Elevplanerne skal indeholde individuelle mål for hver elev, men de skal kun udarbejdes en gang om målet, så der vil være tale om brede og langsigtede mål, lyder det fra ministeriet.

Ministeriet præciserer: Individuelle mål i elevplaner - ikke i hver time

Debatten på folkeskolen.dk har kørt i høje toner siden forskeren bag målene og Undervisningsministeriet har understreget, at lærerne ikke skal udarbejde individuelle mål for hver enkelt elev. Flere lærere mener, at det er det, der står i ministeriets skrivelser. Men det handler om elevplanerne, svarer ministeriet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kontorchef i ministeriet Anders Andersen er ked af det, han ser som en misforståelse hos lærerne om, at de skal opstille individuelle læringsmål for hver enkelt elev.

"Tanken i vejledningen om læringsmålstyret undervisning er, at læreren med udgangspunkt i Fælles Mål opstiller læringsmål for undervisningsforløbet og klassen - og ikke for den enkelte lektion og for den enkelte elev", sagde han onsdag i en artikel på folkeskolen.dk.

Ministeriet: Læreren skal ikke opstille individuelle mål for hver elev

Det satte voldsomt gang i debatten. "Hvorfor siger I det så først nu? " lyder det i versaler fra én og "Det er blevet en farce som får mig til at tænke på "Halløj på badehotellet", skriver en anden,

Lærer Jens M. Lindtner henviser til Folkeskoleloven, hvor der står: 

"Det følger af folkeskolelovens § 18, stk. 4, at den enkelte elev skal inddrages i processen med at fastsætte de mål, eleven skal arbejde hen imod. Samtidig er der i lovens § 13 b, stk. 1 krav om, at elevplanen skal indeholde individuelle mål og status for elevens læring og en beskrivelse af, hvordan der skal følges op på dette".

Fælles-mål-fadder: Mål for hver eneste elev var ikke intentionen

Og lærer Hans-Jacob Lauridsen henviser til en artikel på uvm.dk om undervisning med udgangspunkt i læringsmål skrevet af chefkonsulent Christian Lamhauge Rasmussen, hvor der blandt andet står:

"Lærerne skal i elevplanerne opstille individuelle læringsmål for den enkelte elev".

Individuelle men brede mål i elevplanerne

Folkeskolen.dk har derfor endnu engang henvendt sig til ministeriet for at få dem til at svare på, hvad der er hvad i sagen om individuelle læringsmål. Kontorchef i Anders Andersen vil, da han er gået på vinterferie, ikke stille op til nyt interview. Men svarer i en mail til folkeskolen.dk:  

"Mit svar i Folkeskolen handlede om, hvordan lærerne skal bruge Fælles Mål i deres arbejde med det enkelte undervisningsforløb og den enkelte time. Her er det, som jeg sagde, ikke et krav, at lærerne sætter individuelle mål for den enkelte elev i den enkelte lektion".

Professor: Kritikerne har båret ved til misforståelsen om individuelle mål

Anderledes forholder dig sig med elevplanen, for den skal netop indeholde individuelle mål, en status for elevernes læring og en beskrivelse af, hvordan der følges op.

"Men elevplanen skal udarbejdes mindst én gang årligt, og derfor vil det typisk være mere brede og langsigtede mål, som skrives ind i elevplanen. Lærerne udfylder for eksempel elevplanen som forberedelse til skole-hjem-samtalen. Meningen er altså ikke, at elevplanen skal omfatte individuelle mål for samtlige færdigheds- og vidensmål i Fælles Mål", skeiver kontorchef Anders Andersen.

Læs mere

Artikel på uvm.dk om læringsmålstyretundervisning

Ministeriets vejledning til målstyret undervisningmed henvisning til folkeskolelevens §18 stk 4