Anmeldelse

Religion 1-3

Ambitiøs og moderne undervisningsportal til religion

Et must have i en tid, hvor religion blander sig i de store samfundsdebatter, og selv de mindste elever har hørt om religiøs begrundet terror.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min første og umiddelbare reaktion på undervisningsportalen religion 1-3.gyldendal.dk var: Hold da fest! Det ser ambitiøst ud.

Fakta:

Titel: Religion 1-3

Pris: 960 kroner per år per klasse på 1.-3. klassetrin

Forlag: Gyldendal

Jeg begynder altid i lærervejledningerne, når jeg skal til at anmelde, og det var måske derfor, jeg blev slået lidt omkuld, da jeg begyndte at læse, at man fra 1. klasse skal til at reflektere over, hvad man skal lære (klare læringsmål), og siden bliver eleverne stillet spørgsmål til en plakat, hvor de bliver bedt om at udpege religiøse symboler, finde religionernes navne og finde navne på religiøse bygninger.

Det er tydeligt, at det primære fokus er på kristendommen, men også de to andre bogreligioner, islam og jødedom, er medregnet, og der er også en del opgaver i Det Gamle Testamentes fortællinger og moralkodeks i de ti bud – og i det nytestamentlige dobbelte kærlighedsbud. Jeg er ikke sikker på, at dem, jeg har undervist i 1. klasse, har vidst, hvad det dobbelte kærlighedsbud er. Men jeg har dog undervist i det i 1. klasse.

De forskellige undervisningsforløb er smukt differentieret i henholdsvis 1., 2. og 3. klasse og i forskellige emnegrupper med overskrifterne: biblen, de ti bud, døden, dåben, julen, kirken, moskeen, præstens arbejde, rigtigt og forkert og synagogen. Desuden er der en gruppe med forskellige fortællinger, hvorved jeg blev rigtig glad, da jeg så, at nogle af mine yndlingsfortællinger af Peter Mouritzen med illustrationer af Otto Dickmeiss var med. Ja, så kan man i mine øjne ikke fejle!

Fagligt, teknisk og æstetisk kan man ikke sætte en finger på dette materiale, der er udarbejdet af folk med både den uddannelsesmæssige baggrund og undervisningsmæssige erfaring, der skal til. Der er også gjort plads til elevernes evalueringer, lærerens årsplaner, forældrenes inddragelse og Fælles Måls fire kompetenceområder: livsfilosofi og etik, bibelske fortællinger, kristendom og ikkekristne religioner.

Særligt det sidste kompetenceområde har fået en aktualitet uden lige. Der findes ikke et barn i dette land, der ikke har hørt om flygtningekrise, muslimske mænds diskriminerende kvindesyn, terror og Charlie Hebdo. Så selv om materialet ser ambitiøst ud, og jeg næsten kan få lidt præstationsangst over al denne målen og vejen, så har vore børn ikke længere den samme uskyld, som vi selv havde, da vi var børn. Vi lever i en alvorlig tid, og vore børn er kompetente. Undervisningsportalen viser vejen til god og faglig undervisning i indskolingen. Den er et ”must have” på alle skoler.