Kæden er hoppet af for ekspertgruppen, når den anbefaler, at man skærer i de nuværende krav til elevplanerne, mener formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen.

Skole og forældre vil ikke skære i elevplanerne

Overordnet er skolebestyrelsernes forening Skole og Forældre begejstrede for inklusionseftersynets flytning af fokus fra inklusion af børnmed diagnoser til bred rummelighed. Men forældrene advarer imod forslag om at nedprioritere elevplanerne.

Publiceret

anbefalingen vedrørendeelevplaner

Ekspertgruppen anbefaler, at ministeren for børn, undervisningog ligestilling 5.1.6.

a) Nedsætter et udvalg, som skal gentænke elevplanerne og dermeddanne grundlag for en revidering af elevplanerne, herunder kommunerog skolers arbejde med elevplaner. Arbejdet tager udgangspunkt i,at elevplanen i højere grad bliver elevens eget redskab i forholdtil læring, trivsel og social udvikling og i mindre grad bliver etredskab, hvor lærerne bruger tid på statusbeskrivelser. Lærernesformative rolle og fokus på elevens udviklingsperspektiver børfylde mere, og ved særlige behov bør det medføre egentligesupplerende handleplaner for eleven efter tæt dialog med elev ogforældre samt klasse-/årgangsteam og relevante ressourcepersoner.De foreslåede ændringer må ikke føre til et øget ressourcetræk påskolernes medarbejdere. Det betyder således, at for hver gang dersættes nye krav, bør der samtidigt være overvejelser om, hvor derikke længere er behov for krav til elevplanen. Der skal således iudvalgets arbejde være en gennemgang af, hvorvidt alle krav tilmål, status og opfølgning er nødvendige. I den forbindelse ønskerekspertgruppen at bemærke, at elevinddragelse i forhold til dereslæringsmiljøer allerede i dag bør være en almindelig del afundervisningen, samt at den understøttende undervisningstid givergode muligheder for arbejdet med en klasse eller enårgang. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er rigtigt set, at fokus skal flyttes fra at inkludere et enkelt barn med en diagnose til, at skolerne generelt skal stræbe efter at skabe rummelige fællesskaber, lyder det fra Skole og Forældre i en kommentar til ekspertgruppens inklusionseftersyn.

Lærere om inklusion: Alle skal udvikle sig - ikke kun 96 procent 

"I Skole og Forældre er vi meget glade for, at inklusion nu skal handle om børn og ikke tal. Det handler om, at flere børn skal have et bedre skoletilbud. Så må vi se, hvor det fører os hen, også selv om det kommer til at koste nogle penge", siger landsformand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

Det fremgå af den netop offentliggjorte ekspertgruppe-rapport, at inklusion fungerer bedst på skoler, hvor skolebestyrelsen har lavet retningslinjer for inklusion. Derfor anbefaler ekspertgruppen, at alle skolebestyrelser laver principper for, hvordan inklusionen skal fungere på deres skole. Og det er skolebestyrelserne helt klar på, lover Mette With Hagensen.

Hun advarer dog imod en enkelt af de mange anbefalinger fra ekspertgruppen, nemlig den om en gentænkning af de individuelle elevplaner:

"De individuelle elevplaner er et af redskaberne til at nå ekspertgruppens mål om at få større opmærksomhed på den enkelte elevs faglige udvikling og trivsel, så her er kæden tydeligvis hoppet af for ekspertgruppen", lyder det fra Mette With Hagensen. "Jeg vil opfordre politikerne til at se bort fra ekspertgruppens anbefalinger om elevplaner. Elevplanerne er en del af det skole-hjem-samarbejde, som ekspertgruppen gerne vil styrke og samarbejdet med forældrene skal forstærkes, ikke forringes".

Powered by Labrador CMS