ma. 15. feb. 2016 kl. 13:58

Fælles-mål-fadder: Mål for hver eneste elev var ikke intentionen

  • Når man taler om læringsmålstyret undervisning, er målene blevet flettet ind i at være et styringsredskab i stedet for, som de var tiltænkt bare et være et didaktisk redskab for læreren, mener forskningschef Andreas Rasch-Christensen
    Når man taler om læringsmålstyret undervisning, er målene blevet flettet ind i at være et styringsredskab i stedet for, som de var tiltænkt bare et være et didaktisk redskab for læreren, mener forskningschef Andreas Rasch-Christensen
Af: Pernille Aisinger

Det var aldrig meningen med de forenklede Fælles Mål, at de skulle brydes ned i individuelle mål for hver elev, lyder det fra forskningschef på Via Andreas Rasch-Christensen, som stod i spidsen for arbejdet med de nye mål.

De nye forenklede Fælles Mål er og skal være lærerens redskab. Derfor er det også helt op til læreren, om han eller hun mener, at det er nødvendigt at sætte et særligt mål for en enkelt elev, mener forskningschef Andreas Rasch-Christensen.

"En lærer kan selvfølgelig gå ind og vurdere, at et enkelt mål skal konkretiseres i forhold til en særligt dygtig elev eller en elev med udfordringer. Men det er helt op til lærerens professionelle vurdering - målene blev skrevet til at fungere for hele klassen".

Andreas Rasch-Christensen holdt i torsdags oplæg på en konference for de pædagogisk ansvarlige i DLF's kredse, hvor han fortalte om intentionerne bag reformen og Fælles Mål i forhold til virkeligheden. Og her undrede flere lærere sig over, at han sagde, at det aldrig har været meningen, at målene skulle pindes individuelt ud.

"Vi har haft besøg af en af ministeriets læringskonsulenter, og der fik vi klart besked om, at der skal opstilles individuelle mål for alle elever", lød det fra en lærer - og en række andre stemte i med samme oplevelse.

"Det er ikke min forståelse, at det skal være sådan. Dér, hvor man skal forholde sig til enkelte elever, er, når man evaluerer undervisningen. I den efterfølgende dialog med eleverne skal man have blikket for, at de skal have forskelligt ud af undervisningen, men som metode har det aldrig været meningen, at hver elev skal have deres selvstændige mål", siger Andreas Rasch.

"Hvis det er en samstemmende melding fra læringskonsulenterne, at alle lærere skal sidde og nedbryde det her til individuelle læringsmål for alle elever, og det er det, de skal starte med uden at forholde sig til deres eget professionelle skøn, så er det helt galt. Det er jeg simpelthen nødt til at sige".

Han håber, at evalueringsarbejde af reformen, som han sidder i styringsgruppen for, vil vise, hvad det er, der er gået galt. 

Læringsmålstyret undervisning er et unødigt begreb

Andreas Rasch mener, at hele diskussionen om læringsmålstyret undervisning er uhensigtsmæssig.

"Det er et forvrøvlet begreb. Jeg mener, man skal sige, at man har mål for undervisningen. Og det er der egentlig ikke noget nyt i, så man havde ikke behøvet at opfinde et nyt begreb. Hver gang man opfinder nye begreber, så er der en risiko for, at man på skolerne tror, at man skal gøre noget helt andet. Det nye er jo ikke, at der er mål, det handler bare om, at lærerne skal bruge målene i undervisningen, hvilket vi ved, at de ikke har gjort nok tidligere". 

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
ma. 15. feb. 2016 kl. 14:34 Britt Jadesø

Lærer

Elevhandleplaner
Så hvis der lige nu sidder kollegaer i udvalg nedsat af kommunen til at lave elevhandleplaner efter de nye trinmål, så er det ikke intensionen?

Eller kommer det igen an på kommunens fortolkning? Eller lederens/skolebestyrelsens?

Jeg må ærligt tilstå, at jeg er god...



Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 14:54 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Så stop det dog!
Hvis Andreas RC hele tiden har ment dette, er det komplet ubegribeligt, at han har set passivt til, mens lærere i titusindvis er blevet punket af det omrejsende konsulentcirkus med netop kravet om nedbrydning af fælles mål til individniveau. Så stop det dog! Det er jo ved at drive... Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 15:51 Hans Houmøller

Lærer

Det haster
At få lavet ændringer som antydet i artiklen haster mere end nogensinde. Det må Andreas Rasch-Christensen påtage sig et medansvar for sker og være med til at udbrede snarest muligt.

