"Jeg håber, at skolerne vil være med, så vi kan få afprøvet metoder, der kan gøre en forskel i dagligdagen ude på skolerne," siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby.

Nyt forsøgsprogram: Minsteriet vil løfte svage elever

Virker makkerlæsning? Hjælper turboforløb i matematik? Det vil Undervisningsministeriet nu finde ud af. Ministeriet igangsætter derfor en række forsøg, som du som dansklærer og matematiklærer kan deltage i, hvis du har elever med svag social baggrund i klassen. Ministeriet dækker udgifterne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du har fem elever med svag social baggrund i din 2. klasse, kan du deltage i et forsøg, som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling nu sætter i gang.

Har du en 4. klasse, hvor mindst fem af eleverne har en svag social baggrund, kan du også deltage i forsøget.

Ministeriet dækker de udgifter, der er forbundet med at deltage i forsøget - udgifter til opkvalificering af involverede lærere, ansættelse af lærerstuderende samt yderligere arbejdsopgaver for skolens personale.

Du skal tilmelde dig inden 1. marts. Eller rettere: Din skoleleder skal sige til sin skolechef, at du gerne vil deltage med din klasse. Og så skal skolechefen sende tilmeldingen videre til Undervisningsministeriet.

Københavnerdrenge skal lære nye vaner på camp

Forsøgene går i gang efter sommerferien

Forsøgsprogrammet går i gang i efteråret 2016 (og til den tid går dine elever jo så i henholdsvis 3.klasse og 5.klasse).

Mere præcist er der tale om to forsøg - et i læsning og et i matematik.

I læseforsøget bliver alle eleverne i din 3. klasse/din 5. klasse sat sammen med eleverne fra en af skolens 8. klasser. De store elever vil så være læsemakkere med de små, parvis.

I matematik bliver det en slags turboforløb: De omkring fem elever fra din 3. klasse/5. klasse, der har svært ved at regne, kommer til at deltage i et supplerende, intensivt forløb sammen med lærerstuderende eller pædagogstuderende med en specialisering inden for skole- og fritidspædagogik. Du fungerer selv - som klassens matematiklærer - sparringspartner for de studerende.

"Vi taber alt for mange børn, der kommer fra en svag social baggrund, i folkeskolen i dag", udtaler undervisningsminister Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse.

"Det er afgørende, at vi finder ud af, hvordan vi bryder den negative sociale arv, så alle børn får samme muligheder for at komme videre på en ungdomsuddannelse og lægge fundamentet for at få et velfungerende voksenliv.  "Jeg håber, at skolerne vil være med, så vi kan få afprøvet metoder, der kan gøre en forskel i dagligdagen ude på skolerne," tilføjer hun.

Professor: Reformpædagogik sorterer eleverne

Den negative sociale arv skal brydes

Forsøgsprogrammet er en del af satspuljeprojektet "Styrket faglighed for udsatte børn i folkeskolen", og formålet med forsøgene er at finde ud af, hvordan landets skoler kan styrke fagligheden blandt elever med en svag social baggrund.

Hver skole kan tilmelde en eller flere klasser på 3. og en 5. klassetrin. Hvis en skole tilmelder sig med én klasse på 3. klassetrin og én klasse på 5. klassetrin, vil det ved lodtrækning blive bestemt, hvilken klasse der skal gennemføre forsøget, og hvilken klasse der skal være såkaldt kontrolklasse.

Altså, hvis for eksempel din 3. klasse bliver forsøgsklasse i læsning, så bliver den sammenlignet med 3. klasser fra andre skoler, der ikke har haft læsemakkere, men bare almindelig undervisning. På den måde kan forskerne se, om store elever faktisk kan hjælpe små, læsesvage elever med at blive bedre til at læse. Altså se, om makkerlæsning virker.

Læs mere om forsøget ved at klikke under Ekstra i spalten til højre for artiklen.

Læs mere

Undervisningsministeriets forsøgsprogram for elever med svag socialbaggrund.