to. 18. feb. 2016 kl. 06:44

Professor: Kritikerne har båret ved til misforståelsen om individuelle mål

  • Jens Rasmussen mener, at arbejdet med mål for eleverne bør foregå som intelligent undervisningsdifferentiering, hvor man kun differentierer, hvor det giver mening.
    Jens Rasmussen mener, at arbejdet med mål for eleverne bør foregå som intelligent undervisningsdifferentiering, hvor man kun differentierer, hvor det giver mening.
Af: Sebastian Bjerril, Pernille Aisinger

Der skal sættes mål for alle elever, men ikke nødvendigvis forskellige mål til hver enkelt, lyder det fra professor Jens Rasmussen, som ligesom Andreas Rasch sad i mastergruppen bag de nye Fælles Mål. Professoren mener, at misforståelsen lige så meget kommer fra debattører, som ønsker at fremstille målene absurd.

Rammerne for de nye forenklede Fælles Mål blev oprindeligt lagt af en mastergruppe, hvor KL, DLF, Skolelederforeningen, Undervisningsministeriet og de tre forskere Andreas Rasch-Christensen, Morten Misfeldt og Jens Rasmussen sad med. Efterfølgende udgjorde de tre forskere en referencegruppe, der støttede de mange faggrupper, som konkret skrev målene.

I mandags understregede forskningschef på Via Andreas Rasch på folkeskolen.dk, at det aldrig har været tanken, at lærerne skal udarbejde indviduelle mål for hver enkelt elev, hvilket nogle lærere ellers har forstået på læringskonsulenter og på kravene fra ledere og kommuner.

Tirsdag blev Andreas Rasch bakket op af ministeriets leder af læringskonsulentkorpset kontorchef Anders Andersen, som sagde, at det bestemt ikke er meningen og heller ikke læringskonsulenternes budskab, at der skal laves individuelle mål for hver elev.

Professor Jens Rasmussens forståelse af arbejdet med målene lyder:

"Det fremgår jo, at der skal sættes mål for den enkelte elev. Men det behøver ikke at betyde, at det er forskellige mål for hver eneste elev. Når man har en klasse, så må der jo være adskillige elever, for hvem de samme mål gør sig gældende. Det er helt klart absurd at tale om at sætte individuelle mål for hver eneste elev individuelt i hver eneste lektion. Man vil typisk sætte samme mål for grupper af elever".

Så der skal sættes et mål for hver elev, men det betyder ikke, at læreren skal finde på 24 forskellige mål?

"Man kan sige, at der måske er tre-fire elever, der slås med det samme mål. Så kan man sætte samme mål for dem, og i den store midtergruppe af elever behøver man heller ikke at lave forskellige mål for dem alle sammen. De vil i vidt omfang kunne stræbe mod de samme mål".

Krtikerne har været med til at give et fordrejet billede

Jens Rasmussen mener, at Fælles mål kan ses i sammenhæng med intelligent undervisningsdifferentiering, hvor man kun differentierer, hvor det er nødvendigt.

"Det er klart, at det skaber kæmpe overbelastningsproblemer i klasseværelset, hvis hver enkelt elev skal undervises individuelt. Det er slet ikke meningen med skolen.

Har man været for dårlige til at forklare, hvordan man skal bruge Fælles Mål?

"Ja. Det kan godt være. Men der har også været nogle, der har haft en interesse i at fremstille fælles mål i deres absurditet i stedet for at se på, hvordan de på fornuftig vis kan bringes i anvendelse. Kritikerne har været med til at give et fordrejet eller forvansket billede".

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
to. 18. feb. 2016 kl. 07:20 Lasse Bak Sørensen

Lærer


Så melder Jens Rasmussens sig som den tredje store illusionist, der tror, han kan få os til kigge den anden vej, mens han tryller aben over på en andens skulder.

Læs mere om tryllekunstnerne her:

https://www.folkeskolen.dk/581859/l...

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 07:21 Richard H. Sørensen

Lærer

Tidsforskydning
Først starter man en lavine af forordninger og love. Dernæst påstås nu, at den der råber "lavinen kommer" har startet den ved råbets kraft.

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 08:34 Niels Jakob Pasgaard

Lektor

Absurditeten er ikke væk
Det er naturligvis glædeligt, at det praktiske arbejde med udformning af læringsmål på baggrund af FFM ikke længere vil opfylde størstedelen af lærernes arbejdstid, når læringsmålene kan gælde for en klasse, og ikke skal differentieres på de... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 09:00 Lasse Bak Sørensen

Lærer

Det kunne da være interessant, at få adresseret, hvem de kritikere af den læringsmålstyrede undervisning er, som har vildledt debatten og fremstillet læringsmålene i deres absurditet.

