Alle påberåber sig nogle eksperter, når det gælder de nationale test, oplever Jakob Sølvhøj. Nu indkalder Folketinget eksperterne til en høring.

Besluttet: De nationale test skal til eksperthøring

Politikerne i Folketingets børne- og undervisningsudvalg har sagt ja til forslaget fra Enhedslisten om at gennemføre en eksperthøring om folkeskolens omdiskuterede og kritiserede nationale test.

Publiceret

NATIONALE TEST

Alle elever skal tage 10 nationale test i løbet af deresskoletid. Læsetest i 2., 4., 6. og 8. klasse, matematik i 3. og 6.,engelsk i 7. og geografi, biologi og fysik/kemi i 8. klasse.Testene varer 45 minutter ved en computer, og testene tilpasser sigundervejs den enkelte elev, så man får sværere opgaver, når mansvarer rigtigt, og lettere opgaver, når man svarer forkert.

Testene blev efter nogle turbulente år med forsinkelser ogtekniske sammenbrud obligatoriske fra foråret 2010. Medfolkeskolereformen fik testene fra 2014 en ny rolle, idet reformensresultatmål blandt andet siger, at 80 procent skal være 'gode' tillæsning og matematik målt i testene, at andelen af deallerdygtigste i dansk og matematik skal stige år for år.

Risikoen for, at undervisningen indsnævrer sig mod de områder,der kan testes i en it-test, har været et hovedkritikpunkt frablandt andre Lærerforeningens side. Men også det tekniske setup ogselve testopgaverne har været kritiseret. De konkrete opgaverkan imidlertid ikke diskuteres offentligt, da de ligesom elevernestestresultater er omfattet af tavshedspligt. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De nationale test måler så præcist, man kan på 45 minutter"

Den 23. februar i år fandt en meget omtalt eksperthøring sted i Folketinget, hvor syv miljø-forskere udtalte sig om Eva Kjer Hansens landbrugspakkes indvirkning på naturen. Samme eftermiddag var undervisningsminister Ellen Trane Nørby i samråd om den statistiske usikkerhed i de nationale test. Og inspireret af landbrugspakke-høringen foreslog Jakob Sølvhøj ministeren en eksperthøring om de nationale test.

"Jeg så jo, at en eksperthøring åbenbart kan flytte noget. Og med testene har vi en situation, hvor det er åbenlyst, at alle påberåber sig nogle eksperter", siger Jakob Sølvhøj.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby overlod beslutningen om en eksperthøring til børne- og undervisningsudvalget, og derfor behandlede udvalget i går et forslag fra Jakob Sølvhøj og Alternativets Carolina Maier om en eksperthøring.

"Der var tilslutning i udvalget til ideen, og der er blevet nedsat en gruppe, som skal planlægge høringen", fortæller Jakob Sølvhøj.

Skoleleder: Testresultater test svinger, som vinden blæser

Kritikken af testene er taget til, siden Folkeskolen i oktober beskrev, hvordan Norddjurs Kommune oplevede, at de samme elevers resultater svingede op og ned, når de tog en den nationale læsetest flere gange med kort tids mellemrum. Det fik De Radikales Lotte Rod til at stille spørgsmål til undervisningsminister Ellen Trane Nørby, som efterfølgende valgte at iværksætte en undersøgelse af testenes reliabilitet.

Ellen Trane: Ministeriet skal undersøge elevers udsving i de nationale test

I januar skrev professor Jeppe Bundsgaard en kronik i Politiken om testenes ringe målesikkerhed og anvendelighed for læreren, og den 4. marts offentliggjorde Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling så sin egen undersøgelse, som viste, at 12 procent af eleverne svinger mere end ventet, når de tager den samme test flere gange. Resultatet af den undersøgelse har også fået ministeriet til selv at bede de danske eksperter på feltet om at se på testene.

Skoleprofessor: Problemer med nationale test er større, end jeg troede