ma. 29. feb. 2016 kl. 07:00

Konsulent: Det giver ikke mening uden individuelle mål

  • "Så længe ministeriet ikke klarere kommer ud skriftligt og justerer, hvad der står, så bliver det nødt til at være en fortolkning", siger lærer og konsulent Lene Heckmann.
    "Så længe ministeriet ikke klarere kommer ud skriftligt og justerer, hvad der står, så bliver det nødt til at være en fortolkning", siger lærer og konsulent Lene Heckmann.
Af: Pernille Aisinger

Læringsmål for klassen og forskellig mål til eleverne, sådan lyder konsulent og lærer Lene Heckmanns fortolkning. Hun bliver hyret af kommuner og skoler til at undervisere lærere i, hvordan de skal arbejde med læringsmålsstyret undervisning, og for hende giver det ingen mening kun at sætte individuelle mål én gang om året i elevplanen.

"Det er vigtigt, at der dels arbejdes med Fælles Mål for klassen, som lever op til Fælles Mål for fagene, og at der udarbejdes differentierede læringsmål for den enkelte elev, som passer til elevens forudsætninger". Sådan lyder den klare besked fra konsulent Lene Heckmann, når hun - inviteret af kommunen eller skolens leder - fortæller lærere og pædagoger om, hvordan de arbejder med læringsmålstyret undervisning. Hun har selv været lærer i 10 år, men er nu ejer af Kompetencehuset LeneHeckmann.dk, som har været ude på mindst 150 skoler i kommuner over hele landet, og hun har skrevet bøger om målstyret undervisning.

Hun har fulgt debatten på folkeskolen.dk, som den seneste uge har kørt på de høje nagler efter, at to af forskerne bag arbejdet med de nye forenklede Fælles Mål og ministeriets chef for læringskonsulenterne understregede, at der skal udarbejdes læringsmål for klassen og forløbene ikke for hver elev og for hver time. 

Men Lene Heckmann kan ikke se, hvordan det skulle give mening kun at lave individuelle mål en gang om året i elevplanerne.

"Vores svar til lærerne, når vi er ude er, at vi gør både-og. Vi sætter både mål for klassen for at få et fællessprog og for, at eleverne kan blive læringsdetektiver sammen. Men vi gør det også for den enkelte elev i hvert forløb. Det behøver ikke dog ikke nødvendigvis være forskellige mål til alle elever".

Det betyder ikke, at man skal lave 27 forskellige mål til 27 elever. Læringsmålet for klassen kan brydes ned i mindre kriterier eller det kan knækkes på niveauer ved brug af taksonomier, som så bruges til at opstille individuelle læringsmål ud fra.

Hvis klassen for eksempel arbejder med målet:  'Jeg kan skrive trykbogstaver', så bryder læreren det ned i et antal kriterier, som 'Jeg kan skrive på linje', 'Jeg kan skrive bogstaverne i den rigtige højde i bogstavhuset' og 'Jeg kan holde rigtigt på blyanten'. Og så går lærerne ind og vurderer sammen med eleven, hvilke af kriterierne eleven skal nå. Der kan være få eller mange kriterier, og de vil være forskellige fra klasse til klasse, da de afhænger af eleverne og af, hvad læreren vurderer giver mening. 

Løbende kan ikke være en gang om året

I ministeriets skriftlige formuleringer står der ikke direkte, at der skal udarbejdes individuelle læringsmål for hver elev. Men Folkeskolelovens paragraf 18 stk 4 lyder:
"Stk. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærere og pædagoger, jf. § 29 a, løbende med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til disse mål. Fastlæggelse af arbejdsformer, metoder og stofvalg skal i videst muligt omfang foregå i samarbejde mellem lærere henholdsvis pædagoger, jf. § 29 a, og elever.

"Når jeg læser paragraf 18 stk. 4, så vil jeg sige, at der skal være sat individuelle læringsmål oftere end en gang om året i elevplanerne. Og for mig giver det heller ikke mening kun at lave læringsmål for klassen. Jeg kan ikke se, at vi kan tale om differentieret undervisning uden også at lave differentierede læringsmål for eleverne. Jeg kan ikke forstille mig, hvordan det skulle have fungeret, når jeg ser tilbage på min egen undervisning", siger Lene Heckmann.

Ministeriets udmeldinger overrasker ikke Lene Heckmann voldsomt.

