ti. 2. feb. 2016 kl. 17:06

Trane Nørby om det stigende antal pædagoger i skolen: Det er jo meningen med skolereformen

Af: John Villy Olsen

En af pointerne i skolereformen er at få flere pædagoger ind i undervisningen, sagde undervisningsministeren i dag i et åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget. De skal hjælpe de elever, der har det svært. Socialdemokraten Pernille Rosenkrantz-Theil støttede ministeren. ”Reformen gør op med tidligere tiders totale fiasko med at nedbryde den negative sociale arv”, sagde hun.

Det er ikke underligt, at der er kommet så mange pædagoger ind i skolen, sagde undervisningsminister Ellen Trane Nørby i åbent samråd i dag.

Det er simpelthen en del af folkeskolereformen, at pædagogerne skal ind i skolen og hjælpe lærerne i den faglige undervisning og i den understøttende undervisning, påpegede ministeren.

Og det er også en del af den kommunaløkonomiske aftale mellem regeringen og KL for 2014, tilføjede hun.

Liberal Alliances undervisningsordfører Merete Riisager havde bedt ministeren "redegøre for sin holdning til, at antallet af pædagoger i den almene folkeskole er mere end fordoblet efter folkeskolereformens i ikrafttrædelse, mens antallet af lærere er faldet".

Uddannede lærere giver dygtigere elever

Forskningen viser, at uddannede lærere er den bedste garanti for, at eleverne lærer det, de skal, sagde Merete Riisager. Og det er grunden til Liberal Alliances bekymret over det stigende antal pædagoger, der kommer ind i undervisningen.

"Pædagoger er uddannet til at tage sig af børn i fritiden, ikke i skoletiden. Der er jo ikke fokus på didaktik i deres uddannelse", tilføjede Merete Riisager.

Ikke videnskab, men politik

Undervisningsministeren fastholdt, at de er en politisk beslutning at flytte pædagogisk personale fra SFO'en over i skolen.

"Venstre gik med i reformen, fordi vi ønskede, at eleverne skulle have flere timer i dansk og matematik, en tidligere fremmedsprogsstart og have styrket deres undervisning i de naturvidenskabelige fag", sagde Ellen Trane Nørby.

"Og så gik vi med, for at pædagogerne kunne komme ind i undervisningen og støtte de elever, der har det fagligt svært i skolen, så vi kan blive bedre til at bryde den negative sociale arv", tilføjede hun.

"Vi ønskede også at få flere pædagoger ind i indskolingen, så vi kan gøre overgangen fra dagpasningstilbuddene til skolen bedre - så børnene får en bedre start på deres skolegang", fortsatte ministeren.

"Især de børn, der har det svært, har brug for omsorg fra en pædagog, når de begynder i skolen", påpegede hun.

Reformen er et opgør med tidligere tiders totale fiasko

Enig, sagde den socialdemokratiske formand for Børne- og Undervisningsudvalget Pernille Rosenkrantz-Theil.

"Socialdemokratiet ønskede med skolereformen at inddrage flere kompetencer for at klargøre eleverne til læringsfælleskabet i skolen. Det var der brug for, når 15-17 procent af eleverne forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter", tilføjede hun.

"Det er baggrunden for folkeskolereformen. Et opgør med tidligere tiders totale fiasko med at nedbryde den negative sociale arv".

Hvor er evidensen

Men hvor i verden er der bare en eneste eksempel på, at ikke-uddannede lærere har været bedre til at bryde den negative sociale arv end uddannede lærere, spurgte Merete Riisager to gange under debatten. Hun fik ikke noget svar.

"Jeg er sikker på, at vi kommer til at debattere den her problemstilling igen", sagde Merete Riisager så.

"Men så skal det ske på grundlag af viden, som vi har fra forskningen", tilføjede hun.

