fr. 22. jan. 2016 kl. 06:21

Lærer: Masser at hente i målstyring og nye Fælles mål

  • Hvad er mit mål? Hvor langt er jeg nået? Hvad er næste skridt? Sedlerne hænger permanent på vægen sammen med reglerne for, hvordan man arbejder i klassen. Se genre-målene på næste billede.
    Hvad er mit mål? Hvor langt er jeg nået? Hvad er næste skridt? Sedlerne hænger permanent på vægen sammen med reglerne for, hvordan man arbejder i klassen. Se genre-målene på næste billede.
Flere billeder: 1 2 3
Af: Karen Ravn

Selvfølgelig skal man som lærer sætte mål for sin undervisning og for de enkelte elevers udvikling - og evaluere, om man når målene. Det har lærer Kristina Rosenkrands altid gjort, og de nye forenklede Fælles Mål passer fint ind. For hende er det vigtigste, at man som lærer er pragmatisk i sin tilgang og tilpasser målene til den elevgruppe, man har, og til situationen.

Folkeskolen.dk talte med lærer i Roskilde Lasse Bak Sørensen om målstyring for en måned siden. Han mener, at læringsmålstyret undervisning ødelægger lærerens forhold til eleverne, ødelægger klassefællesskabet og er umulig at gennemføre i praksis. Men Koras første måling af lærernes syn på reformen viste i efteråret, at flertallet af de lærere, der overhovedet arbejder med Fælles Mål, også bryder dem ned i konkrete mål for eleverne. Og blandt de interviewede lærere var der mange, der var meget positive over for læringsmålstyring. Kristina Rosenkrands Petersen, lærer på Skolen ved Søerne på Frederiksberg, er en af de lærere, der arbejder målstyret og oplever, at de nye forenklede Fælles Mål en gode, tydelige og brugbare.

"Jeg tænker især, at der er rigtig meget hjælp at hente til nyuddannede lærere, og de er også rigtig gode i skole-hjemsamarbejdet, fordi de er skrevet, så alle kan forstå dem, så man som lærer tydeligt kan forklare, hvad det er, eleverne skal lære", siger Kristina Rosenkrands og understreger, at hun oplever, at hun med målstyring har velfungerende, motiverede og engagerede elever med et godt klassefællesskab. Og hun kan godt få det til at lykkes i praksis:

"Jeg kan godt nå mit arbejde. Men jeg har også arbejdet med det her, siden jeg begyndte som lærer, og jeg har været i specialundervisningen, hvor man hele tiden er nødt til at stoppe op og justere sine mål", siger Kristina Rosenkrands, mens hun viser rundt i sin 3.-klasse, hvor målene for det igangværende forløb om genretræk hænger på væggen, og eleverne har lavet plancher med "genretræer", hvor hver enkelt litterær genres karakteristiske træk er blade på træerne.

For hende er målstyring en naturlig del af lærerarbejdet - og af de fleste andre opgaver, man kan påtage sig. Man sætter sig et mål, man evaluerer og justerer.

Men kan du ikke være bekymret for, at dine elever går glip af den oplevelse, det er at læse en god historie - fordi de læser med det klare mål at lede efter genretræk?

"At litteratur skal være en personlig rejse og en oplevelse er jo også et mål", svarer Kristina Rosenkrands. "Lige nu læser vi 'Kaskelotternes sang' - en klassiker, hvor jeg ved, at hvis de kan læse den sidst i 3. klasse, så er de dér, hvor de skal være. Foreløbig læser de den bare, så de får læseoplevelsen, og så hen ad vejen taler vi om nogle ting i teksten. Sådan husker jeg da også, at min egen, gode, dansklærer gjorde! Men selvfølgelig skal vi ikke fjerne læseoplevelsen uden filter".

Et fælles sprog

Set med Kristina Rosenkrands' øjne er det en fordel for hende som lærer og for elever og forældre, at man har et fælles sprog for, hvad man sådan nogenlunde skal have været igennem ved slutningen af 4. klasse.

"Men vi skal selvfølgelig ikke hen til, som det er i Frankrig, at den 1. november læser alle 4.-klasser i hele landet side 42 i læsebogen. Så ryger fleksibiliteten. Hvis Mads' far og mor er gået fra hinanden, og det er det, der fylder for eleverne lige nu, skal vi kunne tage fat på det. Vi skal jo have nogle hele børn ud af det - det har de nogle andre ansat til i de franske skoler!"

For Kristina Rosenkrands har elevplanen været omdrejningspunktet for at sætte mål for hver enkelt elev. I Forældreintra har hun først på skoleåret opstillet en elevplan for hver enkelt elev med mål for, hvad han eller hun skal arbejde med og lære i løbet af skoleåret. Planen taler hun med både elev og forældre om, og sidst på skoleåret er det så hendes måde at tjekke, at også de overordnede mål for hver enkelt elev bliver nået - igen i samtale med elev og forældre.

Men samtidig er der de Fælles Mål, og hun fortæller også, at hun har mere eller mindre formulerede mål for hver eneste undervisningslektion.

Hvordan kan du nå at bryde Fælles Mål ned i dine egne mål og samtidig sætte mål for hver eneste elev?

"Det gør jeg løbende i undervisningen. Når jeg for eksempel beder eleverne om at skrive en novelle og få så mange af genretrækkene fra træet med. Så forventer jeg måske af én elev, at hun har alle bladene med, mens en anden måske bare skal have to med. Det taler vi om, når de beder om hjælp", forklarer hun og viser den lille laminerede læringsstige, som hver elev har i sin bog. Her skriver hun de næste mål for elevens skrivning og hakker dem af, efterhånden som de er opfyldt.

