatskole i nabokommunen Brøndby. Skolen er kun to år gammel og har 250 elever med venteliste på samtlige klassetrin.

"Jeg kan virkelig mærke, at her er en høj grad af autonomi. Vi skal jo klare alle de samme opgaver, så selvfølgelig er der et arbejdspres, men det er jo noget, man er engageret i og går til med ildhu", fortæller Anette Krongaard.

"Som lærere er vi med i maskinrummet, og man kan mærke, at ledelsen er superglad for alle de dedikerede lærerkræfter", siger hun og tilføjer, "men det er jo synd for folkeskolen, at de er rejst, fordi der ikke blev lyttet dér, hvor de kom fra".

Arbejdsvilkårene er også bedre på privatskolen. I år har alle lærere et loft over deres undervisningstid på 24 lektioner om ugen, og næste skoleår er loftet sænket yderligere til 23 i erkendelse af, at skolen får mange elever med særlige behov, hvor der er en del papirarbejde og andet, der skal være tid til.