Debat

Indhold i Fælles Forenklede Mål natur/teknologi – Den gode, den onde og den grusomme

Der diskuteres fortsat om Forenklede Fælles Mål er tømt for indhold og mening, eller om de er løsrevet fra formål, mening og indhold. Jeg har derfor, for at bidrage til debatten, lavet en komparativ tekstanalyse i forhold til indholdselementer og sammenlignet mellem Fælles Mål 2009/FM for (daværende) natur/teknik og Forenklede Fælles Mål/FFM for natur/teknologi. I den forbindelse vil jeg præsentere, hvad jeg kalder for DEN GODE, DEN ONDE og DEN GRUSOMME.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har i analysen benyttet følgende fremgangsmåde:

  • Der er udelukkende anvendt trinmål i faghæftet for Fælles Mål 2009, hvor jeg for de forskellige klassetrin har noteret forskellige elementer som jeg vurderer har et indholdselement. Jeg har således ikke taget stilling til området ”Arbejdsmåder og tankegange” da jeg vurderer, at de hovedsagligt beskæftiger sig med færdigheder og kompetencer. Da fokus ligger på indholdselementer, er ”Arbejdsmåder og tankegange”  derfor ikke medtaget.
  • Med udgangspunkt i Fælles Mål 2009 indsamlede indholdselementer, har jeg lavet en tekstsøgning i Færdigheds- og vidensmål samlet for natur/teknologi FFM og noteret, hvilke indholdselementer som ikke er nævnt.
  • Derefter har jeg, for de indholdselementer som ikke er nævnt i Færdigheds- og vidensmål samlet natur/teknologi FFM, lavet en tekstsøgning i Læseplan for natur/teknologi FFM 2014 og noteret, hvilke indholdselementer som er nævnt. I nogle tilfælde har der været synonymer, hvor jeg har accepteret forekomsten, og noteret i parentes, i hvilken kontekst og benævnelse den forekommer.

Opsummering af analyseresultat:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

DEN GODE:

Der forekommer stadig færdigheds- og vidensmål i FFM fra FM som har indholdselementer

DEN ONDE:

En del indholdselementer er IKKE opført som færdigheds- og vidensmål i FFM – men nævnt i læseplanen. Hypotetisk set behøvede det ikke at være et problem, hvis lærerne havde den didaktiske frihed til at planlægge og gennemføre undervisningen, som de finder bedst. Men set i lyset af virkeligheden ude på skolerne, hvor lærerne skal undervise læringsmålstyret i forhold til FFM, og det endda i digitale læringsportaler som er hægtet op imod FFM alene, vil der være en væsentlig risiko for at de nævnte indholdselementer i realiteten være udgået som indholdselementer!

Et væsentlig fokuspunkt i denne forbindelse er elevens kritiske dømmekraft, eks. i forhold til egne modeller, til medier, og fremgår kun i læseplanen og ikke i FFM. Dermed er den kritiske dannelse ikke en del af FFM længere. Et lyspunkt er dog, at kildekritik optræder i FFM.

DEN GRUSOMME:

En del indholdselementer optræder hverken i FFM eller i læseplanen. Dermed er de de facto udgået som indholdselementer. Man kan naturligvis diskutere, om nogle af elementerne indgår som underordnede dele af overordnede beskrivelser.  Eks. dækker begrebet bæredygtighed over flere underelementer. Men da indholdselementerne ikke længere er nævnt, kan man ikke forvente at de indgår i undervisningen (da den som bekendt er læringsmålstyret ift. FFM som tidligere nævnt).

Vigtige områder som er berørt er blandt andet:

  • Forurening, naturbevarelse-, anvendelse, fredning, affald i naturen, spareråd.
  • Om det lokale og fjerne: Lokalt forankrede forhold og handlinger – hvor man bor, arbejder, handler, trafikårer
  • Opbygning af planter, nærmere bestemt blomster, og biotoper
  • Fænomener, eks. magnetisme, vindstyrke, sigtbarhed, farver
  • Forskellige typer af stoffer og deres egenskaber, eks. glas, plastik, metal
  • Dyr som fænomen, eks. kæledyr, husdyr, vilde dyr, fortidsdyr, fantasidyr