"På den ene side passer det fint overens med den måde, vi anskuer arbejdet med læringsmål. Men på den anden side hører jeg også nogle undertoner i det ministeriet siger. Jeg tænker, at det er deres måde at komme omkring, at det er vanskeligt for lærerne ude på skolerne, og så vil de sige, at de ikke forventer, at lærerne gør det i sin yderlighed".

At det er et vanskeligt stykke arbejde for lærerne kan Lene Heckmann sagtens følge. Som hun selv udtrykker det, kan det se legende let ud, når de viser eksempler, men for nogle er det en ny måde at tænke på, fordi man godt nok har haft mål for undervisningen altid, men de har måske ikke været så synlige og eksplicitte.

"Det er en anden måde at planlægge og evaluere undervisningen på, og det tager tid. Og jeg er helt med på, at det er tid, de ikke har for meget af. Men vi oplever altså også lærere, som synes, det er fedt at få lov at fordybe sig så meget i deres fag og diskutere konkreter med fagkolleger - få et fælles sprog og fokusere sin undervisning. Og det er lidt som at køre bil, når man først får opøvet ekspertisen i det, så blive det meget lettere og tager kortere tid".

Lene Heckmanns fortolkning af læringsmålstyret undervisning bygger hun dels på ministeriets vejledninger og Folkeskoleloven, dels på besøg i Canada, Skotland, New Zealand og Norge, hvor hun har set målstyret undervisning, samt på evidensbaseret forskning.

Men kommer I som konsulenter ikke til at stå som stemmen, der siger til lærerne, at arbejdet skal være mere detaljeret end ministeriet har pålagt dem?

"Det kan vi selvfølgelig godt gøre. Men så længe ministeriet ikke klarere kommer ud skriftligt og justerer, hvad der står, så bliver det nødt til at være en fortolkning. Og jeg kan ikke se, at man kan fortolke 'løbende' som en gang om året. Vi understreger altid for lærerne, at der ikke kun er en måde at arbejde med læringsmålstyret undervisning. Vi er optaget af, hvad der skaber læring, og læringsmål skal ses som et middel til dette. I sidste ende er kvaliteten af læringsmålene afhængigt af om eleverne forstår og kan bruge dem. Så det er i bund og grund eleverne, der skal være med til at bedømme, om vi fortolker det rigtigt. 

 

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:15 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Den lærer findes ikke
"Men vi oplever altså også lærere, som synes, det er fedt at få lov at fordybe sig så meget i deres fag og diskutere konkreter med fagkolleger - få et fælles sprog og fokusere sin undervisning."

Jeg skal ikke kunne udelukke, at der findes lærere, so...

Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:23 Per Fibæk Laursen

professor

Kære Lene
Det kan være en gavnlig øvelse i didaktisk tænkning at gennemtænke individuelle læringsmål også for enkelte elever. Men som Niels Christian skriver, er det et helt umuligt krav at have med at gøre i den daglige forberedelse.

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:33 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Lene?
Kan du huske din egen praksis? Hvordan dælen skal dette lade sig gøre med 300 forskellige elever fordelt på 6 forskellige klasser?
Det er altså ikke for at hjælpe lærerne at I rejser rundt med dette, det er ren og skær business. Man kan ikke klandre dig, du har fund...
Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:33 Tomas Hansen

Lærer

Heckmann
Nu har jeg 2 gange oplevet en konsulent fra Heckmann og jeg er mildt sagt ikke imponeret.

Jeg ved godt, at der er millioner i det her område, men jeg bliver ærlig talt meget lidt imponeret, når man ikke forholder sig til virkeligheden, kommer med en meget stor jahat på, når...

Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:34 Tomas Hansen

Lærer

Manglende edit knap ;-)
Jeg vil dog sige, efter den lettere ophedede debat, at jeg glæder mig faktisk til min kaffe-date med ARC og til at høre, hvordan han tolker det her.

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:39 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Citat
"Det er en anden måde at planlægge og evaluere undervisningen på, og det tager tid. Og jeg er helt med på, at det er tid, de ikke har for meget af...." Og hvor er vi så?

