Nationale test
13   664

Besluttet: De nationale test skal til eksperthøring

Politikerne i Folketingets børne- og undervisningsudvalg har sagt ja til forslaget fra Enhedslisten om at gennemføre en eksperthøring om folkeskolens omdiskuterede og kritiserede nationale test.

Den 23. februar i år fandt en meget omtalt eksperthøring sted i Folketinget, hvor syv miljø-forskere udtalte sig om Eva Kjer Hansens landbrugspakkes indvirkning på naturen. Samme eftermiddag var undervisningsminister Ellen Trane Nørby i samråd om den statistiske usikkerhed i de nationale test. Og inspireret af landbrugspakke-høringen foreslog Jakob Sølvhøj ministeren en eksperthøring om de nationale test.

"Jeg så jo, at en eksperthøring åbenbart kan flytte noget. Og med testene har vi en situation, hvor det er åbenlyst, at alle påberåber sig nogle eksperter", siger Jakob Sølvhøj.

Artiklen fortsætter under banneret

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby overlod beslutningen om en eksperthøring til børne- og undervisningsudvalget, og derfor behandlede udvalget i går et forslag fra Jakob Sølvhøj og Alternativets Carolina Maier om en eksperthøring.

"Der var tilslutning i udvalget til ideen, og der er blevet nedsat en gruppe, som skal planlægge høringen", fortæller Jakob Sølvhøj.

NATIONALE TEST

Alle elever skal tage 10 nationale test i løbet af deres skoletid. Læsetest i 2., 4., 6. og 8. klasse, matematik i 3. og 6., engelsk i 7. og geografi, biologi og fysik/kemi i 8. klasse. Testene varer 45 minutter ved en computer, og testene tilpasser sig undervejs den enkelte elev, så man får sværere opgaver, når man svarer rigtigt, og lettere opgaver, når man svarer forkert.

Testene blev efter nogle turbulente år med forsinkelser og tekniske sammenbrud obligatoriske fra foråret 2010. Med folkeskolereformen fik testene fra 2014 en ny rolle, idet reformens resultatmål blandt andet siger, at 80 procent skal være 'gode' til læsning og matematik målt i testene, at andelen af de allerdygtigste i dansk og matematik skal stige år for år.

Risikoen for, at undervisningen indsnævrer sig mod de områder, der kan testes i en it-test, har været et hovedkritikpunkt fra blandt andre Lærerforeningens side. Men også det tekniske setup og selve testopgaverne har været kritiseret. De konkrete opgaver kan imidlertid ikke diskuteres offentligt, da de ligesom elevernes testresultater er omfattet af tavshedspligt. 

Kritikken af testene er taget til, siden Folkeskolen i oktober beskrev, hvordan Norddjurs Kommune oplevede, at de samme elevers resultater svingede op og ned, når de tog en den nationale læsetest flere gange med kort tids mellemrum. Det fik De Radikales Lotte Rod til at stille spørgsmål til undervisningsminister Ellen Trane Nørby, som efterfølgende valgte at iværksætte en undersøgelse af testenes reliabilitet.

I januar skrev professor Jeppe Bundsgaard en kronik i Politiken om testenes ringe målesikkerhed og anvendelighed for læreren, og den 4. marts offentliggjorde Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling så sin egen undersøgelse, som viste, at 12 procent af eleverne svinger mere end ventet, når de tager den samme test flere gange. Resultatet af den undersøgelse har også fået ministeriet til selv at bede de danske eksperter på feltet om at se på testene.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