Det er ikke i orden at tillægge sine kritikere et udsagn, de ikke har sagt. Svare...

Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 09:09 Tomas Hansen

Lærer

§ 18 stk 4.
""Man kan sige, at der måske er tre-fire elever, der slås med det samme mål. Så kan man sætte samme mål for dem, og i den store midtergruppe af elever behøver man heller ikke at lave forskellige mål for dem alle sammen. De vil i vidt omfang kunne stræ... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 09:12 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Ja, hvis vi ikke passer på, så kan det her godt ende som vores Pyrrhussejr.

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 09:19 Tomas Hansen

Lærer

Tvivler jeg på.
Henning - jeg tror ikke der er nogen Pyrrhus-sejre at hente her - især fordi den anden side er i fuld gang med at slå sig selv fordærvet.

Der er jo efterhånden kun et element i reformen som fungerer - de flere fagtimer (2 + engelsk) resten er fuldstændigt smadret, ikke af l...

Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 10:39 Charlotte Birk Bruun

Specialpædagogisk konsulent, Cand.pæd.phil og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Usaglige påstande
Det er en underlig oplevelse at læse ovenstående interview. Jeg mangler svar på, hvilke kritikere Jens Rasmussen henviser til, samt hvor udstillingen af den læringsmålsstyrede undervisning ikke holder.

Det er væsentligt, at vi går sagligt til værks i denne deb...

Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 11:17 Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Lærer

Når man så har fastsat samme mål for en gruppe elever - skal man så også kun vurdere, om gruppen som helhed har opfyldt dem?
Og skal de derefter stadig have samme mål, uden at man vurderer dem individuelt?
Skal hvert enkelt barn gøres opmærksom på hele gru...

Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 11:19 Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Lærer

Jeg er af den mening, at målstyret undervisning med fastsatte, synlige mål og testning af målopfyldelse er yderst skadeligt.
Jens Rasmussens version er kryptisk og latterlig - en opfordring til rendyrket hykleri.

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 11:37 Tomas Hansen

Lærer

Jens Rasmussen.
"Stk. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærere og pædagoger, jf. § 29 a, løbende med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til disse mål. Fastlæggelse ... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 12:19 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Læs denne
http://www.folkeskolen.dk/581889/ui...

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 12:55 Lasse Bak Sørensen

Lærer

Du har fuldstændig ret, Thora, hvis den læringsmålstyrede undervisning med sine mange hundrede mål, tegn og feedbacks, skal tage sig selv alvorligt og give mening for dem, der har opfundet den, så er individuelle læringsmål konsekvensen. Det har de forstået og ... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 12:55 Bo Kristensen

Er "løbende" da entydigt?
Jeg må igen sige, at jeg er uenig i din tolkning af "løbende" Tomas. Desuden nævner du selv "i videst muligt omfang". "Hvert klassetrin" antyder noget med årligt, og hvad vil det egentlig sige at "samarbejde om at fastlægge mål"?
D...
Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 13:09 Tomas Hansen

Lærer

Bo
Det sidste afsnit er jeg sådan set enig i, det er bare ikke det som står i loven OG jeg mangler stadig at de ansvarlige bider til bolle - det vil de jo ikke.

Udstik da nogen specifikke regler, som man kan forholde sig til - det er SÅ forkert på SÅ mange måde at du og je...

Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 13:12 Tomas Hansen

Lærer

Og Videst muligt
På samme måde, kan jeg ikke se at videst muligt kan dækkes ind som en gang om året. Med mindre ens leder mener det er nok og så er vi tilbage ved det med om man SKAL lave de her mål - lad mig bare sige at sådan er det ikke i Århus eller ret mange andre kommuner... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 13:36 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Skyd budbringerne!
I mindst et år har Jens R. set passivt til fra sidelinjen, mens 'misforståelsen' om de individuelle læringsmål har bredt sig som en steppebrand, antændt af reformfolkene på alle niveauer, og spredt skræk og rædsel blandt lærerne. Jens R. og konsort... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 13:46 Bo Kristensen

Det er en balancegang i formuleringen
Vi kan jo finde på at klage over både rigiditet/fastlåsthed på den ene side og for brede muligheder for fortolkning i den anden ekstrem. Men ja det kunne være rart at få en klar udmelding om lige præcis §18 stk. 4, så vi ikke igen og igen skal lege gæ... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 13:49 Bo Kristensen

tydeliggørelse
"Det er da også derfor, jeg hilser denne slags indlæg velkomne, selvom jeg er helt med på, at den fortolkning, der bringes på banen af diverse debattører/kritikere, kommer et sted fra."

