Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mit eksempel er nogle forløb som oprindeligt blev lavet ud fra Fælles Mål 2009, overvejelser om formål, dannelse m.m. Senere kom Fælles Forenklede Mål, så der blev gjort et forsøg på at koble de eksisterende forløb sammen med de nye mål.
Mens du læser de forskellige mål, så lad os overveje forskellige ting:
- Hvorvidt det vil være muligt for en lærer at sammensætte et meningsfuldt forløb ud fra nedenstående mål, da det jo er dem, der skal tages udgangspunkt i nu?
- Hvor meget indhold der fremgår af målene?
- Hvordan læreren i samarbejde med eleverne skal definere læringsmål, så de er forståelige for eleverne, udfra hver af videns- og færdighedsmålene, tilmed også i faser?
- Hvorvidt læreren (og eleven) isoleret set kan måle og evaluere på opfyldelse af de enkelte mål?
- Hvordan en lærer kan jonglere med disse mål i de digitaliserede læringsportaler som stort set alle lærere skal bruge indenfor den kommende tid?
Jeg vil ønske god fornøjelse med læsning og overvejelser og indbyder til en gættekonkurrence: Kan du gætte, hvilke forløb nedenstående videns- og færdighedsmål med faser hentet fra FFM er udtryk for? Hint: Det er fra en årsplan med tre tværfaglige forløb, dog med fokus på et fag. Der er lækker chokolade på højkant!
(for dem der giver op før eller siden: De beskrevne forløb indsættes i en kommentar om et par dage)
FFM - matematik - 4-6. klassetrin
Statistik og sandsynlighed
Kompetence statistik
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan anvende og tolke grafiske fremstillinger af data
Vidensmål: Eleven har viden om grafisk fremstilling af data
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan gennemføre og præsentere egne statistiske undersøgelser
Vidensmål: Eleven har viden om metoder til at behandle og præsentere data, herunder med anvendelse af digitale værktøjer
Fase 3
Færdighedsmål: Eleven kan sammenligne datasæt ud fra hyppigheder, frekvenser og enkle statistiske deskriptorer
Vidensmål: Eleven har viden om hyppighed, frekvens og enkle statistiske deskriptorer
Matematiske kompetencer
Kommunikation
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan læse og skrive enkle tekster med og om matematik
Vidensmål: Eleven har viden om formål og struktur i tekster med og om matematik
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan mundtligt og skriftligt kommunikere varieret med og om matematik
Vidensmål: Eleven har viden om mundtlige og skriftlige kommunikationsformer med og om matematik, herunder med digitale medier
Fase 3
Færdighedsmål: Eleven kan anvende fagord og begreber mundtligt og skriftligt
Vidensmål: Eleven har viden om fagord og begreber
Hjælpemidler
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan anvende hjælpemidler med faglig præcision
Vidensmål: Eleven har viden om forskellige hjælpemidlers anvendelighed i matematiske situationer
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan vælge hjælpemidler efter formål
Vidensmål: Eleven har viden om forskellige konkrete materialer og digitale værktøjer
Kompetence
Tal og algebra
Tal
Fase 1
Færdighedsmål: Eleverne kan anvende decimaltal (og brøker) i hverdagssituationer
Vidensmål: Eleven har viden om brøkbegrebet og decimaltals opbygning i titalssystemet
Regnestrategier
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan udføre beregninger med de fire regningsarter inden for naturlige tal, (herunder beregninger vedrørende hverdagsøkonomi)
Vidensmål: Eleven har viden om beregninger med de fire regningsarter inden for de naturlige tal, herunder anvendelse af regneark
Natur/teknik FFM - 5-6. klassetrin
Kompetence: Undersøgelse
Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser
Vidensmål: Eleven har viden om variable i en undersøgelse
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan designe enkle undersøgelser
Vidensmål: Eleven har viden om undersøgelsesdesign
Naturområder
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr
Vidensmål: Eleven har viden om karakteristiske naturområder
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser
Vidensmål: Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder
Materiale- og produktvurdering
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter
Vidensmål: Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan udvikle enkle produkter
Vidensmål: Eleven har viden om udvikling og vurdering af produkter
Kompetence: ModelleringNaturfaglig modellering
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan anvende sammensatte modeller til at beskrive processer
Vidensmål: Eleven har viden om sammensatte modeller
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan diskutere enkle modellers egnethed
Vidensmål: Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved modeller
Produktion og produkter
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan med enkle procesmodeller beskrive forsyningsproduktion
Vidensmål: Eleven har viden om forsyningsproduktion
