Anmeldelse

For vild med dig

Godt, men teksttungt materiale om kærestevold

"Er din kæreste så vild med dig, at du hele tiden skal fortælle, hvor du er?" står der øverst på hjemmesiden. Det kan mange unge relatere til, og med dette alment favnende afsæt dykker hjemmesiden på følsom vis ned i emnet kærestevold.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forvildmeddig.dk handler om kærestevold. Hjemmesiden er målrettet unge og forældre til unge, men har også et undervisningsmateriale, der kan downloades. Siden er lidt uoverskuelig, og det er svært at finde ud af, hvor man skal "gå hen" derinde, muligvis fordi siden henvender sig til både unge, forældre og lærere.

Fakta:

Titel: For vild med dig

Forlag: Det Kriminalpræventive Råd

Den indeholder dog mange gode ting: både historier om kærestevold skrevet af unge, telefonnummer til anonym rådgivning, beskrivelser af, hvad kærestevold er, advarselstegn i et forhold, hvordan man kommer ud af volden med mere. Det hele er meget ligetil skrevet og overskueligt stillet op. Teksten er vedkommende, og jeg kan forestille mig, at der kan komme nogle gode refleksioner og snakke ud af at arbejde med siden i undervisningen.

Via hjemmesiden kan man også booke en workshop eller temadag, hvor der kommer nogle, der til daglig arbejder med kærestevold i forskellige organisationer, ud l klassen for at undervise. Det er et rigtig godt tilbud, som også er fint beskrevet i lærervejledningen. Det er oplagt at tage fat i, hvis man føler sig lidt usikker på emnet selv.

Undervisningsmaterialet er delt op i seks temaer, som hver tager tre til seks lektioner. Selvom materialets målgruppe er de 16-24-årige, som er den gruppe, der oplever dysfunktionelle forhold i særlig høj grad, mener jeg, det er yderst aktuelt i udskolingen. Rigtig meget peger på, at hvis man kan tage nogle af de svære snakke, før de bliver brændende aktuelle, så er der et større rum for eleverne til at snakke om det i.

Aktiviteterne i lærervejledningen indeholder blandt andet elementer af cooperative learning, som fungerer rigtig godt til netop at lære om sociale ting i klassen. Til hvert tema er der formuleret læringsmål, og det er en dejlig service.

Desværre er lærervejledningen meget teksttung. Det er urealistisk at forvente, at lærere med normaliseret arbejdstid vil have mulighed for at læse hele den ellers informative og oplysende tekst i lærervejledningen. Man ender med at bladre og skimme, og det gør, at man føler sig uforberedt og kan finde på at udskyde forløbet eller måske helt droppe det af den årsag. Og det er superærgerligt, for indholdet er godt, vigtigt og sørgeligt aktuelt.