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 16:56 Klaus Thormann

Lærer

Det er en farce.
Hvis vi som lærere mødte vore elever som vi bliver mødt af "eksperterne og konsulenterne" - så ville der intet ske! Jeg har for længst besluttet at bruge den metodik jeg ved virker. Målstyret hører fortiden til og stammer fra USSR!

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 17:30 Josephine Kaldan

Pens. Talepædagog og overlærer.

Spin og reform.
Forleden skrev Noa Reddington,bnyansat på Politiken tidligere spindoktor for Helle Thorning Schmidt, at politikerne var svage, fordi de ikke turde forsvare deres reformer, han nævnte eksplicit skolereformen.
Hvordan kan det lade sig gørei vort land, at jounalister cykler rundt mellem...
Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 17:57 Thomas Aastrup Rømer

Jeg tror, jeg vil finde mig en mørk og ufremkommelig skov. Her vil jeg lettere kunne finde rundt end i den dunkle danske læringsdebats mangel på substans og konsekvens:

Her lidt Hattie-sætninger:

’Vi kan sætte benchmark for, hvad fremskridt er: D>0,4 for hver enkelt elev...



Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 18:41 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Det er dejligt at se, at Andreas Rasch-Christensen vil forholde sig til problemerne med læringsmålstyret undervisning. Jeg har valgt at skære igennem og lægge de forenklede fælles mål ud i mine elevers elevplaner, så kan forældrene se, hvad vi stiler efter. I 3... Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 19:30 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Marina?
Kan nogen forældre finde rundt i det der? Det er kun dansk, hvad med alle de andre fag så?

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 19:38 Gitte Mailand

Lærer

Ja men det er jo allerede for sent ! Blev opmærksom på det her i dag :(
Hvad gør vi /DLF ?
Kopieret fra KL :
Læringsplatform
Hvad er formålet med læringsplatformen?

Læringsplatformen, udgør den digitale understøttelse af elevens læring. Gennem denn...





Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 19:39 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Jeppe - jeg ved det ikke. I år har jeg prøvet denne model. Der fungerede delvist hos nogle forældre.


Her i faget dansk i anden klasse er der tre vigtige tegn på læring, som alle elever helst skal nå frem til
1. Eleven kan læse lydrette (fx to, bus og sofa) og al...



Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 19:42 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Der var lidt flere mål i halen på læseområdet, men selve læsedelen kunne jeg genbruge til at beskrive elevernes læseudvikling i fx udtalelser til kommunen.

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 20:04 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Jeg har en brændende lyst til at gøre som Klaus Thormann, men frygter for det Gitte Mailand skriver.
Jeg sidder og kan for døden ikke få indhold og mål til at gå op i en højere enhed.
Jeg tager af og til et forløb på Gyldendals portal, men det er slet ikke...

Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 20:10 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Jeg har ikke erfaringer fra fx Gyldendals portal endnu, men mit indtryk er, at målene er temmelig tilfældige og ikke lever op til de centrale elementer i fælles mål. Fx så skal mine elever nå at læse og skrive en del, hvis de skal opnå funktionelle færdigh... Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 20:17 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Helt konkret, så har jeg valgt at arbejde med forløbet omkring home base på engelsk.gyldendal.dk.

Det har tre delemner, families, homes - no homes og nomads. Jeg valgte så families som står først. Der er en af opgaver at kortlægge klassens familietyper. Det var hel...

Vis hele teksten

Klag
ma. 15. feb. 2016 kl. 20:21 Jens Colding

pens. skoleinspektør

Kom så, lærere! Forsvar jeres professionalisme. Lad jer ikke drive rundt i manegen af højtbetalte, men ansvarsfrie eksperter. Det er jer, der er eksperter; få også DLF til at forstå det, som i øjeblikket bekender sig til hattieismen. Hvad bliver mon det næste?

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 00:14 Lasse Bak Sørensen

Lærer

Jeg har skrevet et indlæg om ovenstående. Det hedder:
Læringsmålstyringens fiasko - trængsel ved håndvasken
og starter sådan her:
Så er kapløbet om at komme først til håndvasken startet af Andreas Rasch-Christensen.

https://www.folkeskolen.dk/5...




Vis hele teksten

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 11:21 Per Arnoldi

lærer

Og hvad vil I gøre ved det??
Nu har jeg været lærer siden -94. Et dejligt job! Desværre har forandringens vinde blæst i den forkerte retning gennem en længere årrække.