Det er kritikken, der kommer et sted fra. Den er ikke blot opfundet til lejligheden.

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 14:57 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Paragraf 18.4 har været en dårlig joke fra dag et.
Paragraf 18.4 har været en dårlig joke fra dag et. Allerede i 1993 var der nogle af os, der spurgte, om lovgiverne havde drukket af natpotten, da vi så, at for fremtiden skulle AL undervisning være tilrettelagt i samarbejde mellem lærer og elev (i ental!) i ALLE fag på A... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 15:54 Bo Kristensen

Hvor står det NCS?
AL undervisning? Hvor har du det fra? Man kan jo ikke bare lægge en tolkning ned over en ultrakompakt del af en lovtekst og kalde det faktum.

Jeg blev for øvrigt gjort opmærksom på af Robin i en anden debat, at formuleringen har sin forløber i 1975-loven i §16:

"§...



Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 16:24 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Bo, jeg slutter modsætningsvist ud fra lovteksten som siger:

"Stk. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærere og pædagoger, jf. § 29 a, løbende med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettel...

Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 16:30 Tomas Hansen

Lærer

Simpelt.
Bo - læs nu §18 stk 4.

Du kan ikke bare tolke den som at det er elevplaner eller en gang om året, i det mindste ikke hvis du skal stå inde for hvad der står i loven rent etisk og moralsk.

Læs nu hvad der står - der står "med den enkelte elev om fastlæ...



Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 17:38 Steen Haggqvist

Lærer

Man behøver som kritiker ikke.......
bidrage til at fremstille målenes absurditet, - har man blot en antydning af begreb om den virkelige verden, er der rigeligt med absurditet i reformen uden kritiske kommentarer !!

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 18:43 Vagn Olsen

Lærer

Som sovjettiske 5-årsplaner #2
Ligesom man efter Sovjet-tiden indså at 5-årsplanerne ikke var nogen succes (selv om produktionen af Lada'er overopfyldte alle mål), lige sådan har man nu måske indset, at læringsmålstyret undervisning også kun giver kvantitet og ikke kvalitet. Bedre sent end aldrig.

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 18:59 Bo Kristensen

Jeg har læst den adskillige gange, men jeg tolker den ikke som jer
NCS - Du kan jo bruge præcis samme argumentation om denne formulering fra 1975:
"§ 16.
(…)
Stk. 4. Undervisningens nærmere planlægning og tilrettelæggelse, herunder valget af undervisningsformer, -metoder og -stof, skal i videst muligt omfang foregå i samarbejde me...


Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 08:03 Tomas Hansen

Lærer

Forklar lige B&U det.
Forklar lige diverse personer & forvaltninger at målene ikke skal være på skrift - men det er åbenbart noget de selv har fundet på eller hvad?

Det er altså uklædeligt at Rasch, AA, JR og andre er på fuld flugt fra de bastioner de har indtaget de sidste 3 å...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 11:08 Vagn Madsen

INTELLIGENT ELEVDELING PÅ BANEN
Nu, hvor det hele mere end er ved at kokse sammen, får professor Jens Rasmussen pludselig den geniale ide, at om end det er meningen, at der skal sættes mål for hver enkelt elev, så betyder det selvfølgelig ikke, at der skal sættes mål for hver enkelt elev. Denne lo... Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 11:42 Bo Kristensen

Aktørerne er Hovedansvarlige for udmøntningen ja.
Jeg er helt enig med dig i, at forskellige aktører i kommunerne har fortolket, som mange beskriver her. Jeg er også med på, at mange konsulenter har overfortolket eller er blevet bedt om det af dem, der har hyret dem. Derudover er der en masse udviklere af LMS'er, der skal tjene pe... Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 12:12 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Det betyder så også at den aftale KL har omkring indrapporteringer og kravsspecifikationerne og kravene til læringsportalerne aldeles ingen indflydelse får?
Jeg tror mange overvurdere den enkelt lærers og skoleleders modstandskraft overfor den stramme strukturelle styring.
De...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 12:15 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Så nej
Kritikerne har ikke båret ved til noget som helst.
De har gjort opmærksomme på den praksis som de ansvarlige forskere og ministeriet har ignoreret.
Qvortrup er alleredde på ved ud ad tangenten med forberedelse til den næste reform, båret på bølger at datadrevne...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 13:15 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Bo, formuleringen fra 1975 bruger udtrykkeligt formuleringen, at samarbejdet skal finde sted 'i videst muligt omfang'. Tilsvarende moderation findes ikke i formuleringen fra 1993 og frem til i dag. Jeg vil derfor fastholde, at kravet i dag er, at samarbejdet principielt skal gælde al undervisning, hvor latterligt det end lyder.