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:41 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Citat
"Vi er optaget af, hvad der skaber læring, og læringsmål skal ses som et middel til dette. I sidste ende er kvaliteten af læringsmålene afhængigt af om eleverne forstår og kan bruge dem. Så det er i bund og grund eleverne, der skal være med til at bed... Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 11:57 Niels Jakob Pasgaard

Lektor

Den læringsmålorienterede didaktiks fallit
Den læringsmålorienterede didaktik, der er født ud af en stærk inspiration fra behaviorismens adfærdsfokus i 1970ernes Tyskland, og som ligger til grund for hele tænkningen i Forenklede Fælles Mål og skolereformen, forudsætter individuelle læringsmå... Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 12:02 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

At forholde sig
Det er stadig UVM der har noget at sige Lene? Så hvis de siger 1 elevplan om året, så rejs du bare rundt og målstyre, det kommer ikke til at ske!
Det vilde vesten indenfor læring, tænk at nogen betaler for sådan en gang varm luft.
Mine børn læser rigtige ...

Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 12:06 Tomas Hansen

Lærer

Jeppe
Det er meget værre end varm luft. Tro mig.

Næste skridt er vel at de går i kompagniskab med et af de digitale "læringsfirmaer" og så kan man rejse rundt og sælge både kursus og programmet.....

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 12:15 Christian Wadskov

Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Der er 2 muligheder...
Enten afsætter kommunerne ressourcer til at overholde §18, stk 4, og UVM sætter det som et ufravigeligt krav af paragraffen overholdes, eller også skal hun fyres fra samtlige kommunale sammenhænge som konsulent, fordi hun ikke lever op til "intentionerne" bag reform... Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 12:21 Tomas Hansen

Lærer

#3
Man smider hele bundet af H til.

Konsulenter, LMSU, Reform, DNT, FFM, brugerportaler og hele dynen OG så bruger vi pengene på at drive skole? Altså, sådan rigtig skole, med rigtige elever, rigtige mennesker og rigtige ting.....

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 12:33 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Hvis folkeskolen skal leve fuldt og helt op ordlyden i § 18.4, vil tilførelse af 10.000 lærerårsværk til folkeskolen næppe række. Det ville kun reducere den enkelte lærers undervisningsmængde med 20%. Men den er lige blevet sat op med 15%. SKulle kreavene ... Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 12:57 Christian Wadskov

Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Det var sådan set min pointe.
Man skal ikke lave det der halv r*v, hvor UVM siger et sammen med diverse forskere, konsulenter siger noget andet og KL og kommunerne kører deres helt eget Synlig Læring helvede.
Styringen betyder at lærerne ikke kan opretholde deres metodefrihed, por...

Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 13:56 Andreas Rasch-Christensen

Forskningschef

Helt overordnet vurderer jeg det sådan, at der for eleverne er mål i elevplanerne. Følgelig har de deres egne mål, men de mål kan være de samme for grupper af elever eller hele klassen. Hvis der yderligere skal følges op og konkretiseres, så skal det være ... Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 16:46 Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Lærer

Jeg har af Karen Ravn fået slettet mit tidligere indlæg, idet hun synes, det går klart over stregen at skrive, hvad jeg mener om den ovenfor ansattes ansættelsesmuligheder i det offentlige.
Jeg fik samtidig at vide, at jeg kunne genindlægge min kommentar uden "det meget ...
Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 17:13 Tomas Hansen

Lærer

Forvirringen er total.......
Hverken skrivning, læsning, matematik eller de fleste andre ting i skolen er noget der kan måles og Heckmann ville virkelig, virkelig, virkelig hade en hollistisk, kaos, undervisningsdiffentierende tosse som mig - virkelig-virkelig. Min undervisning er meget svær, at stoppe ind i et fi... Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 19:23 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Thora
Er så enig i begge dine kommentarer, og ja det burde bestemt ligge i nærheden af en tjenestlig samtale og her efter en afstandtagen til såden et projekt.
Og at påstå man har været ude på mange skoler og mødt mange begejstrede lærere er også løgn....
Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 19:33 Tomas Hansen

Lærer

Begejstring.
Jeg tror faktisk at Heckmann og andres opfattelse ER at lærere er begejstrede. At det så er en alternativ virkelighedsopfattelse, det er noget andet noget.

De har jo verdens bedste projekt - på samme måde som hende spinningistruktøren i det lokale center, der også er s...

Vis hele teksten

Klag
ti. 1. mar. 2016 kl. 08:19 Christian Wadskov

Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Der er to muligheder med §18, stk 4:

Enten tolkes den bredt som "i samarbejde", hvilket saboterer portaler og konsulenter, eller også tolkes den snævert som "individuelle mål for hver enkelt elev", hvilket vil betyde at kommunerne dør af ressourcemangel o...

Vis hele teksten

Klag
ti. 1. mar. 2016 kl. 08:34 Tomas Hansen

Lærer

Skræmmende
Man kan faktisk godt blive en smule skræmt over den tilgangsvinkel til børn og skole.

