Folkeskolereform
28   633

Trane Nørby om det stigende antal pædagoger i skolen: Det er jo meningen med skolereformen

En af pointerne i skolereformen er at få flere pædagoger ind i undervisningen, sagde undervisningsministeren i dag i et åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget. De skal hjælpe de elever, der har det svært. Socialdemokraten Pernille Rosenkrantz-Theil støttede ministeren. ”Reformen gør op med tidligere tiders totale fiasko med at nedbryde den negative sociale arv”, sagde hun.

Det er ikke underligt, at der er kommet så mange pædagoger ind i skolen, sagde undervisningsminister Ellen Trane Nørby i åbent samråd i dag.

Det er simpelthen en del af folkeskolereformen, at pædagogerne skal ind i skolen og hjælpe lærerne i den faglige undervisning og i den understøttende undervisning, påpegede ministeren.

Artiklen fortsætter under banneret

Og det er også en del af den kommunaløkonomiske aftale mellem regeringen og KL for 2014, tilføjede hun.

Liberal Alliances undervisningsordfører Merete Riisager havde bedt ministeren "redegøre for sin holdning til, at antallet af pædagoger i den almene folkeskole er mere end fordoblet efter folkeskolereformens i ikrafttrædelse, mens antallet af lærere er faldet".

Uddannede lærere giver dygtigere elever

Forskningen viser, at uddannede lærere er den bedste garanti for, at eleverne lærer det, de skal, sagde Merete Riisager. Og det er grunden til Liberal Alliances bekymret over det stigende antal pædagoger, der kommer ind i undervisningen.

"Pædagoger er uddannet til at tage sig af børn i fritiden, ikke i skoletiden. Der er jo ikke fokus på didaktik i deres uddannelse", tilføjede Merete Riisager.

Ikke videnskab, men politik

Undervisningsministeren fastholdt, at de er en politisk beslutning at flytte pædagogisk personale fra SFO'en over i skolen.

"Venstre gik med i reformen, fordi vi ønskede, at eleverne skulle have flere timer i dansk og matematik, en tidligere fremmedsprogsstart og have styrket deres undervisning i de naturvidenskabelige fag", sagde Ellen Trane Nørby.

"Og så gik vi med, for at pædagogerne kunne komme ind i undervisningen og støtte de elever, der har det fagligt svært i skolen, så vi kan blive bedre til at bryde den negative sociale arv", tilføjede hun.

"Vi ønskede også at få flere pædagoger ind i indskolingen, så vi kan gøre overgangen fra dagpasningstilbuddene til skolen bedre - så børnene får en bedre start på deres skolegang", fortsatte ministeren.

"Især de børn, der har det svært, har brug for omsorg fra en pædagog, når de begynder i skolen", påpegede hun.

Reformen er et opgør med tidligere tiders totale fiasko

Enig, sagde den socialdemokratiske formand for Børne- og Undervisningsudvalget Pernille Rosenkrantz-Theil.

"Socialdemokratiet ønskede med skolereformen at inddrage flere kompetencer for at klargøre eleverne til læringsfælleskabet i skolen. Det var der brug for, når 15-17 procent af eleverne forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter", tilføjede hun.

"Det er baggrunden for folkeskolereformen. Et opgør med tidligere tiders totale fiasko med at nedbryde den negative sociale arv".

Hvor er evidensen

Men hvor i verden er der bare en eneste eksempel på, at ikke-uddannede lærere har været bedre til at bryde den negative sociale arv end uddannede lærere, spurgte Merete Riisager to gange under debatten. Hun fik ikke noget svar.

"Jeg er sikker på, at vi kommer til at debattere den her problemstilling igen", sagde Merete Riisager så.

"Men så skal det ske på grundlag af viden, som vi har fra forskningen", tilføjede hun.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