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 13:31 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Det er vel ikke anderledes
End at det betyder at eleverne er med i undervisningen.
Der er stor forskel på at skulle tage eleverne alvorligt med alle deres forskelligheder og på det som læringsmålstyring gerne vil diktere.
Lærerne SKAL sq samarbejde med eleverne om målene. Også den enkelte.
Ua...


Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 13:55 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Ikke forstået Christian? Hvad er sammenhængen her? Eller mener du måske, at det giver god mening at kræve, at læreren i kristendomskundskab i 2 B skal gennemføre målsætnings- og evalueringssamtaler med hver enkelt elev, mundede ud i skriftlige individuelle læ... Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 13:57 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Ja, jeg mener at det giver god mening at gennemføre målsætnings og evalueringssamtaler.
For den mere rationaliserede lærere kan det gøres i plenum.
Strengt taget hedder øvelsen demokrati.

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 14:48 Tomas Hansen

Lærer

No sale.
Jeg køber den altså ikke Bo.

Der er 2 muligheder.

1. KL har selv fundet på¨det her - i det tilfælde, der skulle UVM have "forklaret dem" at sådan er det ikke tænkt.

2. UVM har fundet på det - i det tilfælde, ja, der peger pilen sjovt nok samme...





Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 14:51 Tomas Hansen

Lærer

Bo - ang. konsulenter.
Tror du en som Lene Heckmann har taget fejl? I så fald vil jeg mene det er bekymrende at hun har et helt korps af "konsulenter" der tager ud i det ganske Danmark....

"Der må arbejdes systematisk med læringsmål i planlægningen, gennemførelsen og evaluering...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 15:02 Tomas Hansen

Lærer

Læringsmål.
Jeg er iøvrigt helt enig med Wadskov - læringsmåls og evalueringssamtaler er en vildt god ide, der er bare ikke længere tid til dem - tak Don Corydone.

Jeg har været i et andet job, hvor vi brugte det 4 gange om dagen, der havde vi så også 2x15 min til det - her h...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 16:56 Bo Kristensen

Angående konsulenter
Jeg vil helst ikke stå på mål for, hvad forskellige konsulenter skulle mene.
Som udgangspunkt er jeg forholdsvis positiv overfor at oversætte og konkretisere de brede formuleringer fra fælles mål og gøre dem forståelige for eleverne, så længe det ikk...
Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 17:02 Tomas Hansen

Lærer

Bo - bare en ting.
Læs nu hvad der rent faktisk står og så prøv at sætte dig dig ind i det - ikke som far eller skolebestyrelsesmedlem.

Tro mig - jeg HAR mange gange rent faktisk hørt dem formidle det og du tager stadig ikke stilling til om det er UVM eller kommunerne, der tager fejl, fo...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 17:07 Bo Kristensen

NCS - Formuleringen "i videst muligt omfang" er der også i de nye formuleringer:

"Stk. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærere og pædagoger, jf. § 29 a, løbende med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfy...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 17:15 Anette Lind

Lærer, stud. pæd. i pædagogisk psykologi og næstformand i foreningen Folkeskoleforældre

Et skifte med indførslen af læringsmål og digitale læringsportaler
Det er ikke en ny diskussionen, da vi har haft den oppe mange gange før.

Måden, som læringsmål skal anvendes på i de digitaliserede læringsportaler samtidig med indførslen af læringsmål i Forenklede Fælles Mål (som betegnes som "udbyttet"...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 17:24 Tomas Hansen

Lærer

Bo
Du forholder dig altså stadig ikke til hvem der tager fjel af de mange aktører. NOGEN har altså misforstået et eller andet OG videreformidlet det.

Jeg vil godt røbe, at det er ikke lærerne - det ville være pænt dumt tidsmæssigt.

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 19:09 Bo Kristensen

Tomas - jeg synes egentlig, at jeg ret tydeligt har frikendt læreren på gulvet i et tidligere indlæg her i tråden.