Nedenfor vil jeg opliste de forskellige indholdselementer som resultat af analysen. Bemærk, dette er ikke en fuldt udbygget videnskabelig gennemgang, men skal anses som et overbliksbillede til inspiration i debatten, og forhåbentlig som opmærksomhedspunkter for lærere der skal undervise i natur/teknologi:

DEN GRUSOMME:

Nedenstående ord/begrebet optræder hverken i FFM eller i læseplanen:

Områder der har med bæredygtighed, natur, forurening, miljø og affald at gøre:

  • Forurening -
  • Spareråd -
  • Organisk affald -
  • Kemikalieaffald -
  • Naturanvendelse -
  • Naturbevarelse -
  • Affald i naturen -
  • Formuldning –
  • Fredning -

Om det lokale/fjerne:

  • Land -
  • Sø -
  • Bjerg -
  • Byudvikling -
  • Transport -
  • Land -
  • By -
  • Trafikårer -
  • Kulturer -
  • Udviklingstrin -
  • Tematiske kort –
  • Hvor vi handler -
  • Hvor vi bor -
  • Hvordan vi kommer rundt -
  • Hvor vi arbejder -
  • Hvor der er natur -
  • Brændpunkter -

Planters opbygning, næring, udveksling oxygen og kuldioxid:

  • Plantes dele med hovedfunktioner – blomst frøsætning -
  • Sammenligning biotop –

Mennesket, sundhed, næring og trivsel:

  • Levnedsmidler -
  • Slik -
  • Trivsel –
  • Kropsfunktioner -
  • Næring -
  • Næringsstoffer -

Fænomener:

  • Magnetisme –
  • Vindstyrke -
  • Sigtbarhed –
  • Farver -

Stoffer og deres egenskaber:

  • Syntetiske og naturskabte -
  • Styrke -
  • Jern -
  • Rustdannelse -
  • Glas -
  • Metal -
  • Redskaber -
  • Apparater -
  • Plast -
  • Salt -
  • Stearinlys -

Dyr som fænomen:

  • Smådyr i fangenskab -
  • Vilde dyr -
  • Husdyr -
  • Kæledyr -
  • Fortidsdyr -
  • Fantasidyr -

Planters opbygning, næring, udveksling oxygen og kuldioxid:

  • Rod -
  • Stængel -
  • Blad -
  • Blomst -
  • Livscyklus -

DEN ONDE:

Nedenstående ord/begreber optræder ikke i FFM, men i læseplanen:

Områder der har med bæredygtighed, natur, forurening, miljø og affald at gøre:

  • Interessemodsætninger – (i læseplan)
  • Muligheder genbrug – (i læseplan)
  • Sortere affald - (i læseplan)
  • Genbrug - (i læseplan)
  • Miljøproblemer - (i læseplan)
  • Kritisk – (i læseplan)

Om det lokale/fjerne:

  • Skovdrift - (i læseplan)
  • Landbrug - (i læseplan)
  • Verdenshjørnerne - (i læseplan ifbm. kortlæsning)
  • Nærområdet – (i læseplan)
  • Ændring lokalområdet – (i læseplan ifbm. Forsyning)
  • Stednavne - (i læseplan)
  • Kæmpebyer – (i læseplan benævnt metropoler)
  • Verdenshavene - (i læseplan)
  • Verdenskort - (i læseplan)
  • Lande - (i læseplan)
  • Norden - (i læseplan)
  • Europa - (i læseplan)
  • Geografiske forhold - (i læseplan)

Planters opbygning, næring, udveksling oxygen og kuldioxid:

  • Næring - (i læseplan)
  • Næringssalte - (i læseplan)
  • Carbon kredsløb – (i læseplan)

Mennesket, sundhed, næring og trivsel:

  • Menneskelige organsystemer - (i læseplan)
  • Varedeklarationer - (i læseplan)
  • Protein - (i læseplan)
  • Fedt - (i læseplan)
  • Kulhydrat - (i læseplan)

Jordklodens forandringer

  • Naturlig udvælgelse – (i læseplan, dog ikke ordret men eks. selektionsmekanismer etc).