Klag
ti. 1. mar. 2016 kl. 10:35 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Forældrene?
Hvad er det lige der bliver fortalt til forældrene, tror de virkelig på dette illusionsnummer?
Engang havde man rød, gul og grøn stue,gad vide hvad der sker når stuen er erstattes af et fiktivt "læringsrum". Børnene behøver vel ikke gå i skole og...
Vis hele teksten

Klag
ti. 1. mar. 2016 kl. 10:39 Tomas Hansen

Lærer

Implementering.
"Nu skal vi bare lige have det her system op at køre, lærerne er glade for det og i løbet af 5-8 år, så vil det køre....."

Oversættelse:

"UVM har slagtet vores system, lærerne hader det som pesten og det kommer aldrig til at virke......"

Klag
ti. 1. mar. 2016 kl. 11:33 Alexander von Oettingen

Prorektor

Undervisningsmål er ikke lig med læringsål
Uklarheden om individuelle vs. ikke-indiviuelle mål skyldes måske også, at vi (lærer, leder, forskere) har været sløse med vores didaktisk og pædagogisk sprog. Ikke mindst i lyset af folkeskolen. Vi har bildt os mere og mere ind, at skolen handler om den "enkel... Vis hele teksten

Klag
ti. 1. mar. 2016 kl. 19:15 Vagn Madsen

pensioneret viceskoleinsp.

LÆRINGSMÅL SKAL IKKE GIVES ELEVERNE, DE LIGGER LATENT I SELVE UNDERVISNINGEN
Og når det for en konsulent ikke giver mening kun at sætte individuelle mål én gang om året for den enkelte elev, så betyder det, at konsulenten synes, at læreren skal sætte mål løbende for hver elev, om end flere elever dog kan være fælles ... Vis hele teksten

Klag
to. 3. mar. 2016 kl. 00:12 Zeki Laurent Sadic

lærer, IT-ansvarlig

Det nye sort
Okay. Der skal "udarbejdes differentierede læringsmål for den enkelte elev"

Og så er der også lige 21st Century Learning Skills, Synlig Læring osv, som vi skal klædes på til, og alskens andre tiltag som (dygtige) konsulenter har overbevist kommunalt ansa...

Vis hele teksten

Klag
to. 3. mar. 2016 kl. 10:34 Lene Heckmann

Lærer, forfatter og indehaver af Kompetencehuset LeneHeckmann

Følger nysgerrigt med
Jeg har nysgerrigt fulgt med i debatten i denne tråd. Jeg er blevet spurgt, om jeg ville udtale mig om brugen af individuelle mål - og det har jeg gjort dels som lærer og dels som konsulent.
Er du enig eller uenig, og ønsker du at debattere eller give os feedback, så giver vi...
Vis hele teksten

Klag
to. 3. mar. 2016 kl. 12:45 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Lærerne er fortvivlede over det her
Kære Lene H., det er godt at høre, at du 'følger nysgerrigt med i debatten i denne tråd'. Men hvordan kan du blive ude på sidelinjen? Hvordan kan man føle sig kaldet til at rejse land og rige rundt og promovere så indgribende tiltag overfor 55.000 ansatte i ... Vis hele teksten

Klag
to. 3. mar. 2016 kl. 13:12 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Lene
Betaler du billet fra Århus? Og aftaler vi at du frem over foreligger hvad der diskuteres i Valby, hver gang du rejser rundt, så kommer jeg gerne.

Klag
to. 3. mar. 2016 kl. 18:51 Alexander von Oettingen

Prorektor

Lene Heckmann
Jeg har det på samme måde som Niels, det ville være fint at høre dine synspunkter også.

vh
Alexander

Klag
to. 3. mar. 2016 kl. 21:20 Christian Wadskov

Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Ja tak til at høre de synspunkter,helst i offentlighed
Og ellers så tilhører jeg faktisk den tapre skare af udvalgte mennesker der bor i Valby ;-)

Klag
fr. 4. mar. 2016 kl. 00:36 Malene A. Hansen

Lærer

Hej Lene
Jeg er også interesseret i at høre dine bud på praktisering af løbende individuel målsætning - samt opfølgning på samme. Jeg har ca 150 elever, fordelt på 8 fagenheder (forberedelsesbunker, kunne man kalde det) - en pæn del i udskolingen. Og ...
Vis hele teksten

Klag
fr. 4. mar. 2016 kl. 08:19 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Vagn
Må for en kort bemærkning erklære mig enig i hvad Vagn siger. Hvis hvis man virkelig vil højne fagligheden, så giver de her ligegyldige læringsmål ikke mening. Som Vagn påpeger retter vi tingene når de forekommer, vi laver jo ikke først en handlingspl... Vis hele teksten

Klag
fr. 4. mar. 2016 kl. 08:21 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Og enighed
.....med resten her, at selvfølgelig burde du med lethed kunne tage diskussionen her, da det jo vil være let at påvise vores forbehold som misforståelser?

