Debat

Ny teknologi revolutionerer lærerprofessionen

Dette blogindlæg er mit andet indlæg om læreres teknologiforståelse. Det første indlæg kan læses her på sitet også. I mit andet blogindlæg har jeg fokus på underviseres møde med ny teknologi. Jeg stiller (dig) spørgsmålet: hvordan griber lærere mødet med ny teknologi an, og hvad er i den forbindelse afgørende for, om man lykkedes med at implementere ny teknologi hos lærere i grundskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ny teknologi revolutionerer lærerprofessionenI mit sidste indlæg beskrev jeg, hvordan det er et vilkår for bl.a. lærerprofessionen, at nye teknologier hele tiden kommer til, og at det derfor kan være nødvendigt og fornuftigt at lære lærere at forholde sig til ny teknologi på et mere generelt plan. Dette beskrev jeg som en metakompetence, der kan hjælpe til, at man bedre kan håndtere omskiftelige krav, som nye teknologier medfører. Derfor har jeg gennem interviews, survey og en workshop forsøgt at blive klogere på, hvad der sker, når lærere møder ny teknologi: hvilke strategier bruger de? og har de succes med disse strategier? Jeg vil gerne lægge ud med at stille dig samme spørgsmål, gennem følgende lille øvelse – håber du vil lege med!

Prøv at kigge på dimsen nedenfor. Denne dims, lad os kalde den “Wunderdimsen”, kommer til at revolutionere din lærergerning, men du har aldrig før set noget lignende. Jeg spørger dig nu:

  • Hvad kan den, hvis den skal revolutionere din praksis?
  • Hvordan ville du lære den at kende? Har du nogle strategier, du benytter dig af?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

#Fil 1

Du må meget gerne give et bud som kommentar!

Værsgo! her er din manual til elevplansskriverenI min undersøgelse er der mange bud på, hvad denne dims skal kunne og, hvordan man lærer den at kende. Den skal kunne skrive elevplaner, monitorere elever, rydde op og fungere som et didaktisk samarbejdsværktøj, der samler et gruppearbejde.

I relation til hvordan man griber arbejdet med den an, er tre ting centrale hos lærerne i min undersøgelse: Den ene er “at prøve sig frem”, og derudover findes en forventning om kursus og manualer. Manualer er en populær primærkilde eller -strategi til at lære at anvende teknologier, og der er hovedsagligt tale om skriftlige manualer, men også video manualer i mindre omfang.

En lærer fra Albertslund har en interessant pointe i forlængelse af dette, nemlig, at “da vi gik i skole fandtes internettet jo ikke”. Hvis vi anskuer fremtidige og innovative teknologier ud fra den betragtning, kan man så forestille sig, at manualer er brugbare og kan man finde en manual til eksempelvis internettet?

#Fil 2

Jeg mener, at det videre rejser spørgsmålet, om man overhovedet kan tale om almen gyldige strategier i mødet med ny teknologi, især taget i betragtning, at teknologibegrebet er så bredt dækkende.

Videre peger min undersøgelse på, at der skal mere til end nyttige strategier for, at lærere overhovedet giver sig i kast med ny teknologi.

Gider lærere ny teknologi?Introduktionen af ny teknologi, IPads, Interaktive tavler, læringsplatforme, bliver ofte solgt en som et middel, der på den ene eller anden måde gør undervisningen eller lærerarbejdet bedre og/eller nemmere.

Det er dog meget vigtigt, om de pågældende lærere som udgangspunkt, som en lærer fra Roskilde beskriver det; “kan se sig selv i teknologien”. En lærer fra Købehavn siger “hvis vi [lærere] skal lave noget nyt eller bruge ekstra tid, så skulle der gerne komme noget bedre kvalitet ud af det.” I forlængelse heraf, taler han om, at: “Det med at komme med en strategi ovenfra giver måske ikke så meget mening, hvis ikke lærerne kan se en fordel med det”. 

Dermed kan vi vende tilbage til start. Tror du grundlæggende, som lærer, på den præmis, at der kan komme nye teknologier til, der kan revolutionere din praksis, er det måske endda noget, du har oplevet før og kan vi som lærere opøve kompetencer, vi kan bruge, når/hvis det sker?

Wunderdimsen er venligst udlånt af Technucation: http://technucation.dk/laeringsaktivteter/

__________________________

Jeg hedder Mikkel Offenberg og er uddannet skolelærer i 2005 og ansat på Roskilde Lille Skole. Jeg studerer Cand.pæd i it-didaktisk design på Aarhus Universitet og er netop nu igang med mit speciale om undervisere i grundskolens møde med nye teknologier og forsøger at skabe noget debat om emnet. Følg med på bloggen og kom meget gerne med kommentarer.

Powered by Labrador CMS