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion
Vidensmål: Eleven har viden om modeller til at beskrive teknologi
Kompetence: Perspektivering
Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser
Perspektivering i naturfag
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier
Vidensmål: Eleven har viden om centrale interessemodsætninger
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv
Vidensmål: Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed
Teknologi og miljø
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved produktionsforhold
Vidensmål: Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier
Vidensmål: Eleven har viden om enkel miljøvurdering af produkter og produktioner
Kort og forvaltning
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan fortælle om aktuelle begivenheder ved brug af kort
Vidensmål: Eleven har viden om atlas og digitale kort
Vedvarende og ikke vedvarende energi
Færdighedsmål: Eleven kan forklare om sammenhænge mellem energiudnyttelse og drivhuseffekt
Vidensmål: Eleven har viden om drivhuseffekt
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan diskutere energikilder i et bæredygtighedsperspektiv
Vidensmål: Eleven har viden om vedvarende og ikke vedvarende energikilder
Kompetence: Kommunikation
Eleven kan kommunikere om natur og teknologi
Formidling
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi
Vidensmål: Eleven har viden om enkel naturfaglig argumentation
Fase 2
Færdighedsmål
Eleven kan diskutere enkle problemstillinger om natur og teknologi
Vidensmål
Eleven har viden om enkel naturfaglig kildekritik
Ordkendskab
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
Vidensmål: Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
Faglig læsning og skrivning
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan læse og skrive af naturfaglige tekster
Vidensmål: Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning
FFM - Håndværk og design 4-7. klasse:
Håndværktøj og redskaber
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber
Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjer og redskaber
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan vælge grundlæggende værktøjer og redskaber efter hensigt
Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjers og redskabers anvendelsesmuligheder
Teknikker
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan navngive og anvende grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer
Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer
Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer ud fra hensigten med produktet
Arbejdsformer
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan læse og arbejde håndværksmæssigt efter instruktioner
Vidensmål: Eleven har viden om arbejdsbeskrivelsers formål og struktur
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan planlægge, beskrive og udføre enkle arbejdsprocesser
Vidensmål: Eleven har viden om enkle håndværksmæssige arbejdsprocesser
Maskiner
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan anvende tilladte maskiner
Vidensmål: Eleven har viden om tilladte maskiner
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan vælge mellem tilladte maskiner efter hensigt
Vidensmål: Eleven har viden om tilladte maskiners anvendelsesmuligheder
Sikkerhed
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan færdes sikkert i værkstederne
Vidensmål: Eleven har viden om elementære sikkerhedsforanstaltninger og risikomomenter
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan arbejde sikkert
Vidensmål: Eleven har viden om sikker brug af værktøjer, redskaber, maskiner og materialer
FFM i dansk - 5-6. klasse
Kompetence
Læsning
Finde tekst
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan vurdere relevans af søgeresultater på søgeresultatsider
Vidensmål: Eleven har viden om søgerelaterede læsestrategier
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan gennemføre billed- og fuldtekstsøgning
Vidensmål: Eleven har viden om teknikker til billed- og fuldtekstsøgning
Forberedelse
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan orientere sig i tekstens dele
Vidensmål: Eleven har viden om rubrikker, billeder, diagrammer og grafik
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan sammenholde teksters formål og indhold med læseformål
Vidensmål: Eleven har viden om teksters formål og om læseformål
Afkodning
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan læse ukendte ord ved umiddelbar genkendelse af de mest almindelige orddele
Vidensmål: Eleven har viden om morfemer i danske ord
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan læse ukendte ord i fagtekster
Vidensmål: Eleven har viden om stavemåde og betydning af ord i fagtekster
Sprogforståelse
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan anvende overskrifter og fremhævede ord til at skabe forståelse af tekster
Vidensmål: Eleven har viden om ord og udtryk, der forklarer nyt stof