Klag
fr. 4. mar. 2016 kl. 14:02 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Reformfolkene skylder en forklaring!
Jeg går ud fra, at der er gode grunde til, at Mette H ikke svarer os. Hun må jo være optaget andetsteds.

I mellemtiden kunne det være interessant at høre, hvad jens Rasmussen eller andre reformfolk mener om det her. Hans anklage for et par uger siden mod reformkritikerne fo...

Vis hele teksten

Klag
fr. 11. mar. 2016 kl. 12:47 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Larmende tavshed
Idet jeg går ud fra, at Mette Heckmann HAR set alle disse opfordirnger til at gå ind i debatten, mpå jeg vist konstatere, at det ikke kommer til at ske.

Vi hører heller ikke et ord fra Jens Rasmussen, der for mindre end en måned siden anklagede reformkrikerne for at bringe ...

Vis hele teksten

Klag
fr. 11. mar. 2016 kl. 17:45 Kristine Traun-Terkelsen

Lærer

Kære Lene,

Jeg har hørt dig flere gange, og vores skole er "under jeres vinge". Vi udvikler os i den grad på vores skole, og det er så fedt at sparre i fagteams, blandt kollegaer og arbejde med mål - på vores måde.
Jeg er helt enig i, at det er nødv...


Vis hele teksten

Klag
fr. 11. mar. 2016 kl. 18:43 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Undskyld, LENE, ikke 'Mette' Heckmann.

Klag
fr. 11. mar. 2016 kl. 18:56 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristine, 25 lektioner om ugen - i klasser med 23-28 elever, herunder inklusionseleverne, fordelt på 2-4 klasser og ligeså mange fag - plus alt det andet, der følger med i en almindelig folkeskole i disse tider? Det er så i øvrigt to lektioner mindre end gennemsnittet her i N... Vis hele teksten

Klag
fr. 11. mar. 2016 kl. 19:12 Kristine Traun-Terkelsen

Lærer

Kære Niels,
Du må gerne spørge :)
For mig er det vigtigt at skelne læringsmålsstyret undervisning og arbejdsvilkårene fra hinanden (forstå mig ret).

Ja, jeg er begejstret for læringsmålsstyret undervisning. Jeg synes Hattie er utrolig interessant, og jeg...



Vis hele teksten

Klag
fr. 11. mar. 2016 kl. 19:43 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

På min skole er det almindeligt med 840 timers undervisning, eller mere - og jeg har nogle kollegaer i overbygningen, der er glade for måden, det fungerer med opgaveaflevering i min uddannelse. Jeg tror at læringsmål i mange tilfælde er det samme som at fortælle om under... Vis hele teksten

Klag
lø. 12. mar. 2016 kl. 15:23 søren duus

lærer

Jo! det gør det!! Det andet er tynd motivatinsløst spin!
https://www.facebook.com/Overgreb/?...

Klag
lø. 12. mar. 2016 kl. 19:53 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Jeg laver fælles undervisning i klassen i ordklasser, hvor alle er med, og der er det fælles mål, at man kan identificere ord i alle ordklasserne.
Men Peter kan ikke, han kan kun højst 2 ordklasser, så han får til opgave at øve sig ekstra derhjemme eller i lektietim...
Vis hele teksten

Klag
lø. 12. mar. 2016 kl. 20:50 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Konsulenteri
Består i ikke at svare på alt for svære opgaver, lukke af og fortsætte i samme gear som om virkeligheden ikke eksisterede.
Måske udenfor kontekst, men lidt om logik i forvaltningen og gennemsnit i Århus. Der skal bygges helt nyt kontoretablisement for alle socialråd...
Vis hele teksten

