Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(15.681 følger) Se alle medlemmer
Dansk som andetsprog
1   603

Regeringen og KL hæver klasseloftet i modtageklasser

Som en del af en større integrationspakke har KL og regeringen aftalt at hæve loftet over antallet af elever i modtageklasserne fra 12 til 15 og i særlige tilfælde 18. Samtidig må eleverne i modtageklasserne spænde over flere aldersgrupper.

Det øgede antal flygtninge har sat kommunernes integrationsindsats under pres. Derfor har regeringen og KL indgået en topartsaftale om rammerne for kommunernes arbejde med integration af flygtninge.

Aftalen omfatter hele integrationsindsatsen fra daginstitution og skole til bolig og job. (Læs om hele aftalen via linket til højre for artiklen).

Artiklen fortsætter under banneret

På skoleområdet er der forandringer i modtageklasserne. Indtil nu har klasseloftet været 12 - det hæves til 15 - "hvis det vurderes at være pædagogisk forsvarligt". Og hvis eleverne har "overvejende samme sproglige baggrund" kan klasseloftet hæves til 18. Samtidig forlænges muligheden for at sprede eleverne aldersmæssigt. Før aftalen måtte en modtageklasse spænde over tre klassetrin - det ændres til fem.

"Vi befinder os lige nu i en ekstraordinær situation, og kommunernes udfordringer med at sikre den bedst mulige integration af de mange nytilkomne er til at tage og føle på. Derfor giver vi med aftalen med KL kommunerne bedre rammer til integrationsindsatsen ved blandt andet at hæve loftet for elever i modtagelsesklasser og sætte en informationsindsats i gang om kommuners muligheder for at bruge arbejdsmarkedsuddannelser til flygtninge. Det er nødvendigt med mere fleksibilitet for, at integrationen kan lykkes," siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby(V) i en pressemeddelelse.

fakta: sådan står det i aftaleteksten

- Lempelse af krav til modtagelsesklasser: Klasseloftet for modtagelsesklasser hæves fra 12 til 15, hvis det vurderes at være pædagogisk forsvarligt (og op til 18, hvis eleverne har overvejende samme sproglige baggrund), samt kravet om højst at spænde over tre klassetrin hæves til højest fem, hvis eleverne overvejende har samme sproglige- og læringsmæssige baggrunde. Endvidere ændres reglerne, så eleverne fremover inden for rammerne af holddan-nelsesreglerne og ud fra en vurdering af den enkelte elevs behov skal have alle eller en del af deres timer i mod-tagelsesklassen.

- Mulighed for etablering af særligt undervisningstilbud: Kommunerne får mulighed for at etablere et særligt undervisningstilbud som alternativ til modtagelsesklasser. Ordningen indebærer, at kommunerne ikke skal leve op til krav om klasseloft, timetal, lærerkvalifikationer mv. Undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen skal opstille mål og rammer for undervisningstilbuddet, herunder om opfølgning på elevernes læring.

Udover en lempelse af rammerne i modtageklasserne gives der også mulighed for at etablere et "særligt undervisningstilbud" i stedet for modtageklasser. Og her er rammerne endnu mere fleksible. I aftalen står der, at hverken "klasseloft, timetal, lærekvalifikationer mv." gælder i et særligt undervisningstilbud. Det gælder bare, at "Undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen skal opstille mål og rammer for undervisningstilbuddet, herunder om opfølgning på elevernes læring".

KL glade for regelforenkling

KL-formand Martin Damm er tilfreds med, at reglerne på integrationsområdet generelt er blevet forenklede.

"Vi er glade for, at regeringen har lyttet til vores ønske om regelforenklinger på en lang række områder i integrationsindsatsen. De hidtidige love og regler har ganske enkelt ikke været gearet til det massive flygtningepres, som vi oplever i denne tid. Og hvis kommunerne rent praktisk skal kunne løse opgaven på en fornuftig måde, er det vigtigt med disse forenklinger," siger Martin Damm - han noterer sig i øvrigt, at KL og regeringen ved næste økonomiaftale skal fortsætte drøftelsen af, hvordan udgifterne til flygtningen skal fordeles.

Regeringen vil også forsøge at få de frie grundskoler og efterskolerne til at løfte en større opgave i forhold til integrationen. Regeringen vil forsøge at indgå aftale med de frie grundskolers foreninger samt Efterskoleforeningen for at indgå aftaler om pladser til flygtninge.

Aftalen mellem KL og regeringen blev indgået fredag den 18. marts.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