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
ti. 2. feb. 2016 kl. 20:37 Anette Lind

Lærer, stud. pæd. i pædagogisk psykologi og næstformand i foreningen Folkeskoleforældre

Total fiasko
Jeg må sige, at det er en total fiasko, når politikere sidder forskere og andre overhørig og gentager klichéer og myter som er blevet tilbagevist gang på gang:

Pernille Rosenkrantz-Theil udtaler:

"Socialdemokratiet ønskede med skolereformen at inddrage flere kompe...



Vis hele teksten

Klag
ti. 2. feb. 2016 kl. 21:04 Tomas Hansen

Lærer

Altså....
Det gamle Ø-medlem har jo lært, at du skal være loyal, for at have en karriere, det lærte hun i Ø og har lært det til perfektion i S.

Så ER det jo lidt lige meget med lidt løgn og omskrivninger kreativ omgang med virkeligheden.

Det er dybt sørgeligt og ...



Vis hele teksten

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 06:12 Josephine Kaldan

Pens. Talepædagog og overlærer.

Analfabeterne igen igen.
Pernille Rosenkrantz- Theil. De funktionelle analfabeter findes ikke. De er spin. Så stop det dog!

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 06:53 Tomas Hansen

Lærer

Jo......
Men mest i politik - der er det en dyd, at kunne hverken læse eller regne. :-/ På det praktisksmusiske område skal man helst være tonedøv og kunne svinge en hammer, men ikke være håndværker.

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 08:23 Anders Jakobsen

eskimo

...jo vinden blæser da i danmark..
http://www.ellenifolketinget.dk/200...

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 08:49 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Pernille
Nu ved vi jo hvor lidt interesserede pressen er i politikernes manipulation, og for tiden formår Soc.dem jo fuldstændig at lukke ned for DR. Efter hendes maling-stunt har hun også brug for medvind når hun skal være radikal minister senere.

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 10:06 Mads Lund

Lærer

Gini-koefficient
er støt stigende i dk.
Jeg tror ikke at en skole i den tilstand, som den er nu, vil vende den udvikling.
Så mon den socialarv bliver brudt med lektiecafér, lærere uden ordentlige forberedelse, stor driftsklasser osv? Næppe.
Nok tværtimod.

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 10:55 Anders Jakobsen

eskimo

Den sociale arv..."gren", bliver da også savet godt og grundig over, med pisk, og nedskæring i bunden af samfundet...så mangler de kun at sprøjte med roundup for at få det sidste ukrudt fjernet..:-)

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 11:11 Anders Jakobsen

eskimo

Hvornår kommer varmehænder, nyttejob og frivillige til at undervise.? Det godt med et fleksibelt fagnedbrydne Folkeskole.'nooo

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 12:03 Vagn Madsen

SVAGE ELEVER SPISES AF MED LIDT PÆDAGOGHJÆLP
Det er en historisk kendsgerning, at grundskolen aldrig nogensinde før det nuværende makværk blev indført i 93, har haft brug for at sætte pædagoguddannede ind i undervisningen. Når det nu skal hedde sig, at ”en af pointerne med skolereformen er at få flere pæ... Vis hele teksten

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 13:28 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kære Ellen og Pernille
Jeres forklaringer er ubrugelige.

"Venstre gik med i reformen, fordi vi ønskede..."
"Vi ønskede også at..."
"Socialdemokratiet ønskede med skolereformen..."
"Det er baggrunden for folkeskolereformen..."

Hvornår går det op for ...






Vis hele teksten

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 15:54 Anders Jakobsen

eskimo

Se gøereden...."here is Johnny"..sådan blev social arv også brudt.