Stoffer og deres egenskaber:

  • Grundstoffer - (i læseplan)
  • Kulstof - (i læseplan)
  • Oxygen - (i læseplan)
  • Hydrogen - (i læseplan)
  • Isoleringsevne - (i læseplan)
  • Ledningsevne - (i læseplan)
  • Papir - (i læseplan)
  • Tilstandsformer - (i læseplan)

Fænomener:

  • Lyd - (i læseplan)

DEN GODE:

Nedenstående ord optrådte både i FM og FFM:

  • Lys - OK
  • Dyr - OK
  • Planter - OK
  • Plante - OK
  • Sanser - OK
  • Sundhed - OK
  • Årstider - OK
  • Begivenheder - OK
  • Vejret - OK
  • Temperatur - OK
  • Nedbør - OK
  • Enkle kort - OK
  • Enkle signaturer - OK
  • Verdensdele - OK
  • Levevilkår - OK
  • Signaturer - OK
  • Hav - OK
  • Atlas og kort - OK
  • Årstider - OK
  • Sol - OK
  • Måne - OK
  • Ændringer længde på dag og nat - OK
  • Tage hensyn til planter, dyr og natur - OK
  • Sten - OK
  • Affald - OK
  • Stof - OK
  • Dyr - OK
  • Planter - OK
  • Levesteder - OK
  • Livsbetingelser - OK
  • Føde - OK
  • Luft - OK
  • Lys - OK
  • Vand - OK
  • Temperatur - OK
  • Fødekæde - OK
  • Tilpasning - OK
  • Livsbetingelser - OK
  • Åndedræt - OK
  • Fordøjelsessystem - OK
  • Sund  - OK
  • Temperatur - OK
  • Nedbør - OK
  • Lokalområdet - OK
  • Kort - OK
  • Signaturer - OK
  • Verdensdele  - OK
  • Lisbetingelser - OK
  • Vand - OK
  • Lys - OK
  • Temperatur - OK
  • Levesteder - OK
  • Levevilkår - OK
  • Klimazoner  - OK
  • Plantebælter - OK
  • Medier  - OK
  • Vejr - OK
  • Sundhed - OK
  • Naturkatastrofer - OK
  • Verdensdele - OK
  • Regioner  - OK
  • Månens bevægelse - OK
  • Jorden - OK
  • Jordens bevægelse - OK
  • Årets og døgnets længde - OK
  • Årstid - OK
  • Jordens og livets udvikling - OK
  • Ressourcer - OK
  • Teknik - OK
  • Elektricitet  - OK
  • Varme  - OK
  • Stoffers egenskaber  - OK
  • Egenskaber stoffer - OK
  • Kredsløb - OK
  • Elektricitet  - OK
  • Danske planter og dyrs levesteder og tilpasning - OK
  • Dyrs og planters samspil – fotosyntese ånding  - OK
  • Kredsløb  - OK
  • Sund livsstil - OK
  • Sundt måltid - OK
  • Data observationer vejrudsigt - OK
  • Planters tilpasning  - OK
  • Livsbetingelser - OK
  • Vand - OK
  • Lys - OK
  • Temperatur  - OK
  • Levevilkår forskellige steder på jorden  - OK
  • Regioner - OK
  • Verdensdele - OK
  • Naturkatastrofer - OK
  • Solsystemets opbygning - OK
  • Pladetektonik (i relation til naturkatastrofer)
  • Natursyn  - OK
  • Vand - OK
  • Energi - OK
  • Spildevand  - (ifbm. Modeller)
  • Energiforsyning  - OK
  • Bæredygtighed - OK
  • Bæredygtig udvikling - OK
  • Vedvarende energi - OK

Kilder:

Fælles Mål 2009 natur/teknik:

http://www.uvm.dk/~/media/Publikationer/2009/Folke/Faelles%20Maal/Filer/Faghaefter/090708_natur_teknik_12.ashx

Læseplan for natur/teknologi FFM 2014:

http://www.emu.dk/sites/default/files/L%C3%A6seplan%20for%20faget%20natur-teknologi.pdf

Færdigheds- og vidensmål samlet natur/teknologi (Forenklede Fælles Mål):

http://www.emu.dk/sites/default/files/Natur_teknologi%20-%20januar%202016.pdf