Anmeldelse

Opløftende ledelse

En karismatisk leder gør det ikke alene

Bogen ”Opløftende ledelse” har vigtigheden af at have en stærk drøm som en af de bærende faktorer for at kunne lykkes med en forandring. Stof til eftertanke.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Opløftende ledelse" er en bog med fart på – det er bare med at holde godt fast på læsebrillen. Bogen indrullerer læseren i et hav af eksempler fra blandt andet erhvervslivet, sportsverdenen og uddannelsessektoren byggende på syv års forskning af cases med organisationer, der har præsteret ud over det sædvanlige. Bogen er skrevet på en solid bund af forskning, man ikke bare kan lukke øjnene for, men med fordel kan forholde sig til og reflektere over, i forhold til hvilke nye handlinger det kunne kalde på i vores arbejde med skolerne i Danmark.

Fakta:

Titel: Opløftende ledelse

Forfatter: Andy Hargreaves, Alan Boyle, Alma Harris

Oversætter: Joachim Wrang

Pris: 362,50

Sider: 196

Serie: Ledelse for læring

Forlag: Dafolo

De tre forfattere er professorer og har alle et erfaringsanker ind i arbejdet med uddannelse og skoler. Ikke mindst benævnes Andy Hargreaves som nummer 12 på listen over de forskere, der har haft mest indflydelse på amerikansk uddannelsespolitik.

Bogen handler om, hvordan man arbejder med at transformere organisationer, virksomheder og nationer med henblik på at forbedre deres præstationsniveau uden at nedslide mennesker og har fokus på at gøre forbedringen langtidsholdbar. Svaret er opløftende ledelse. Og hvem vil egentlig ikke gerne løftes op?

Opløftende ledelse er et begreb, der består af seks indbyrdes afhængige faktorer: at drømme med beslutsomhed, kreativitet og modstrømme, samarbejde med konkurrenter, pushing og pulling, at måle med mening og bæredygtig succes.

Med de seks faktorer og heraf affødte strategier lægger bogen sig i kølvandet på den bølge, der bevæger sig væk fra idéen om den karismatiske leder, som ene og alene skal sikre forandringen, men tværtimod påpeger nødvendigheden af fælleskabet, uddelegering af ledelse og en stærk drøm som drivkraft for at skabe forandring. En forandring, der også baserer sig på et meningsfuldt oplyst datagrundlag. Interessante pointer i forhold til de danske skolers transformation netop nu.

I bogen gennemgås de seks faktorer i hvert sit kapitel. Hvert kapitel bliver stærkt krydret med de mange cases, der ligger til grund for den forskning, forfatterne har foretaget. Afsluttende har bogen et kapitel med konkrete anvisninger til, hvordan man som leder og/eller organisation selv kan følge den samme sti mod succes.

De mange cases er inspirerende, ikke mindst dem, der kommer fra skolerne i blandt andet Finland og Canada.

Det er nogle af de tunge drenge, der på bogens første side giver deres besyv med om bogen til læseren. Michael Fullan, skoleforsker og en af de få, der har været med til at påvirke skolereformer på nationalt niveau i flere lande, omtaler bogen som ”århundredets forandringsbog” – og så er overliggeren da ikke sat for lavt.

Der er plads til begejstring, selvom jeg måske vil sænke overliggeren lidt. Jeg kan dog varmt anbefale bogen til alle skolefolk, der interesserer sig for forandringsledelse. Det være sig både folk med tillidsposter, skoleledelser og forvaltninger. Bogen har i sin korte og umiddelbart let tilgængelige form skrevet sig ind under huden og givet stof til eftertanke hos mig.