Liberal Alliances Merete Riisager giver ikke meget for SF's og K's reformkritik. De kan jo bare forlade forliget, hvis det er så utilfredse, siger hun.

Liberal Alliance skoser utilfredse forligspartier: I kan bare forlade forliget

Hvis SF og K virkelig er så utilfredse med reformen, som de giver udtryk for, hvorfor trækker de sig så ikke fra forligskredsen, spørger Liberal Alliances Merete Riisager. Hun kalder diskussionen om paragraf 16b for en ussel måde at føre politik på.

Publiceret

Folkeskolelovens PARAGRAF 16B I DAG

Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den understøttendeundervisning, efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ogefter ansøgning fra skolens leder godkende at fravige reglerne omen mindste varighed af undervisningstiden i § 14 b, stk. 1, nr. 1,og i helt særlige tilfælde § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, i op til 1skoleår med henblik på yderligere faglig støtte ogundervisningsdifferentiering for bestemte klasser ved hjælp afekstra personale i klassen.

Stk. 2. Fravigesbestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed afundervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne pladsi skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 5, eller i et andetrelevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen vedrører, udensærskilt betaling fra forældrene.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Både SF, K og DF har ytret utilfredshed med skoledagens længde, og der efterlyser jeg en konsekvens af den utilfredshed og forlader forliget, eller også må de presse de andre forligspartier til at gøre noget", lyder det fra Liberal Alliances undervisningsordfører Merete Riisager.

Det siger hun efter, at SF's undervisningsordfører i går bebudede, at partiet vil kæmpe for en ændring af folkeskolelovens paragraf 16b, som ifølge partiet vil gøre det lettere for skolerne at gøre skoledagen kortere. Til folkeskolen.dk ville Jacob Mark i går ikke lægge hovedet på blokken og love konsekvenser, hvis forligskredsen ikke går med på ideen.

Ellen Trane: Lokalpolitikerne har manglet overblik

Det er simpelthen ikke godt nok, mener Merete Riisager. Hun efterlyser, at der er konsekvens bag kritikken fra især SF og Konservative.

"Jeg synes, at det er billigt sluppet, at forligspartierne bare kan sidde og kritisere skoledagens længde, når de nu ikke har tænkt sig at gøre noget ved det", siger hun.

Diskussion om 16b er åndsvag

Både undervisningsminister Ellen Trane Nørby og Jacob Mark diskuterede i går paragraf 16b. Jacob Mark ønsker en ændring af paragraffen, da han mener, at det vil gøre det lettere for skolerne, at konvertere den understøttende undervisning og derved korte skoleskemaet. Ministeren mener, at muligheden allerede ligger i paragraffen.

SF: Det skal være lettere at korte skoledagen - men kommunerne bestemmer stadig

Men hele diskussionen er forfejlet, mener Merete Riisager. Hun kritiserer forligspartier for at føre ussel politik.

"16b er jo der, hvor politik bliver rigtigt åndsvagt, hvor man beslutter noget henover borgernes hoveder, og så laver man en lille paragraf, hvor borgerne med hatten i hånden kan søge om at få lidt af deres egen tid og frihed igen. Det, synes jeg, er en ussel måde at føre politik på", siger hun.

LA: KL holder fast i reform for at spare penge

Hun bemærker også, at KL's melding om, at Christiansborgpolitikerne skal holde fingrene fra reformen. Det giver hun heller ikke meget for. KL holder nemlig fast i reformen af økonomiske årsager, siger hun.

Afslørende notat: Skoledagen blev lang mod elevernes ønske

Ellen Trane Nørby understregede i går overfor folkeskolen.dk, at "det kræver fuld enighed i forligskredsen", hvis der skal laves justeringer af reformen. Folkeskolen.dk skrev i går, at forligskredsen skulle mødes i dag fredag. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling oplyser dog, at det er en misforståelse, da forligskredsen først mødes i næste uge. 

"Forligskredsen må selv gå ind og ændre på reformen, for KL har ikke tænkt sig at gøre det. Det er blevet stormagtspolitik om børnelivet. Fordi KL er interesseret i at bevare reformen af økonomiske årsager, fordi hvis vi ruller den tilbage, så skal vi hen og ser på de små elever, så skal vi tilbage og reetablere SFO'er og klubtilbud. Det er meget dyrt. Det er en økonomisk kalkule fra KL, som absolut intet har at gøre med kundskabstilegnelse eller det jeg vil kalde børnelivet", siger Merete Riisager.