Hvor ansvaret ligger kan variere fra sted til sted, men det er kommunerne, der sidder med udmøntningen og formulerer retningslinjer, skolerne skal følge. H...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 21:00 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Christian og Tomas, så I mener samstemmende at målsætnings- og evalueringssamtaler med den enkelte elev i kristendomskundskab i 2. Klasse osv. er en rigtig god ide? Hvis I sporer en tone af vantro i min stemmeføring, er det fordi jeg anser jer for fornuftige mennesker. Og Christian, hvor er din kobling til disciplindebatten?

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 21:12 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Tjah.. der er en sammenhæng imellem hvordan man målsætter, evaluerer og disciplinerer.
Hvis man mener at læreren alene skal målsætte og evaluere giver det også god mening at der skal disciplineres.
Så har vi den privatpraktiserende, heroiske, alvidende og altfa...

Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 22:49 Bo Kristensen

Overså et af dine indlæg Tomas
"Læs nu hvad der rent faktisk står og så prøv at sætte dig dig ind i det - ikke som far eller skolebestyrelsesmedlem.

Tro mig - jeg HAR mange gange rent faktisk hørt dem formidle det og du tager stadig ikke stilling til om det er UVM eller kommunerne, der tager fe...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 00:08 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Christian, du svarer overhovedet ikke på mit spørgsmål? Og din kobling til disciplindebatten er så uklar, at jeg ikke kan forholde mig til den.

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 06:24 Tomas Hansen

Lærer

Nej.
Nej Sauer, det gør jeg ikke. Men jeg synes det er fint med samtaler med de enkelte elever, nu er jeg ikke den store indskolingslærer, men i udskolingen, der fungerer (fungerede) det fint for mig. Det er for mig en del af det med ansvarliggørelsen, at man kan formulere og målsæ... Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 06:34 Tomas Hansen

Lærer

Link
Linket til Heckmann ligger skal i indlægget.

Det mest basale problem, der er at man mere eller mindre binder lærere på hænder og fødder med de her "systemer" - du kan ikke længere tilpasse din undervisning til eleverne eller omvendt, du ER bundet op på e...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 08:25 Bo Kristensen

Hmmm
Jeg kan ikke finde de citater, du har lagt op, på de to links.

Men igen er det ikke rigtig noget af det citerede, der får mig helt ud på kanten af stolen. Mange af tingene harmonerer fint med mig syn på, hvordan man kan undervise. Jeg kunne sagtens forsvare min praksis indenfor ...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 08:34 Tomas Hansen

Lærer

Link
Her har du alle citaterne ;-)

http://www.leneheckmann.dk/de-mange...

"Periode- og ugeplaner kan være et godt værktøj til at udarbejde helt konkrete læringsmål samt løbende justere disse"

Bemærk ordet _ugeplaner_.

Ang. kommunerne, så bemærk...







Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 08:49 Lisbet Rittmann

Lærer i udskolingen

Forvirring
Hold da helt op, efter at have læst alle artikler, der har været det sidste stykke tid om dette emne. Og læst samtlige kommentarer til, må jeg sige: Nu er jeg sg. forvirret på et højere plan.

Alt det her frem og tilbage virker ikke oplysende og forklarende for mig, snar...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 08:54 Tomas Hansen

Lærer

Iøvrigt.
Så har vi helt klart fået af vide, at LMSU er obligatorisk fra næste år - det strider da vist ret meget mod UVM? Kan UVM virkelig være SÅ uvidende om hvad der sker i folkeskolen?

I så fald vil jeg mene man skal forflytte det meste af ministeriet til Thule og så ansætte mere kompetente folk ;-)

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 09:18 Bo Kristensen

Detaljerne Tomas
Bemærk, at der står periode- og/eller ugeplan. Desuden bruges ordet kan flere gange.

Det er en overordnet salgstekst, hvor afsenderen må formodes at dække alle tænkelige vinkler på arbejdet med planer.

Kommuner og skoler må godt lave lokale læseplaner, men e...



Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 13:46 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Tomas (og Christian): jeg har ikke taget afstand fra målsætningssamtaler, som bestemt kan have megen god mening. Jeg har taget afstand fra den lov, der foreskriver dem i alle fag på alle klassetrin, hverken mere eller mindre. Og det var I så samstemmende uenige med mig i, helt ufo... Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 13:53 Tomas Hansen

Lærer

Ah
Jeg har ikke sagt andet end jeg hele tiden har sagt - jeg har, mig bekendt, aldrig advokeret for samtaler i alle fag og på alle klassetrin.

