Debat

Konkurrence: Kan du gætte, hvad det er?

Der diskuteres fortsat om FFM (Forenklede Fælles Mål) kan bruges af lærerne i det daglige arbejde, om de opleves om meningsfulde ud fra formål og indhold, eller om de hægtes op på kompetencer, med mål der er mere eller mindre indholdstomme og fragmenterede. Det sidste ord er ikke sagt i den sag. Men hvorfor ikke illustrere problematikken med et eksempel?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mit eksempel er nogle forløb som oprindeligt blev lavet ud fra Fælles Mål 2009, overvejelser om formål, dannelse m.m. Senere kom Fælles Forenklede Mål, så der blev gjort et forsøg på at koble de eksisterende forløb sammen med de nye mål.

Mens du læser de forskellige mål, så lad os overveje forskellige ting:

  • Hvorvidt det vil være muligt for en lærer at sammensætte et meningsfuldt forløb ud fra nedenstående mål, da det jo er dem, der skal tages udgangspunkt i nu?
  • Hvor meget indhold der fremgår af målene?
  • Hvordan læreren i samarbejde med eleverne skal definere læringsmål, så de er forståelige for eleverne, udfra hver af videns- og færdighedsmålene, tilmed også i faser?
  • Hvorvidt læreren (og eleven) isoleret set kan måle og evaluere på opfyldelse af de enkelte mål?
  • Hvordan en lærer kan jonglere med disse mål i de digitaliserede læringsportaler som stort set alle lærere skal bruge indenfor den kommende tid?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg vil ønske god fornøjelse med læsning og overvejelser og indbyder til en gættekonkurrence: Kan du gætte, hvilke forløb nedenstående videns- og færdighedsmål med faser hentet fra FFM er udtryk for? Hint: Det er fra en årsplan med tre tværfaglige forløb, dog med fokus på et fag. Der er lækker chokolade på højkant!

(for dem der giver op før eller siden: De beskrevne forløb indsættes i en kommentar om et par dage)

FFM - matematik - 4-6. klassetrin

Statistik og sandsynlighed

Kompetence statistik

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan anvende og tolke grafiske fremstillinger af data

Vidensmål: Eleven har viden om grafisk fremstilling af data

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan gennemføre og præsentere egne statistiske undersøgelser

Vidensmål: Eleven har viden om metoder til at behandle og præsentere data, herunder med anvendelse af digitale værktøjer

Fase 3

Færdighedsmål: Eleven kan sammenligne datasæt ud fra hyppigheder, frekvenser og enkle statistiske deskriptorer

Vidensmål: Eleven har viden om hyppighed, frekvens og enkle statistiske deskriptorer

Matematiske kompetencer

Kommunikation

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan læse og skrive enkle tekster med og om matematik

Vidensmål: Eleven har viden om formål og struktur i tekster med og om matematik

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan mundtligt og skriftligt kommunikere varieret med og om matematik

Vidensmål: Eleven har viden om mundtlige og skriftlige kommunikationsformer med og om matematik, herunder med digitale medier

Fase 3

Færdighedsmål: Eleven kan anvende fagord og begreber mundtligt og skriftligt

Vidensmål: Eleven har viden om fagord og begreber

Hjælpemidler

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan anvende hjælpemidler med faglig præcision

Vidensmål: Eleven har viden om forskellige hjælpemidlers anvendelighed i matematiske situationer

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan vælge hjælpemidler efter formål

Vidensmål: Eleven har viden om forskellige konkrete materialer og digitale værktøjer

Kompetence

Tal og algebra

Tal

Fase 1

Færdighedsmål: Eleverne kan anvende decimaltal (og brøker) i hverdagssituationer

Vidensmål: Eleven har viden om brøkbegrebet og decimaltals opbygning i titalssystemet

Regnestrategier

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan udføre beregninger med de fire regningsarter inden for naturlige tal, (herunder beregninger vedrørende hverdagsøkonomi)

Vidensmål: Eleven har viden om beregninger med de fire regningsarter inden for de naturlige tal, herunder anvendelse af regneark

 Natur/teknik FFM - 5-6. klassetrin

Kompetence: Undersøgelse

Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser

Vidensmål: Eleven har viden om variable i en undersøgelse

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan designe enkle undersøgelser

Vidensmål: Eleven har viden om undersøgelsesdesign

Naturområder

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr

Vidensmål: Eleven har viden om karakteristiske naturområder

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser

Vidensmål: Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder

Materiale- og produktvurdering

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter

Vidensmål: Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan udvikle enkle produkter