Een ting er at elevernes dannelse og alsidige personlige udvikling nedprioriteres i bekymrende grad. Noget andet - og mindst ...

Vis hele teksten

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 11:50 Kirsten Hansen

Lærer

Hvem kender "sandheden?"
Der er vist brug for en grundig forårsrengøring! -
Nedenstående link fra UVM er sidst opdateret 6.10.2015

https://www.uvm.dk/Uddannelser/Folk...

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 15:58 Andreas Rasch-Christensen

Forskningschef

Jeg har sådan set sagt dette ved flere lejligheder og mere eller mindre fra starten: Fx: https://www.dr.dk/nyheder/indland/s.... Jeg ser ikke den overordnede opbygning af Fælles Mål som en implementering af Hattie (fx tager Hattie eksplicit afstand fra undervisning), men jeg har selv... Vis hele teksten

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 16:08 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Anders, prøv lige at læse, det Kirsten linker til.

Og fortæl mig så, hvem der skal ændre på tingenes tilstand, uvm har jo tydeligvis tabt sutten.

Og at Hattie tager afstand fra undervisning for at erstatte det med læring, finder alle lærere jo aldeles absurd ...



Vis hele teksten

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 16:54 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Andreas, hvornår har du henvendt dig direkte til konsulentkorpset, til KL og til skoleforvaltningerne og sagt til dem, at de omgående skal stoppe den igangværende udbredelse af det budskab, at de fælles mål skal nedbrydes til individuelle mål af den enkelte lærer ti... Vis hele teksten

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 18:03 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Jeg forstår heller ikke, hvordan vi er havnet i dette målstryingsmorads. Loven om elevplaner siger: (Forenkling af regelsættet Fælles Mål, kvalitetsrapporter og elevplaner samt opfølgning på mål for folkeskolen m.v.)

"Opstilling af læringsmål og...

Vis hele teksten

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 20:28 Jens Colding

pens. skoleinspektør

Elevplaner
Kære Sauer!
som altid et tankevækkende indlæg, men det kunne på det område være gået anderledes, hvis DLF havde kendt sin besøgelsestid. KL var klar til at differentiere vedr. udarbejdelsen af elevplaner. Men det ville DLF ikke, som er redet af betonmur af misf...
Vis hele teksten

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 21:18 Marina Norling

Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.

Hej Jens - Kender du ordlyden af KLs forhandlingsoplæg i 2013? Det står temmelig uklart for mig. Jeg aner ikke, om KL var klar til at lave nogen form for aftale om tildeling af tid til opgaver udover undervisningsopgaver. Har du et link?

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 22:29 Anders Bondo Christensen

Jens jeg vil gerne tilslutte mig Marinas efterlysning, og kan du ikke samtidig dokumentere din påstand om hattieisme. Hvis du søger i min beretning til kongressen i september 2015, får du svært ved at finde dokumentationen.

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 22:41 Andreas Rasch-Christensen

Forskningschef

Niels, jeg har ikke brugt dine ovenstående ord, men mine egne (som i dette interview) flere gange. Fx til kl topmødet hvor jeg også nævnte det problematiske i at implementere hattie som metode. Men jeg er klar over, at det i dine og andres øjne aldrig bliver tilstrækkeligt eller kvalificeret. Bh. Andreas

Klag
ti. 16. feb. 2016 kl. 23:03 Jens Colding

pens. skoleinspektør

Kære ABC!
Det er indlysende, at du gang på gang har udtalt, at politikerne har misforstået Hattie, men hvis man havde forstået ham, ville man være nået frem til en anden konklusion. jeg har en rigtig god hukommelse, og da den af dig initierede konflikt forløb, på...
Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 00:16 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Jens, kan du pege på bare én, der siden min skolestart har haft bare én af dine dyder, som jeg har haft muligheden for at lære det af?
Jeg kan ofte tænke, at rigtig mange af os ikke har ret meget af det, du foreskriver.

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 00:22 Hans Houmøller

Lærer

"den af dig initierede konflikt"?
Jens Colding, kan du oplyse mig og sikkert andre om, hvilken konflikt, du skriver om, og hvilken "dig" du refererer til? Jeg er fuldstændig faret vild i dine ord.

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 09:28 Tomas Hansen

Lærer

Det er meget nemt.
Det er meget nemt, at fare vild i den pensionerede skoleinspektørs ord, både her og på facebook.

På facebook er han dog noget mere kontant i sin evige kritik af de danske lærere.

