Anmeldelse

Kend din ret

Retten er sat - for 8. og 9. klasse

"Kend din ret" er et varieret og indbydende bud på undervisning, der på ingen måde tangerer tidligere tiders kancelliprægede lærebøger, hvor man kunne søge viden og oplysning om det danske retssystem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blandt de mange indgange til undervisningen via internettet har Danmarks Domstoles læringsunivers nu meldt sig på markedet med et gratis tilbud om undervisning i retssystemet og domstolene.

Fakta:

Titel: Kend din ret

Forlag: Danmarks Domstole

Man bliver på første link præsenteret for retfærdighedens gudinde, Justitia, og min første tanke var, at nu er der gået pop i det. Men det er der ikke. For det, man vel burde betragte som dybt seriøst, nemlig Danmarks Domstole, har i deres læringsunivers udsendt dette anderledes, men så sandelig også ganske spændende undervisningsmateriale.

Det er bestemt ikke utænkeligt, at "Kend din ret" kan blive opfattet underholdende og adspredende, men spillet - som for eksempel i quizzen - tvinger læseren/brugeren til at tænke, reflektere og erkende sin eventuelle manglende viden, når resultatet af ens svar dukker op på skærmen.

Det er et undervisningsmateriale, der på lettilgængelig vis formidler fakta om retssystemet i Danmark - og dette uden at forfalde til det poppede.

Der er - man fristes til at sige selvfølgelig - ikke noget at udsætte på det indholdsmæssige. De episoder, der nævnes som eksempler, giver en kort og meget præcis beskrivelse af et forløb, for eksempel i forbindelse med et røveri. De forskellige videoindslags indhold står ikke til diskussion - man kommer til at tænke på den gamle lærer, der forklarer klassen, at sådan hænger tingene sammen. Det, der eventuelt kunne være til diskussion ud fra en pædagogisk synsvinkel og for at få det teoretiske fundament ud på det praktiske plan, ville være, at man tog udgangspunkt i en avisomtale af en retssag og sammenlignede/koblede den på de relevante link.

Danmarks Domstoles læringsunivers er et absolut fremragende bud på formidling af væsentlige dele af det danske retssamfund. Nogle vil formentlig mene, at der er tale om et sandt bombardement af faktuelle vinkler om netop retssamfundet, men pluk ud, bearbejd - gerne tværfagligt - for på denne måde vil det give eleverne en bevidsthed om samfundets regler og love.

Men jeg savner i opgaveoplægget aktivering af eleverne ved for eksempel at lade dem gå på jagt i aviser og finde frem til aktuelle sager.

Der er forslag til, hvor mange timer man skal afse til arbejdet. Endvidere foreslås det, hvilket mange formentlig allerede kender til, at aflægge den lokale ret et besøg og overvære en retssag. Dette er selvfølgelig anbefalelsesværdigt, men at køre forløbet af på en gang vil formentlig næppe have den tilsigtede effekt for samtlige elever. Mit bud vil derfor være, at man, for at det kan bundfælde sig, behandler det danske retssystem over tre til fire perioder i løbet af et skoleår.

Endelig vil jeg foreslå, at eleverne i stedet for straks at blive prøvet på deres paratviden om retssamfundet som indledning kunne få nogle helt faktuelle og absolutte informationer om retssamfundet.