Forskning Lærermangel
1   664

Forsker: Ikke-læreruddannede går ud over metodefriheden

De mange lærere i folkeskolen, som underviser uden en læreruddannelse kan føre til både en udvanding af lærerfaget og en indskrænket metodefrihed for lærerne, advarer professor Per Fibæk Laursen. Det viser erfaringer fra USA, fortæller han.

Hver 7. underviser i folkeskolen har ikke en læreruddannelse. Og det kan på sigt vise sig at have store konsekvenser for lærerfaget, fortæller professor ved DPU Per Fibæk.

"I USA er der en temmelig stor del af lærere, som ikke har en læreruddannelse, fordi især undervisning i primary school har lav status og er dårligt lønnet. Det har ført til, at staterne udøver en meget strammere styring af undervisningen. Derfor hylder man ikke metodefrihed, som vi ynder at gøre i Danmark. Så hvis den store andel af lærere uden en læreruddannelse bliver meget permanent i Danmark, så vil de helt sikkert gå udover professionens frihed", vurderer han.

Artiklen fortsætter under banneret

Per Fibæk er overbevist om, at det kan have store konsekvenser, hvis lærerfaget i en længere periode besættes af mange lærere, der ikke er uddannede til at være lærer. Men er det kun for en kortere periode, får det næppe voldsomme konsekvenser, vurderer han.

"Det er jo givetvis sådan, at når der er mange, der ikke hører til professionen, så underminerer det professionen på længere sigt. For 20-25 år siden var der mangel på præster, så man ansatte i en periode en hel del, som ikke havde en teologiuddannelse. Det tror jeg ikke var et problem for præstestandens status. Så på kort sigt er det ikke en stor trussel, men hvis det fortsætter sådan, er det bestemt en trussel".

Forsker: Overraskende mange ikke-læreruddannede

Per Fibæk er overrasket over, at det for nyligt kom frem, at hver syvende lærere ikke har nogen læreruddannelse. Det skrev Berlingske på baggrund af et udtræk fra Danmarks Statistik, som Danmarks Lærerforening har fået lavet.

Udtrækket viser samtidig, hvilke uddannelser lærerne uden en lærerbaggrund i stedet bærer rundt på. Af de 6.688 lærere uden en læreruddannelse har 47 procent ikke mere uddannelse end en gymnasial uddannelse. I den anden ende af uddannelsesskalaen har 14 procent har en kandidatgrad, mens også seks forskere arbejder som lærere i folkeskolen.

Ifølge Per Fibæk er det de højt uddannede, der kan bidrage mest til elevernes læring af personerne uden en læreruddannelse. Men en lang uddannelse er dog ikke nødvendigvis lig med at være en god underviser, siger han.

"Personer med en lang videregående uddannelse har nogle solide faglige kompetencer. Udfordringen for dem er selvfølgelig, om de har de pædagogiske kompetencer, og at de måske også ofte bliver nødt til at undervise i fag, hvor de ikke nødvendigvis har så stærke faglige kompetencer", forklarer Per Fibæk.

DFL: Helt galt med lærere uden uddannelse

I Danmarks Lærerforening er man stærkt bekymrede over andelen af lærere uden en læreruddannelse.

"Det er helt galt. Specielt når vi ved, at der faktisk er uddannede lærere nok. Men arbejdsforholdene gør, at de uddannede ikke vil være i folkeskolen", siger formand for DLF's undervisningsudvalg Bjørn Hansen.

Han er særligt bekymret over de 3.123 af lærere, som ikke har andet end en studenterhue som bevis på deres højest opnåede uddannelse.

"Vi ved, at studenterne kun er der kortvarigt. De søger videre til andre uddannelser, når de har været i folkeskolen i et år eller to. Det efterlader nogle gevaldige huller. De kan selvfølgelig blive udfyldt af andre studenter, der måtte komme efterfølgende, men det gør jo ikke situationen bedre. For det skaber mange udskiftninger".

Han mener altid, at undervisningen altid skal varetages af læreruddannede. For lærere uden en læreruddannelse har de nødvendige kompetencer til at stå for undervisning af en stor klasse, lyder det fra Bjørn Hansen.

"Hvis ikke de har et kendskab til de didaktiske måder at organisere undervisningen på, er det rigtigt svært at være lærer for 26-28 elever ad gangen. Så selvom man kan sige, at man besidder nogle faglige områder, vil de stadig mangle de didaktiske kompetencer".

Af Folkeskolelovens § 28 fremgår det, at elever kun må modtage undervisning fra læreruddannede eller personer "med særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag". Derfor mener Bjørn Hansen slet ikke, at timer med lærere uden en læreruddannelse kan indberettes som reelle undervisningstimer.

"De undervisningstimer kan i princippet ikke tælle med i den opgørelse, som kommunerne afleverer til Undervisningsministeriet, fordi der er et krav om, at det skal være undervisning varetaget af lærere med kompetencer på den ene eller anden måde", siger han.

Fibæk: Ikke-læreruddannede giver mærkeligt nok de bedste karakterer

Per Fibæk har sammen med en række andre forskere faktisk offentliggjort en SFI-undersøgelse i 2013, som overraskende viste, at eleverne får bedre karakterer af at have en lærer uden en læreruddannelse.

"Der kom det mærkelige resultat ud af det, at de lærere, der ikke havde en uddannelse, gennemsnitligt var en lille smule bedre end lærerne med en læreruddannelse. Det viste sig statistisk, at hvis man deler lærerne op i to grupper, hvor den ene gruppe har en læreruddannelse, og den anden ikke har, så havde eleverne faktisk et lidt højere gennemsnit i dansk og matematik i den gruppe, hvor deres lærere ikke havde en læreruddannelse", fortæller Per Fibæk.

Per Fibæk forklarer, at det overraskende resultat sandsynligvis hænger sammen med, at andelen af lærere uden en læreruddannelse på tidspunktet for dataindsamlingen i 2011 formentlig var lavere end i dag.

"Derfor har man formentlig mere grundigt og omhyggeligt vurderet vedkommendes kompetencer, og derfor kunne ansætte nogle, der havde erhvervet sig faglige og pædagogiske kompetencer på anden måde end ved at tage en læreruddannelse", forklarer han.

Rapporten pegede dengang samtidig på, at en mulig forklaring kan være, at de læreruddannede bliver tildelt de mest faglig udfordrede klasser, hvilket kunne forklare, hvorfor elevernes gennemsnit bonede lavere end ud hos de uddannede lærere. 

Minister: Jeg tager problemet meget alvorligt

Socialdemokraternes undervisningsordfører Annette Lind spurgte i starten af måneden til minister Ellen Trane Nørbys holdning til de mange lærere uden en læreruddannelse. Til det svarer ministeren, at hun tager problemet meget alvorligt.

"Lærernes kvalifikationer er helt afgørende for elevernes læring og trivsel, og jeg tager de udfordringer,  der er nogle steder med at finde kvalificerede lærerkræfter, meget alvorligt, for det er et problem, når der mangler lærere", svarer ministeren i et skriftligt svar.
I svaret fortæller ministeren, at hun vil drøfte problemet med en række af parterne i og omkring folkeskolen. 

Læs notatet fra Danmarks Lærerforening, som viser den uddannelsesmæssige baggrund for lærerne i folkeskolen uden en læreruddannelse, i linket til højere.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