Plus selvfølgelig det evige had til DLF - han må godt nok have haft nogen grimme op...



Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 10:51 Jens Colding

pens. skoleinspektør

Kære Tomas! Jeg debatterer kun folkeskole på denne side. Ikke offentligt og ikke på facebook. Det undrer mig, at du ikke kan se, at jeg netop tager lærerne i forsvar under deres urimelige vilkår. Jeg giver så mit bud på, hvordan det er kommet dertil.

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 10:54 Tomas Hansen

Lærer

Så er der en som bruger
Så er der så vidt jeg kan se en som bruger dit navn og billede på FB. Jeg er stødt på Jens Colding nogen gange.

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 13:52 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Jens, det kan være svært at rumme, men den virkelige verden er ikke helt så sort/hvid som du synes. Det ville du opdage, hvis du fx læste ABC's beretning, inden du udtalte dig om, hvad den indholder. Og hvad Hattie angår, er det sådan, at det er ikke DLF, men alle re... Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 16:27 Jens Colding

pens. skoleinspektør

Kære Sauer. Jeg har nu hørt formandens tale til kongressen 2015. Jeg tager hatten af. En virkelig dygtig, reflekteret og moden fremlæggelse af folkeskolens vilkår her efter reformen. Han kom vidt omkring, men intet var overflødigt. I særlig grad var jeg glad for, at Grun... Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 17:25 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Jens, det glæder mig usigeligt, at du fik hørt ABC's tale til kongressen OG blev klar over, hvor han /egentlig står. Det er en oplvelse jeg kunne unde rigtigt mange bondohadere, som aldrig har lyttet ordentligt til manden. Og hatteløft herfra for din vilje til at korrigere selv.

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 21:44 Jens Colding

pens. skoleinspektør

ABC
Kære Bondo!
Som opfordret tog jeg mig i dag tid til at høre/se din tale til kongres 2015. Det var en overraskende positiv oplevelse for mig. Du stod rank, flot og velklædt, måske lidt nervøs, men med en tale, som virkede personlig, velovervejet og klar i mælet. Jeg tror ...
Vis hele teksten

Klag
on. 17. feb. 2016 kl. 22:04 Vagn Madsen

DE UVURDERLIGE FORENKLEDE FÆLLES M ÅL
Adskillige gange bliver man ved læsningen af det næsten ulæselige rodede Fælles Mål forledt til at synes, at der altså er nogen, der synes, at det kunne være sjovt, om man kunne få lærerne til at tro på, at de skal stille læringsmål for hver... Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 08:35 Tomas Hansen

Lærer

Jorden er gået under.......
Jeg er enig i et indlæg Vagn Madsen (undskyld ;-) HR. Vagn Madsen...)

Det er nemlig PRÆCIS sådan af mange af vi pragmatiske praktikere har det og så vælger vi så at fortolke FM/FFM/FFFM/FFFFM eller hvad de næste nu heder, som det passer os.

På mirakuløs...



Vis hele teksten

Klag
to. 18. feb. 2016 kl. 10:12 Niels Jakob Pasgaard

Lektor

Læringsmålstyringen er stadig et problem
Det er naturligvis glædeligt, at det praktiske arbejde med udformning af læringsmål på baggrund af FFM ikke længere vil opfylde størstedelen af lærernes arbejdstid, når læringsmålene ifølge både forskere og ministeriet kan gælde for en ... Vis hele teksten

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 09:53 Karen Ravn

webredaktør

@Jens Colding og alle jer andre
For god ordens skyld vil jeg lige gøre opmærksom på, at folkeskolen.dk er helt offentlig!
Mange hilsner
Karen Ravn
webredaktør

Klag
fr. 19. feb. 2016 kl. 20:22 Anders Bondo Christensen

Kaffeinvitation
Kære Jens Colding
Jeg giver meget gerne en kop kaffe, når du kommer til Købehavn. Vi har brug for at forene alle gode kræfter for at forsvare folkeskolen og den dygtige lærers muligheder for at kunne løfte opgaven. I den forbindelse er det vigtigt at rydde eventuelle mis...
Vis hele teksten

Klag
ma. 29. feb. 2016 kl. 14:35 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

ARC
Glemte at smide min mail jeppe.christiansen16@skolekom.dk
Der er dog lidt travlt i hverdagen, med tilstedeværelse, målstyring og 3 børn der ikke er målstyrede. Men kaffe kan jeg altid have.

Klag