Klag
ma. 14. mar. 2016 kl. 17:29 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristine, tak fordi jeg gerne må spørge, som du skriver. Jeg fornemmer, at vi er meget på linje i vurderingen af lærernes frustrationer, som du i hvert fald til en vis grad også selv oplever. Men du svarer faktisk ikke på mit spørgsmål, som jeg derfor tillader ... Vis hele teksten

Klag
on. 16. mar. 2016 kl. 12:24 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristine ignorerer mit spørgsmål om hendes arbejdsvilkår. Det er hendes gode ret, og hun har jo også udtrykkeligt skrevet, at hun mener ikke, at debatten om læringsmålsstyret undervisning bør blandes sammen med lærernes arbejdstid. Det er hun som bekendt ikke d... Vis hele teksten

Klag
to. 24. mar. 2016 kl. 13:14 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Jeppe C., hvordan går det med Lene Heckmanns invitation til kaffe i Valby, hvor hun vil forklare sig? Du tog jo imod den. Har I aftalt nærmere?

Klag
to. 24. mar. 2016 kl. 16:26 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Intet
Har jeg hørt, men jeg er ikke så offentlig at jeg har en overskridelsesdato, så er sat på stand-by. Ved blot ikke hvilket nummer i køen jeg har?

Klag
to. 24. mar. 2016 kl. 19:41 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Heckmann
Tror jeg vil tage udfordringen op og invitere mig selv over mail, så må vi se hvordan det kan passe ind i en konsulent hverdag?

Klag
fr. 22. apr. 2016 kl. 19:15 Kristine Traun-Terkelsen

Lærer

Har overset tråden
Jeg har ikke ignoreret din besvarelse - i hvert fald ikke bevidst, jeg har blot ikke fået tilmeldt mig, så jeg får kommentarer, når der kommer nye indlæg. Derfor har jeg først set din besked nu.

Dog vil jeg blot sige Niels, at du har misforstået nogle ting ang. mi...

Vis hele teksten

Klag
fr. 22. apr. 2016 kl. 19:55 Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Lærer

Kære Kristine.
Når du bruger dig selv og dine egen forberedelse som eksempel, så gør du den dermed væsentligt, hvordan du er ansat, og hvad dine arbejdsopgaver er.
Du skriver, efter en gennemgang, hvordan du har taget ét fag ad gangen for at gøre det overkommeligt: ...

Vis hele teksten

Klag
fr. 22. apr. 2016 kl. 20:20 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristine, jeg finder det også en smule grænseoverskridende at spørge ind til dine arbejdsvilkår og gøre mig betragtninger desangående, og jeg bryder mig ikke spor om det. Men som Thora siger, er det en uundgåelig konsekvens af, at du træder frem med din egen pr... Vis hele teksten

Klag
fr. 22. apr. 2016 kl. 21:04 Kristine Traun-Terkelsen

Lærer

Til jer begge
Kære Thora og Niels

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Eller vi ser sagen fra forskellige vinkler, for jeg ser os egentlig ikke være uenige ift. vores arbejdstid og frustrationen over denne. Som jeg også nævnte tidligere, så er jeg også presset på tid og føler ...

Vis hele teksten

Klag
fr. 22. apr. 2016 kl. 22:54 Nina Mejnert Stephansen

Lærer

25 lektioner
Kristine så har både Tora og Niels ret, 25 lektioner idag er for lidt..... Underviser du i klasser i alle 25 lektioner, eller har du andre funktioner som feks. AKT, bibliotek eller andet, selvom du ikke ønsker din situation udpenslet, har situationen en stor/ afgørende betydning for hver vores stå sted.

Klag
lø. 23. apr. 2016 kl. 17:10 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristine, det er nok rigtigt som du siger, at vi taler forbi hinanden. Du bruger en arbejdsform, der giver god mening for dig og dine elever og i det omfang du har overskud til det . Det kan ingen vist have indvendinger imod. Problemet med læringsportalerne opstår alene fordi de bliver på... Vis hele teksten

Klag
sø. 24. apr. 2016 kl. 19:16 Kristine Traun-Terkelsen

Lærer

Du har helt ret, Niels Christian. Tak for din kommentar :)
Og når vi diskuterer arbejdstid, så tror jeg, at vi er på fuldstændig samme side :) Og lad os endelig kæmpe den kamp sammen.
God aften.

Klag
sø. 24. apr. 2016 kl. 19:23 Nina Mejnert Stephansen

Lærer

Tak for opmærksomheden
Kristine du kunne have kastet en sætning i min retning, også selvom den hed, det vil jeg ikke svare på!

Klag