ti. 8. mar. 2016 kl. 13:21

920 undervisnings-timer: Ingen plads til nye ideer

  • 920 undervisningstimer efterlader ikke meget tid til nye idéer i undervisningen.
    920 undervisningstimer efterlader ikke meget tid til nye idéer i undervisningen.
Af: Cathrine Bangild

Lærer i Guldborgsund Kommune Klaus Kokholm har 920 undervisningstimer dette skoleår. Det betyder undervisning, der kører på rutinen. Næste år stiger tallet til 950.

Fem år med besparelser i Guldborgsund Kommune kan mærkes hos lærerne. Færre lærere er lig med flere undervisningstimer for den enkelte lærer. En af dem er Klaus Kokholm. Han underviser på Nørre Alslev Skole på Falster.

I dette skoleår har han 920 undervisningstimer. Det svarer til 29 undervisningslektioner om ugen. For Klaus Kokholm er flere undervisningstimer ikke i sig selv et problem. Det er den resterende tid til forberedelse, der bliver ramt.

"Som udgangspunkt holder jeg rigtig meget af at undervise, så jeg er ok med mange undervisningstimer. Så længe det på ingen måde forventes, at jeg gør noget som helst ud over det. Hvis jeg skal kunne undervise i så mange timer, kan det ikke forventes, at jeg gør meget andet end at køre på rutinen. Og så er det en fordel at have mindst 10 års erfaring", siger han.

Flere besparelser i kommunen betyder, at Klaus Kokholm næste år skal undervise i 950 timer svarende til 31 lektioner på skemaet hver uge.

Kvantitet frem for kvalitet

De mange undervisningstimer kan ikke undgå at få konsekvenser for kvaliteten af undervisningen, påpeger Klaus Kokholm. Især på ét område har han måttet lave ændringer. Eleverne får næsten aldrig afleveringsopgaver for. Tidligere skulle de aflevere en opgave hvert 14. dag, men Klaus Kokholm har ikke tid til at rette dem.

"Hvis man er hurtig, tager det omkring 15 minutter at rette hver opgave på en ordentlig måde. Den tid har jeg ikke længere, for jeg skal bruge den på at undervise. Det er kvalitetsforringende, for der er stor kvalitet i kvalificeret respons på afleveringsopgaver", siger læreren.

Et af målene med skolereformen er en mere varieret skoledag for eleverne, men det er ikke muligt at opnå med så mange undervisningstimer, mener Klaus Kokholm.

"Det er kvantitet frem for kvalitet. Alle nye tiltag og idéer bliver vi nødt til at droppe, for ellers begynder det at glide. Der må vi være meget konservative. Når eleverne skal gå så meget i skole, som de gør nu, så får de bare mere af det samme og ikke en mere varieret og spændende skoledag, som var målet. Der er simpelthen ikke plads til at lave en anden undervisning. Jeg er sikker på, at eleverne er helt smadrede, for de modtager rigtig meget gammeldags tavleundervisning", siger han.

Lærerne bliver kvalt

Af helbredsrelaterede årsager har Klaus Kokholm en særlig aftale om, at han må forberede sig hjemme. Han går glad på arbejde hver dag, men hvis han ikke havde den særlige aftale, er han ikke sikker på, at det ville være tilfældet.

"Jeg tror, man skal være gjort af et særligt stof for bare at trække på skuldrene af det her. Jeg er sikker på, at mange af mine kolleger er ved at blive kvalt. Jeg har oplevet flere tilfælde, hvor kolleger går ned med stress og bryder grædende sammen. Det er superhårdt. Mine kolleger burde have samme vilkår som mig", siger han.

"Jeg synes, at der burde være et loft på 24-25 lektioner. Min erfaring siger mig, at det er en fornuftig mængde tid, hvor der også er plads til at forberede mere varieret og interessant undervisning. Inden reformen trådte i kraft var der en arbejdstidsaftale, der gjorde, at der var en grænse for, hvor få lærere, der kunne være. Det er der ikke længere. Nu kan de bare blive ved med at skrue undervisningsmængden op. Så ender vi måske på 40 timer, hvem ved", siger Klaus Kokholm.

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
ti. 8. mar. 2016 kl. 19:36 Ann Marquardsen

Lærer

Komplet vanvid
Det du beskriver er vanvid, intet mindre og komplet uforsvarligt overfor elever og lærere, det kommer til at koste dyrt i fremtiden.. dårligt uddannede elever, syge lærere, lærermangel o.s.v. o.s.v.

Klag
ti. 8. mar. 2016 kl. 20:13 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Jeg hører også noget, der er meget farligt. Det er god grobund for nedslidning og stress. Med 30 lektioner om ugen er dagen mellem 7:45 og 14 optaget af tilsyn og undervisning. Så vil der være tiden fra 14:15 til 15:45 til kontorarbejde, hvor man må regne med at kun halvdelen... Vis hele teksten

Klag
ti. 8. mar. 2016 kl. 20:47 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Formentlig i størrelsesordenen 15 % af lærerne ligger og roder med 29 ugentlige lektioner og derover, om ikke flere. Intet kan være vigtigere for DLF og for hele lærerstanden at få det stoppet. Det holder ingen til ret længe.

Klag
ti. 8. mar. 2016 kl. 21:07 Kirsten Hansen

Lærer

Folkeskolen er ikke kun kommunernes ansvar. Folkeskolen er et grundelement i vores nationale opbygning af viden, færdigheder m.m. -
Uanset hvor på Danmarkskortet man driver folkeskole, bør staten medvirke til, at problemfyldte udfordringer i landets kommuner tager staten hånd om, ...
Vis hele teksten

Klag
ti. 8. mar. 2016 kl. 22:31 Per Ravn

Lærer

Horribelt!
920 undervisningstimer + tilsyn, skolehjem samtaler, elevsamtaler og alle de andre opgaver en lærer ellers forestår levner godt nok ikke meget til overs til forberedelsen - er der næsten noget tilbage? Man må sige, at politikerne i Guldborgsund har formået at sænke barre... Vis hele teksten

Klag