Jeg har sagt at LMSU virker, hvis det bruges rigtigt og der er tid til det - det kan for min skyld også bruges i de små klasser, hvis det tilpass...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 13:57 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Det er fordi du holder fast i den helt firkantede fortolkning.
Det er dit arbejdes, som du også udfører hver eneste dag, at tage samtaler med eleverne om hvad de har nået og hvad de skal nå.
Hvis ikek du ved hvor dine elever er og er på vej hen, og du ikke gider tale med dem ...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 14:10 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Christian, står der ikke 'i alle fag på samtlige klassetrin' i par. 18.4? Eller ser jeg syner? Er det 'firkantet' at læse højt fra loven? Come on: Synes du, at målsætningssamtaler med den enkelte elev i kristendomskundskab i 2. Kl. er en god ide? Det er ... Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 14:20 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Det du ikke vil forstå er at der ikke står læringsmål

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 15:05 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Og?

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 15:12 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

18 Stk. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærere og pædagoger, jf. § 29 a, løbende med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til disse mål. "

Her tæn...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 15:30 Tomas Hansen

Lærer

Simpelt.
Om man skriver læringsmål eller:

"løbende med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt."

kan jeg altså ikke læse det på 2 forskellige måder.

Eller:

"Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til ...







Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 15:41 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Der er enorm forskel.
Læringsmål er historsk set en helt nyt fænomen
Mål er ganske gamle, ligesom formålet.
Det har været op til lærernes didaktiske overvejelser og hægtet op på formålet.
Læringsmål er hægtet op på kompetencer og F...



Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 15:52 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Udenomssnak Christian, vi har kaldt 18.4 målene, der 'søges opfyldt' af den elev, de fastsættes i samarbejde med, for læringsmål siden engang i halvfemserne. Og du snakker konsekvent udenom den kendsgerning, at de udtrykkeligt gælder alle fag og alle klassetrin.... Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 16:00 Tomas Hansen

Lærer

Stiltiende overenskomst.
Den sluttede vist ret effektivt i foråret 2013.

Nu gælder loven, også i virkeligheden.

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 16:11 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Sauer
jeg tror debatten stopper med din egendefinition af sandheden

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 20:47 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Vis mig, hvor jeg tager fejl, Christian. Faktuelt, forstås. Jeg er bestemt åben for kyndig belæring, har før taget fejl, har vedgået det åbent og er helt på det rene med, at det kan ske igen. Fornærmethed preller til gengæld fuldstændig af.

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 20:57 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Den stiltiende overenskomst (mellem Uvm, KL og DLF) om, at § 18.4 ikke skulle tages alvorligt, fik nogle alvorlige skrammer med vedtagelsen henover hovedet på DLF af loven om skriftlige individuelle elevplaner omfattende alle betydende aspekter af den enkelte elevs undervisning i alle fag p... Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 21:08 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Forestil dig, at jeg underviser i kristendom i 3 klasse. Her er et af de centrale kompetencemål: "Eleven kan udtrykke sig om den religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske
principper"

Det vil være meget forskellige tilvær...


Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 21:38 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Sauer, det er ikek et spørgsmål om fornmnærmethed.
Det er en konstatering af at vi aldrig bliver enige, fordi du ændre præmisserne efter eget hoved konstant.

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 22:09 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Men lad mig tillade nig
at citere Raahauge:

"Men det klinger besynderligt, når man har fulgt processen. I Dansklærerforeningens høringssvar blev det påpeget, at den mest markante forskel på de hidtidige undervisningsmål og de foreslåede læringsmål var, at man erstattede fæ...

Vis hele teksten

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 23:46 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Christian, hvordan har jeg ændret hvilke præmisser? Jeg forstår ikke, hvad du mener.

Klag
lø. 20. feb. 2016 kl. 23:48 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Nej. Det er jeg klar over

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 02:16 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Jeg håber, at der blandt læserne er nogen,der forstår, hvad Christian mener. I så fald vil nogen måske være mig behjælpelig?

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 02:48 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Bare et enkelt lille eksempel på at jeg har 'ændret præmisserne'?

I øvrigt Christian: Formålet med en diskussion er ikke at blive enige, men at blive klogere og forstå hinanden. At trykprøve sine argumenter med risiko for, at de smuldrer. Skulle det ende m...

Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 07:07 Tomas Hansen

Lærer

Mål
Marina, det kunne være ret sjovt at dine drenge i 3. klasse selv skulle målsætte ud fra FFM :D

"Nå Rasmus, nu skal vi tale om hvor god du er til at debattere den etiske dimension i tilværelsen......"

"Må jeg godt spille Minecraft nu?????"

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 09:10 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Jo men det er ikke udelukket at tage afsæt i minecraft, hvis man vil diskutere etik. De der, spiller minecraft for alvor, har helt sikkert uskrevne spilleregler for hinanden, hvis flere skal kunne spille i samme univers.