Klag
on. 3. feb. 2016 kl. 23:51 Andrea Heiberg

Folkeskolelærer

Skolepolitik, når den er værst!
Tænk, at Ellen Trane Nørby og Pernille Rosenkrantz-Theil tror, at de kan slippe godt fra at gå i Bjarne Corydons og Christine Antorinis fodspor!
Der er dog her tilføjet den dimension, at man ikke kan kende forskel på Socialdemokratiet og Venstre, og det tror jeg får kons...
Vis hele teksten

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 10:11 Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Lærer

Når jeg læser om den tiltro, om alle disse ønsker og forventninger, som forskellige politiske partiers politikere har haft til reformen, så er det jeg kommer til at tænke på min mormors gamle vittighed:
En kone får besøg af præsten og serverer kaffe. Aller...
Vis hele teksten

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 11:05 Anders Jakobsen

eskimo

:-) lige en præste historie mere...jeg er præste søn..."præsten holdte gudstjeneste for guldkonfirmanter (ældste borgere i sognet) i kirken og ventede kirken godt fyldt op, men der kom ikk ret mange, men der skulle holdes kaffe bord nede på kroen bagefter..og da præ... Vis hele teksten

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 11:10 Jens Tingleff

Datarednings specialist

Den omvendte verden
Det synes umiddelbart som den omvendte verden når deciderede højrepartier støtter op om at modarbejde dårligdommene i reform og arbejdsforhold, og de såkaldte mere humanistiske partier ikke ser (vil se) problemerne.
Nogle vil kalde det valgflæsk - men det ville være...
Vis hele teksten

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 12:06 Anders Jakobsen

eskimo

Jens ...hedder din søn Jakob Tingleff:-).....jeg tror det er digteret drejebog fra det uforenede parlament ned i glansbilledet euro stat...eller mckinsey's lange likvide malkemaskine og at alt skal omdannes til privat. Jeg var i usa et år at svømme tilbage i 80'erne og boede ve... Vis hele teksten

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 13:01 Anders Jakobsen

eskimo

Eksempel på drejebog...
http://www.google.dk/url?q=https://...

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 15:03 Anders Jakobsen

eskimo

Regeringen og KL's grunddataprogram...
http://www.google.dk/url?q=http://w...

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 15:20 Anders Jakobsen

eskimo

Og lidt mere big data..
http://www.kl.dk/En-ny-skole/BIG-DA...

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 15:31 Anders Jakobsen

eskimo

George Orwell fik da alligevel ret.....borger omdannet til tal og data. Husk "I'll be watching you....eye in the Skye"...

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 15:33 Anders Jakobsen

eskimo

...hilsen big brother..:-)

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 17:58 Anders Jakobsen

eskimo

Menneskerettigheder=mennesker af kød og blod...grund data, big data kolde tal og bogstaver, står der ikke noget om i menneskerettigheder.....når systemet gør borgere op i data og tal, kan de ikke stilles til ansvar for noget. Sådan kan de vel også slette EU forbehold...k... Vis hele teksten

Klag
to. 4. feb. 2016 kl. 18:40 Jens Rasch

Ønskede V nu også det Ellen?
Altså flere pædagoger i undervisningen. I jeres (VK regeringens udspil 2010) var det helt klart at eleverne i indskolingen skulle gå i skole fra 8 - 14, men uden at have lektiecafeer, fordybelsestimer, mere bevægelser og hvad den understøttende undervisning nu indeholder!

J...

Vis hele teksten

Klag
fr. 5. feb. 2016 kl. 15:38 Kirsten Hansen

Lærer

Og hvilke erfaringer har pædagogerne så "høstet" - det er da ikke uvæsenligt i et vue over "meningen med skolereformen" -

http://www.bupl.dk/fagbladet_boern_...

Klag
fr. 5. feb. 2016 kl. 17:40 Anders Jakobsen

eskimo

Og lige en lille historie omskrivning...søren har nu bedt Trollepuds om den hvide pind...:-)

Klag
fr. 5. feb. 2016 kl. 17:44 Tomas Hansen

Lærer

Det er
Det er vist mere Tortellini, der har lånt Troldepus pind. Hun har været så langt under radaren, at det skal være en jordradar, for den kan opdage hende.

Klag
fr. 5. feb. 2016 kl. 17:56 Andrea Heiberg

Folkeskolelærer

Vigtigt link!
Se lige Kirsten Hansens link! Det er er så lærerigt at følge den synsvinkel vedr. folkeskolereformen. Bestemt også de anbefalede artikler under artiklen. Tak Kirsten!

Klag