ti. 8. mar. 2016 kl. 10:05

Norddjurs-leder: Vores resultater har sat fokus på testene

Af: Karen Ravn

Den ene uge lå "Line" blandt de lavest præsterende 15 procent i Danmark. Ugen efter lå hun omkring midten. Andre af eleverne i 6. klasse på Ørum Skole svingede den anden vej. I en analyse siger ministeriet, at eleverne agerede for forskelligt i de to situationer, til at testene kan sammenlignes. Og på skolen står de tilbage og har lært noget om test.

Høringssvar fra blandt andet Ørum Skole fik skolepolitikerne i Norddjurs Kommune til at sætte spørgsmålstegn ved testenes målesikkerhed, og i oktober havnede 'Line' på forsiden af fagbladet Folkeskolen, og artiklerne fik folketingsmedlem Lotte Rod, Radikale, til at spørge ministeren. Og på den bagggrund har Styrelsen for It og Læring nu kigget på både Ørum-klassen og de godt 32.000 andre elever, der tog den samme test to gange i efteråret 2014.  Konklusionen er, at omkring 12 procent af eleverne svinger mere fra test til test, end den kendte statistiske usikkerhed kan begrunde - men at Ørum-klassen svingede langt mere.

Den tidligere chefkonsulent i Undervisningsministeriet Jakob Wandall, der i dag driver firmaet Nordic Metrics har besøgt Ørum Skole og gennemgået klassens to test med skoleleder Karste Refsgaard og den lærer, der gennemførte testene.

"Jakob Wandall var i sin tid med til at udvikle de nationale test for Undervisningsministeriet, så han har stor viden på feltet", fortæller Karsten Refsgaard. "Under denne gennemgang kunne vi ved selvsyn konstatere, at flere af eleverne havde ageret noget forskelligt i de to testsituationer. Dette forklarer noget af forskellene på de to testgange".

"En anden problemstilling, som Jakob Wandall påpegede for os, er, at den anvendte skala i de nationale test i sig selv er uegnet til at måle på den enkelte elevs progression", fortæller Karsten Refsgaard. "Så summa summarum: Vi har lokalt fået en større viden om data fra de nationale tests, så vi fremover kan afvikle dem endnu bedre og mere præcist end hidtil. Samtidig har vores resultater skabt en fornyet fokus på de nationale test på landsplan, med deraf følgende arbejde på at gøre dem endnu bedre".

Ørum Skole og resten af Norddjurs Kommune fortsætter brugen af de nationale test som hidtil: "Men nu med en bedre fornemmelse af deres validitet". (Se ministeriets analyser af nationale test via link til højre for denne artikel).

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
ti. 8. mar. 2016 kl. 12:35 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Igen ser vi, at det er menneskene - her eleverne i 6. klasse, som 'reagerer forskelligt' - der er problemet, ikke systemet. Præcis som i det hedengangne DDR. Men jeg gætter på, at den skala, 'Beregneren', som man kan købe af Jakob Wandall, kan løse det proble... Vis hele teksten

Klag
ti. 8. mar. 2016 kl. 14:01 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

"Så summa summarum: Vi har lokalt fået en større viden om data fra de nationale tests, så vi fremover kan afvikle dem endnu bedre og mere præcist end hidtil." jubler skolelederen og tilføjer "Samtidig har vores resultater skabt en fornyet fokus på de... Vis hele teksten

Klag
ti. 8. mar. 2016 kl. 14:28 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Skal vi gætte på, at skolelederen her har fået en lodret ordre ovenfra om at svinge synligt med jahatten?

Klag
ti. 8. mar. 2016 kl. 14:37 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Karsten Refsgaard har været virkelig modig, så jeg håber ikke, at han tager en alt for stram ja-hat på (Og så kom jeg lige i tanke om, at jeg vist gik på hold med ham i Jelling for mange år siden...)

Klag