on. 17. feb. 2016 kl. 06:54

Ministeriet: Læreren skal ikke opstille individuelle mål for hver elev

  • ”Der er tale om en misforståelse, hvis man tror, at man skal lave den meget omstændelige proces. Der er ikke nogen forpligtelse om at sætte individuelle mål for den enkelte elev”, lyder det fra kontorchef Anders Andersen.
    ”Der er tale om en misforståelse, hvis man tror, at man skal lave den meget omstændelige proces. Der er ikke nogen forpligtelse om at sætte individuelle mål for den enkelte elev”, lyder det fra kontorchef Anders Andersen.
Af: Pernille Aisinger

Læreren er ikke forpligtet til at sætte individuelle mål for hver enkelt elev. Det er en misforståelse, hvis lærere og skoleledere tror det. Så klart lyder det fra kontorchef i Undervisningsministeriet og leder af læringskonsulenterne Anders Andersen.

Fælles Mål opstiller mål for, hvad alle elever skal lære. Og det er hverken budskabet fra læringskonsulenterne eller en del af vejledningen, at lærerne skal bryde målene ned i individuelle mål for hver elev.

"Vi er rigtigt kede af, hvis det er den misforståelse, der opbygges blandt lærere og ledere, når man hører vores læringskonsulenter fortælle. Sådan er det ikke, og det er meget vigtigt at sige", lyder det fra kontorchef i Undervisningsministeriet Anders Andersen. Han vil ikke gætte på, hvordan lærere eller ledere har fået den opfattelse, men det er vigtigt for ham at fjerne misforståelsen.

"Tanken i vejledningen om læringsmålstyret undervisning er, at læreren med udgangspunkt i Fælles Mål opstiller læringsmål for undervisningsforløbet og klassen - og ikke for den enkelte lektion og for den enkelte elev".

Læreren kan selv vælge at gøre det

På en konference, som folkeskolen.dk skrev om i går, berettede lærere fra flere steder i landet, at de har fået besked om at opstille individuelle læringsmål, når de har haft besøg af læringskonsulenterne.

Men Anders Andersen, som er leder af læringskonsulentkorpset fortæller, at konsulenterne løbende taler om, hvordan de formidler målene, og hvordan de opleves.

"Generelt oplever vi ikke, at det er et samtaleemne, når vi er ude og snakke Fælles Mål. Men jeg vil selvfølgelig være ekstra opmærksom på at vi går ud med de rigtige budskaber, som ikke på nogen måde giver anledning til misforståelser af det her felt".

Men er det så forkert, hvis kommunerne eller skolelederne pålægger lærerne at opstille individuelle mål for hver elev?

"Det ligger ikke i vores vejledning, at man skal gøre det. I sidste ende er det en lokal beslutning, hvis man vælger at gøre det. Den enkelte lærer kan selvfølgelig beslutte, at det er der behov for med en enkelt elev eller i en enkelt lektion. Og på samme måde kan skolelederen også beslutte, at læerne skal arbejde med det på et specifikt område".

Så hvad skal læreren gøre, hvis han eller hun bliver pålagt at opstille individuelle mål for eleverne".

"Dertil kan jeg kun svare, at det er op til det lokale - det vil sige læreren eller skolelederen - at beslutte, at man skal arbejde på en bestemt måde med målene. Det er ikke reguleret fra vores side, og det er bestemt ikke det budskab, vi går ud med, at læreren er forpligtet til den proces".  

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
on. 17. feb. 2016 kl. 08:43 Hans-Jacob Lauridsen

https://www.uvm.dk/Uddannelser/Folk...

"Lærerne skal i elevplanerne opstille individuelle læringsmål for den enkelte elev." ...

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 08:49 Jens M Lindtner

Overlærer

"Det følger af folkeskolelovens
§ 18, stk. 4, at den enkelte elev
skal inddrages i processen med
at fastsætte de mål, eleven skal
arbejde hen imod. Samtidig er
der i lovens § 13 b, stk. 1 krav om,
at elevplanen skal indeholde
individuelle mål og status for
elevens l...







Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 08:59 Anette Lind

Lærer, stud. pæd. i pædagogisk psykologi og næstformand i foreningen Folkeskoleforældre

Halløj på badehotellet
Det er blevet en farce som får mig til at tænke på "Halløj på badehotellet".

Det store skifte kom, da man insisterede på læringsmål = udbytte = output fremfor som tidligere, undervisningsmål og fratog læreren metodefriheden.

Det er IKKE l...



Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 09:04 Karsten Bräuner

Lærer

TAK!
Tak til Hans-Jacob og Jens. Min første reaktion var også, at det passer sgu (undskyld!) ikke. Skal man tage kontorchefens udtalelse som endnu en manifestation af, at alting sejler i det ministerium, eller skal man konstatere, at løgnen - uanset hvilken minister, der sidder ved roret - ... Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 09:09 Hans-Jacob Lauridsen

... Og fra KL...
http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id...