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan udlede dele af ords betydning fra konteksten
Vidensmål: Eleven har viden om ordforståelsesstrategier
Tekstforståelse
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan gengive hovedindholdet af fagtekster
Vidensmål: Eleven har viden om fagteksters struktur
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan anvende grafiske modeller til at få overblik over teksters struktur og indhold
Vidensmål: Eleven har viden om grafiske modeller
Sammenhæng
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan vurdere teksters perspektiv på et emne
Vidensmål: Eleven har viden om metoder til sammenligning af teksters perspektiver
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan vurdere teksters anvendelighed
Vidensmål: Eleven har viden om kriterier for teksters anvendelighed
Planlægning
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan bruge it- og tænkeredskaber til at få ideer
Vidensmål: Eleven har viden om it- og tænkeredskaber til ideudvikling
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan tilrettelægge processer til fremstilling af faglige produkter alene og i samarbejde med andre
Vidensmål: Eleven har viden om fremstillingsprocesser
Fremstilling
Fase 1
Færdighedsmål: Eleverne kan udarbejde anmeldelser, instruktioner og fagtekster
Vidensmål: Eleven har viden om kommenterende og forklarende fremstillingsformer
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter
Vidensmål: Eleven har viden om virkemidler i drama og dokumentar på film, i tv og på internettet
Respons
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan give og modtage respons
Vidensmål: Eleven har viden om responsmetoder
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan respondere kriteriebaseret på virkemidler
Vidensmål: Eleven har viden om respons ud fra fastlagte kriterier
Præsentation og evaluering
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan fremlægge sit produkt for andre
Vidensmål: Eleven har viden om modtagerforhold
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan revidere sin arbejdsproces frem mod næste produktionsforløb
Vidensmål: Eleven har viden om revision af arbejdsproces og målsætning
Kompetence KommunikationDialog
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan påtage sig roller i samtalesituationer
Vidensmål: Eleven har viden om frie og formaliserede samtaleformer
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan tage forskellige roller i en styret debat
Vidensmål: Eleven har viden om debatroller
FFM - Billedkunst 3-5. klasseKompetence BilledkommunikationUdstilling og formidling
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan etablere digitale udstillinger
Vidensmål: Eleven har viden om digitale billedmiljøer
Fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan formidle viden med billeder
Vidensmål: Eleven har viden om layout og billeders kommunikative funktion indenfor andre fagområder
Fase 3
Færdighedsmål: Eleven kan bidrage med visuelle udtryk i kulturprojekter
Vidensmål: Eleven har viden om kulturelle normer og værdier
Tværgående emne - innovation og entreprenørskabMed de fire dimensioner: handling, kreativitet, omverdensforståelse og personlig indstillingHandling
Handling forstås som en elevs evne og lyst til at iværksætte værdiskabende initiativer, samt evnerne til at virkeliggøre disse initiativer gennem samarbejde, netværk og partnerskaber. Det er samtidig evnen til at kommunikere formålsrettet, og at kunne organisere, målsætte, planlægge og lede aktiviteter. Handlingsdimensionen omfatter ligeledes evnen til, at kunne analysere og håndtere risici.
Kreativitet
Kreativitet forstås som evnen til både at se og skabe ideer og muligheder. Det er ligeledes evnen til at kombinere viden, erfaringer og personlige ressourcer fra forskellige områder på nye måder. Kreativitet er også evnen til at skabe og revidere personlige forestillinger, eksperimentere og improvisere for at løse problemer og udfordringer.
Omverdensforståelse
Omverdensforståelse forstås som viden om og forståelse af verden, lokalt og globalt. Ligeledes er det evnen til at kunne analysere en kontekst socialt, kulturelt og økonomisk som en arena for værdiskabende handlinger og aktiviteter. Omverdensforståelse handler også om viden om og forståelse for økonomi og problemstillinger i forhold til eksempelvis bæredygtighed, klima og ressourcer.
Personlig indstilling
Personlig indstilling er de personlige og subjektive ressourcer, som elever møder udfordringer og opgaver med. Det er troen på at kunne agere i verden og herigennem at kunne realisere drømme og planer. Personlig indstilling bygger på evnen til at kunne arbejde vedholdende og overkomme ambivalens, usikkerhed og kompleksitet.
Tværgående emne - It og medier
1. Eleven som kritisk undersøger
2. Eleven som analyserende modtager
3. Eleven som målrettet og kreativ producent
4. Eleven som ansvarlig deltager.