Hvis man vil underviser, så skal der ske en tilpasning af stoffet til...

Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 09:14 Tomas Hansen

Lærer

Slet ikke uenig.
;-)

Det var som et eksempel på hvor interesseret Rasmus i 3. b ville være i din målsamtale om etik og religiøse diskussioner i jeres fælles LMSU samtale.

Jeg er iøvrigt også enig i dine betragtninger om Minecraft, personligt synes jeg det er en stor del af (dreng...



Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 10:19 Mette Kølbæk

lærer

uendeligt trist for folkeskolen
at vi nu, lærerne imellem, skal kæmpe med at tolke reformbagmændenes modstridende udmeldinger, mens de selv forholder sig tavse. Det hele er nu blevet så tilpas mudret, at de i fred og ro kan skrubbe hænder ved hånvasken, mens lærerene kæmper med tidskrævende, ugennemsigtigt dokumentations kaos.....

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 10:22 Mette Kølbæk

lærer

HÅNDvasken....

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 10:27 Tomas Hansen

Lærer

Som forudsagt
Som forudsagt for 2 år siden, der er kun en gruppe, der får ansvaret for den kuldsejlede reform - lærerne.

Jeg havde dog ikke regnet med at vi så lige oveni fik DNT - men OK, når vi nu er i gang, så lad os da tage det hele med.

Andre ting vi skal have skyld for? Palmem...



Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:01 Anette Lind

Lærer, stud. pæd. i pædagogisk psykologi og næstformand i foreningen Folkeskoleforældre

Individuelle læringsmål

Man kunne tænke, ja - læringsmål kan både være for hele klassen for grupper af elever og individuelle.

Begrebet "Læringsmål" er for såvidt ikke nyt, men har tidligere været udtryk for lærerens EGNE didaktiske overvejelser og samtaler med e...


Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:03 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Sauer
Det der er galt er at læringsmål IKKE har eksisteret siden 1993.

https://www.uvm.dk/Uddannelser/Folk...

At EVA og UVM begår historieforfalskning i deres publikationer er ikke ensbetydende med at de har ret.
§18, stk 4 er et demokratisk element, hvor samarbejdet er i fokus.
Det...





Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:08 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Og så skal man lige huske...
At de var "Store høvding" selv, Antorini, der har udnævnt denne reform til en Læringsreform, med "store nøgle" som flytninge fra pensum til læring, og "lille nøgle" som undervisningsdifferentiering

https://www.folkeskolen.dk/563150/a...

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:09 Tomas Hansen

Lærer

AS IF!
"- En anden vigtig "detalje" jeg er faldet over, da jeg researchede lidt om Brugerportalsinitiativet:

En foranalyse beskriver økonomi, risici m.m. Det slog mig, at den økonomiske ramme blev anslået overordnet til ca. 39 millioner, og det ude i kommunerne var anslåe...

Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:11 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Og fordi det store vilde indernet er en bitch...
så skal det her citat da op i fuldt dagslus:

"...professor Jens Rasmussen for mindre end to år siden på ministeriets egen hjemmeside udtalte: »Til forskel fra tidligere tiders læreplaner, så beskriver målene ikke, hvad der skal gennemgås, men hvad elevern...

Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:18 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Thomas...
Jeg ville ønske at mit firma ikke kun leverede udrulnings og overvågningssoftware til kommuner og regioner ;-)

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:24 Tomas Hansen

Lærer

Lad os tage et par mere.
"Skolerne skal flytte deres fokus fra pensum til læring. Fra hvad eleverne skal lave, til hvad de skal lære."

"Fra hvad de skal lave, til hvad de skal lære. Det er en stor ændring«, siger Christine Tortellini."

"men jeg synes, at det, der overhovede...



Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 11:44 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Jaeh
Nu er det jo så til gengæld sådan at der er kommet ny "Store høvding" , og så retter ordentlig policyinformerede forskere ind efter den nye, og så er det jo alle end dem der har ment noget forkert

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 13:41 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Christian, du har ret i, at 18.4 op gennem halvfemserne og begyndelsen af nullerne blev forstået som "ikke krav om andet end samarbejde i videst muligt omfang". Vi kunne umuligt tage paragraffen ordlyd bogstaveligt (hvert klassetrin, hvert fag, enkelte elev) og lavede en pragmatisk, st... Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 14:34 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Jeg har ikke nogen specielle fordomme omkring din praksis.
Hvad angår magt og disciplin er vi nok mere uenige i hvor skæringspunktet går imellem forebyggelse og brandslukning.
Men min pointe onkring §18,stk 4 er at den lige nu er et dobbeltægget sværd for ministeriet og ...

Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 14:59 Tomas Hansen

Lærer

Flere ting.
Jeg er nok et sted midt i mellem jer.

1. Disciplin eller hvad man nu skal kalde det - jeg ser det som både forebyggende, dagligt og disciplinært. Jeg bruger alle 3 ting + min egen kaosteori og meget andet. Som jeg siger, jeg skælder meget sjældent ud, men jeg er god til det. Ell...

Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 15:04 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

ad 2
Det kan jo så blive en diskussion imellem DLF og UVM.
Det ville klæde DLF

For øvrigt også ad et par af de andre.

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 15:09 Tomas Hansen

Lærer

Absolut.
Men nu har UVM/FM jo vist hvem der bestemmer.

Og OK 15 gjorde det ret klart at en god del af DLF's medlemmer, de har ikke lyst til at gentage 2013.

Og som UVM, forskere og andre løber væk fra tidligere holdninger, har jeg min tvivl om, hvorvidt nogen som helst han få et reelt s...



Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 15:13 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Men det betyder så
At lærerne overlader scenen til skolelederne, bestyrelserne, forvaltningerne og KL.
Det komer til at koste endnu mere på troværdigheden end resultatet af både 20143 oog 2015.
Så er lærerne endegyldigt reduceret til ligegyldige læringsfacilitatorer der kan udskiftes ...

Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 15:21 Tomas Hansen

Lærer

Jeps.
Som resten af de offentligt ansatte.

Vi er alle reduceret til et lille tandhjul i konkurrencestaten. Vi har jo ingen troværdighed, den er banken væk af SRSF og KL + en god bunke forældre og ikke mindst "bedsteforældre" der har gået i skole i 1963.

Først fik...



Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 20:35 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Klassen er et skib til havs, og læreren er kaptajn
Christian, vi er altså enige om, at der ER et skæringspunkt mellem forebyggelse og indgriben (brandslukning), hvor det ene hhv. det andet ikke giver mening, og det er det vigtige. Hvor præcis det punkt ligger, må nødvendigvis afgøres i den konkrete situation, og det er d... Vis hele teksten

Klag
sø. 21. feb. 2016 kl. 23:11 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Som sagt bliver vi nok ikke enige
Hvad angår disdiplin og lærerens suveræne magt.
Der er for mang ekaptajner der ikke er ordentlige skibsførere

Hvad angår §18,stk 4, så er det stadig det punkt hvor DLF har en mulighed for at stikke en pind i hjulet på LMSU i KL/læringsportalaftapningen.
O...



Vis hele teksten

Klag
ma. 22. feb. 2016 kl. 00:23 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Christian, om vi bliver enige til syvende og sidst, er ikke vigtigt, bare vi ved, hvad vi er uenige om. Så lad mig blive lidt i skibsmetaforen: Dårlige skibsførere er en ulykke, det er hævet over enhver tvivl, men skal skibene styres eller ej? Endvidere: Hvis kaptajnen ikke er dyg... Vis hele teksten

Klag
ma. 22. feb. 2016 kl. 06:16 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Sauer: Mener du virkelig, at den normale lærer har undervist efter bøgerne alene uden på nogen måde at tale med eleverne og tage afsæt i disse elevers behov og potentialer?

Hvordan har lærere planlagt og tilrettelagt deres undervisning uden at bruge principperne fra §...

Vis hele teksten

Klag
ma. 22. feb. 2016 kl. 07:03 Tomas Hansen

Lærer

Nemt nok.
Ah Marina, jeg anser dig for at være en klog og vidende kvinde ;-)

Det er da nemt nok: Planlæg din undervisning (klassisk katederundervisning, der passer til målene), stil dig op og skriv på tavlen (med kridt - det der nymodens pjat med SmartBoards er bare en grille - også s...

Vis hele teksten

Klag
ma. 22. feb. 2016 kl. 12:47 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Marina, jeg mener som sagt, at lærerne har arbejdet 'pragmatisk' med 18.4, nogenlunde sådan som Christian W mener, at de bør. Og at det har meget lidt at gøre med det umisforståelige krav i paragraffen om samarbejde med den enkelte elev om læringsmål i alle fag på alle klassetrin.

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 13:16 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Lad os konstatere
At de "kritikere der har båret ved til misforståelsen" åbenbart består af konsulenter:

http://www.folkeskolen.dk/582259/ko...

Klag