"... så de i deres løbende dialoger med børnene om deres individuelle læringsmål kan koble disse og handlingsanvisninger til effektdata om børn og unge. Dette skal understøtte, at det er målstyring (i form af indiv...

Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 09:20 Tomas Hansen

Lærer

Simpelt.
Som Overlærer Lindtner har påpeget.

§ 18 stk 4.

Men OK - UVM har generelt et løst forhold til lov.

Den tidligere minister Tortellini: "Man behøver jo ikke indføre hele reformen på en gang, bare man forklarer hvorfor.....:"

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 09:38 Steen Haggqvist

Lærer

Den reform....
har jo ikke noget tøj på !!

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 09:44 Tomas Hansen

Lærer

Lad os bare tage den igen.
På en almindelig 6-700 elevers folkeskole, der skal opstilles og evalueres ca. 40.000 mål på et normalt år, fraregnet mål og evalueringer i projekt/omlagte/ect. uger.

Rent praktisk, hvordan skal de laves OG hvem skal tjekke dem? Med 5 minutter pr mål/evaluering vil det...

Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 10:05 Hans Houmøller

Lærer

Thomas
...og hvem læser dem? ..., og hvad bruges de så til?
The answer is blowing in the wind.

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 10:12 Tomas Hansen

Lærer

Gusten bagtanke.
Bagtanken er jo nok at de skal indgå i BigData, så Inspektør, B&U og UVM med kirurgisk præcision kan pinde de skoler, lærere og elever ud, som ikke præsterer godt nok i følge regnearket, på samme måde som Jesper Fisker jo allerede har pointeret at man ... Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 10:13 Bent Brandt

Lektor i offentlig ledelse

Skolereformen......
Hvem siger det først? "Nu må det snart stå klart, at skolereformen er en fiasko".

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 10:16 Tomas Hansen

Lærer

Ah.
Der har især S og KL vist lige rigeligt prestige på spil. Det vil være den største falliterklæring i dansk politik i 100 år for S og de involverede ansvarlige.

Ikke de, som manisk har stået og givet alle andre skylden for fiaskoen. (Og fiasko er mildt anvendt.)

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 11:24 Christian Wadskov

Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Hvis vi lige tager hele
direkte fra folkeskoleloven

"Stk. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærere og pædagoger, jf. § 29 a, løbende med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til disse...

Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 12:53 Tomas Hansen

Lærer

Spørgsmålet er?
"Dertil kan jeg kun svare, at det er op til det lokale - det vil sige læreren eller skolelederen - at beslutte, at man skal arbejde på en bestemt måde med målene. Det er ikke reguleret fra vores side, og det er bestemt ikke det budskab, vi går ud med, at læreren er ... Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 13:40 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kære Anders A.:

"Vi er rigtigt kede af, hvis det er den misforståelse, der opbygges blandt lærere og ledere, når man hører vores læringskonsulenter fortælle. Sådan er det ikke, og det er meget vigtigt at sige"

HVORFOR SIGER I DET SÅ FØRST...



Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 13:45 Tomas Hansen

Lærer

Altså......
Jeg og mindst en anden på vores skole har sagt §18 stk 4 til vi var gasblå i hovedet og hver gang blev vi afvist og foredraget om LMSU fortsatte.

Så måske skulle man som du siger Sauer, fortælle det til læringskonsulenter, B&U og skoleledere.

Vi har direkte ...



Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 13:45 Kirsten Hansen

Lærer

ABC :

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-...

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 17:01 Jens M Lindtner

Overlærer

"Men det at opstille mål for hver eneste elev i hvert eneste undervisningsforløb, det har et helt andet omfang end målene i forhold til en elevplan, siger Anders Bondo Christensen"

Du kan ikke frakoble elevplaner og målsætningen for den enkelte elev i lærings-...

Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 21:59 Anette Lind

Lærer, stud. pæd. i pædagogisk psykologi og næstformand i foreningen Folkeskoleforældre

Det Fælles brugerportalinitiativ
Så kommer snitfladen - er det KL/Kommuner der har besluttet, at læringsportaler skal indeholde individuelle læringsmål - er det ministeriet, eller en kombi?

Jeg har besøgt ministeriets hjemmeside og undersøgt et par dokumenter, eksempelvis:

"Aftaletekst om brugerp...



Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 08:46 Tomas Hansen

Lærer

Mange gode spørgsmål
Kære Anette.

Der er så mange gode spørgsmål og utroligt få svar, man kan dårligt nok få dårlige svar.

Hele reformen er simpelthen gennempisket uden skyggen af gennemtænkning, omtanke eller andet og gennemføres af folk, der ikke aner en daddel om omr...



Vis hele teksten

Klag