Vidensmål: Eleven har viden om udvikling og vurdering af produkter

Kompetence: ModelleringNaturfaglig modellering

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan anvende sammensatte modeller til at beskrive processer

Vidensmål: Eleven har viden om sammensatte modeller

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan diskutere enkle modellers egnethed

Vidensmål: Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved modeller

Produktion og produkter

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan med enkle procesmodeller beskrive forsyningsproduktion

Vidensmål: Eleven har viden om forsyningsproduktion

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion

Vidensmål: Eleven har viden om modeller til at beskrive teknologi

Kompetence: Perspektivering

Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser

Perspektivering i naturfag

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier

Vidensmål: Eleven har viden om centrale interessemodsætninger

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv

Vidensmål: Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed

Teknologi og miljø

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved produktionsforhold

Vidensmål: Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier

Vidensmål: Eleven har viden om enkel miljøvurdering af produkter og produktioner

Kort og forvaltning

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan fortælle om aktuelle begivenheder ved brug af kort

Vidensmål: Eleven har viden om atlas og digitale kort

Vedvarende og ikke vedvarende energi

Færdighedsmål: Eleven kan forklare om sammenhænge mellem energiudnyttelse og drivhuseffekt

Vidensmål: Eleven har viden om drivhuseffekt

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan diskutere energikilder i et bæredygtighedsperspektiv

Vidensmål: Eleven har viden om vedvarende og ikke vedvarende energikilder

Kompetence: Kommunikation

Eleven kan kommunikere om natur og teknologi

Formidling

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi

Vidensmål: Eleven har viden om enkel naturfaglig argumentation

Fase 2

Færdighedsmål

Eleven kan diskutere enkle problemstillinger om natur og teknologi

Vidensmål

Eleven har viden om enkel naturfaglig kildekritik

Ordkendskab

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber

Vidensmål: Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber

Faglig læsning og skrivning

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan læse og skrive af naturfaglige tekster

Vidensmål: Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning

FFM - Håndværk og design 4-7. klasse:

Håndværktøj og redskaber

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber

Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjer og redskaber

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan vælge grundlæggende værktøjer og redskaber efter hensigt

Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjers og redskabers anvendelsesmuligheder

Teknikker

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan navngive og anvende grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer

Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer

Vidensmål: Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer ud fra hensigten med produktet

Arbejdsformer

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan læse og arbejde håndværksmæssigt efter instruktioner

Vidensmål: Eleven har viden om arbejdsbeskrivelsers formål og struktur

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan planlægge, beskrive og udføre enkle arbejdsprocesser

Vidensmål: Eleven har viden om enkle håndværksmæssige arbejdsprocesser

Maskiner

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan anvende tilladte maskiner

Vidensmål: Eleven har viden om tilladte maskiner

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan vælge mellem tilladte maskiner efter hensigt

Vidensmål: Eleven har viden om tilladte maskiners anvendelsesmuligheder

Sikkerhed

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan færdes sikkert i værkstederne

Vidensmål: Eleven har viden om elementære sikkerhedsforanstaltninger og risikomomenter

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan arbejde sikkert

Vidensmål: Eleven har viden om sikker brug af værktøjer, redskaber, maskiner og materialer

FFM i dansk - 5-6. klasse

Kompetence

Læsning

Finde tekst

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan vurdere relevans af søgeresultater på søgeresultatsider

Vidensmål: Eleven har viden om søgerelaterede læsestrategier

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan gennemføre billed- og fuldtekstsøgning

Vidensmål: Eleven har viden om teknikker til billed- og fuldtekstsøgning

Forberedelse

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan orientere sig i tekstens dele

Vidensmål: Eleven har viden om rubrikker, billeder, diagrammer og grafik

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan sammenholde teksters formål og indhold med læseformål

Vidensmål: Eleven har viden om teksters formål og om læseformål

Afkodning

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan læse ukendte ord ved umiddelbar genkendelse af de mest almindelige orddele

Vidensmål: Eleven har viden om morfemer i danske ord

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan læse ukendte ord i fagtekster

Vidensmål: Eleven har viden om stavemåde og betydning af ord i fagtekster

Sprogforståelse

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan anvende overskrifter og fremhævede ord til at skabe forståelse af tekster

Vidensmål: Eleven har viden om ord og udtryk, der forklarer nyt stof

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan udlede dele af ords betydning fra konteksten

Vidensmål: Eleven har viden om ordforståelsesstrategier

Tekstforståelse

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan gengive hovedindholdet af fagtekster

Vidensmål: Eleven har viden om fagteksters struktur

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan anvende grafiske modeller til at få overblik over teksters struktur og indhold

Vidensmål: Eleven har viden om grafiske modeller

Sammenhæng

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan vurdere teksters perspektiv på et emne

Vidensmål: Eleven har viden om metoder til sammenligning af teksters perspektiver

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan vurdere teksters anvendelighed

Vidensmål: Eleven har viden om kriterier for teksters anvendelighed

Planlægning

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan bruge it- og tænkeredskaber til at få ideer

Vidensmål: Eleven har viden om it- og tænkeredskaber til ideudvikling

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan tilrettelægge processer til fremstilling af faglige produkter alene og i samarbejde med andre

Vidensmål: Eleven har viden om fremstillingsprocesser

Fremstilling

Fase 1

Færdighedsmål: Eleverne kan udarbejde anmeldelser, instruktioner og fagtekster

Vidensmål: Eleven har viden om kommenterende og forklarende fremstillingsformer

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter

Vidensmål: Eleven har viden om virkemidler i drama og dokumentar på film, i tv og på internettet

Respons

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan give og modtage respons

Vidensmål: Eleven har viden om responsmetoder

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan respondere kriteriebaseret på virkemidler

Vidensmål: Eleven har viden om respons ud fra fastlagte kriterier

Præsentation og evaluering

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan fremlægge sit produkt for andre

Vidensmål: Eleven har viden om modtagerforhold

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan revidere sin arbejdsproces frem mod næste produktionsforløb

Vidensmål: Eleven har viden om revision af arbejdsproces og målsætning

Kompetence KommunikationDialog

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan påtage sig roller i samtalesituationer

Vidensmål: Eleven har viden om frie og formaliserede samtaleformer

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan tage forskellige roller i en styret debat

Vidensmål: Eleven har viden om debatroller

FFM - Billedkunst 3-5. klasseKompetence BilledkommunikationUdstilling og formidling

Fase 1

Færdighedsmål: Eleven kan etablere digitale udstillinger

Vidensmål: Eleven har viden om digitale billedmiljøer

Fase 2

Færdighedsmål: Eleven kan formidle viden med billeder

Vidensmål: Eleven har viden om layout og billeders kommunikative funktion indenfor andre fagområder

Fase 3

Færdighedsmål: Eleven kan bidrage med visuelle udtryk i kulturprojekter

Vidensmål: Eleven har viden om kulturelle normer og værdier

Tværgående emne - innovation og entreprenørskabMed de fire dimensioner: handling, kreativitet, omverdensforståelse og personlig indstillingHandling

Handling forstås som en elevs evne og lyst til at iværksætte værdiskabende initiativer, samt evnerne til at virkeliggøre disse initiativer gennem samarbejde, netværk og partnerskaber. Det er samtidig evnen til at kommunikere formålsrettet, og at kunne organisere, målsætte, planlægge og lede aktiviteter. Handlingsdimensionen omfatter ligeledes evnen til, at kunne analysere og håndtere risici.

Kreativitet

Kreativitet forstås som evnen til både at se og skabe ideer og muligheder. Det er ligeledes evnen til at kombinere viden, erfaringer og personlige ressourcer fra forskellige områder på nye måder. Kreativitet er også evnen til at skabe og revidere personlige forestillinger, eksperimentere og improvisere for at løse problemer og udfordringer.

Omverdensforståelse

Omverdensforståelse forstås som viden om og forståelse af verden, lokalt og globalt. Ligeledes er det evnen til at kunne analysere en kontekst socialt, kulturelt og økonomisk som en arena for værdiskabende handlinger og aktiviteter. Omverdensforståelse handler også om viden om og forståelse for økonomi og problemstillinger i forhold til eksempelvis bæredygtighed, klima og ressourcer.

Personlig indstilling

Personlig indstilling er de personlige og subjektive ressourcer, som elever møder udfordringer og opgaver med. Det er troen på at kunne agere i verden og herigennem at kunne realisere drømme og planer. Personlig indstilling bygger på evnen til at kunne arbejde vedholdende og overkomme ambivalens, usikkerhed og kompleksitet.

Tværgående emne - It og medier

1.    Eleven som kritisk undersøger

2.    Eleven som analyserende modtager

3.    Eleven som målrettet og kreativ producent

4.    Eleven som ansvarlig deltager.