"Det er ikke fair, hvis man faktisk har nogle mål, og man så ikke fortæller børnene det. Hvis man fx beder dem tegne et hus og bagefter roser dem, der har tegnet en dør og fire vinduer. Alt andet lige er der flere børn, der har mulighed for at opfylde succeskriterierne, hvis de er tydelige", fremhæver hun og understreger, at der selvfølgelig også - ind i mellem - skal være opgaver, hvor selve målet er, at eleverne skal skabe noget kreativt.

Læringsplatformen gør langsommere

Ligesom i Roskilde, hvor Lasse Bak Sørensen er lærer, skal lærerne på Frederiksberg bruge læringsplatformen MinUddannelse. Og den er Kristina Rosenkrands foreløbig ikke imponeret af. Men hun gør det, og nu er det så dér, forældrene skal læse hendes elevplan:

"Jeg har sagt til forældrene, at det bliver ikke som det plejer, for Frederiksberg Kommune har besluttet, at nu skal vi arbejde i det her system".

Hun har kunnet sætte målene fra Fælles Mål ind på sin årsplan, og hun kan også selv skrive egne læringsmål til. Men umiddelbart kan hun ikke se, at hun kan evaluere på, om eleverne når de mål, hun selv har formuleret.

"Men nu har jeg bestilt tid hos vores superbruger, og så må vi se", siger Kristina Rosenkrands.

Men går dit forberedelsesarbejde hurtigere eller langsommere med det nye værktøj?

"Langsommere, jo. Men jeg skal også lære en ny platform at kende".

 

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
fr. 22. jan. 2016 kl. 08:42 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Huset?
Kommentaren med huset, som vi alle har siddet og tegnet, falder tilbage til Frankrig og 1.nov. Det er jo nemlig essensen at målstyring, alle skal tegne det samme hus.
Kan vi ikke få et svar på hvorfor alle skal gøre det samme? Det bliver noget interessant arkitektur vi kommer til ...
Vis hele teksten

Klag
fr. 22. jan. 2016 kl. 14:26 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristina Rosenkrands, i artiklen her omtales kun dit arbejde i en klasse og kun danskfaget. Jeg er lidt ked af at gøre det, men kan ikke se nogen vej udenom at stille dig et lidt indiskret spørgsmål: Har du fuld tid i normalundervisningen - altså 25+ ugentlige lektioner som læ... Vis hele teksten

Klag
lø. 23. jan. 2016 kl. 07:57 Tomas Hansen

Lærer

Hurraartikel.
Det er altså noget af en hurra-artikel, hvor det mest af alt fremtones, som om at det er rigtig godt, altså bortset at MinUddannelse ikke er så god, men det kommer jo nok og hun kender heller ikke lige den så godt.

For slet ikke at tale om at KORA sandsynligvis fifler en god del...

Vis hele teksten

Klag
lø. 23. jan. 2016 kl. 08:21 Richard H. Sørensen

Lærer

Forleden var jeg lige ved at glemme målsætningen med timen. Vi var ved at lære om cirklen, pi, omkreds og areal, da jeg inde i timen spurgte eleverne, om de vidste, hvad de var ved at lære, og hvad målet var. "Ti nu stille Richard, - det er cirklen og at pi* D=omkredsen... Vis hele teksten

Klag
lø. 23. jan. 2016 kl. 15:16 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Udgangspunkt i et eksempel
Jeg sidder her og kigger på FFM - dansk - fortolkning - vurdering - fase 1:
- Eleven kan vurdere teksters form
- Eleven har viden om vurderingskriterier vedrørende form
Link her: http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%...

Der står som eksempel på læringsmål for undervisn...




Vis hele teksten

Klag
lø. 23. jan. 2016 kl. 15:51 Tomas Hansen

Lærer

Nej tak :D
Jeg var til kompetenceafklaringssamtale i går eller jo reelt en prøve.

Lad mig bare sige jeg var en anelse udfordret - jeg er god til at undervise, men jeg er virkelig ikke ret god til at få ministerielt sprog eller udtryk. Hvis jeg ikke forstår det, hvordan skal forældre s...

Vis hele teksten

Klag
lø. 23. jan. 2016 kl. 16:32 Henning Nielsen

Folkeskolelærer

Min kone underviser på stx i dansk, jeg underviser i dansk i udskolingen.

Vi underviser i det samme. De får det rent faktisk to gange. 2. gang dog med mere fagfaglighed. Det er meget ens. Ufatteligt ens...

Klag
sø. 24. jan. 2016 kl. 21:43 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Fælles Mål?
Mindes kursus, eller hvad man nu skal kalde det, i kultur fag og fælles mål. En lang formanende snak om 80%, hvorfor man ikke kan være andet bekendt osv. Kursusledren sagde om de nye fælles mål, nu kan vi bruge dem til noget, før copy-paste'de vi dem bare. To timer s... Vis hele teksten

Klag
sø. 24. jan. 2016 kl. 21:53 Tomas Hansen

Lærer

Åh Jeppe......
De kan jo ikke svare, for der er intet simpelt, endsige korrekt svar.

For hvis du klippe/klistre mål, ja, så overtræder du loven.

For hvis du lader eleverne selv sætte mål og evaluere dem - ja, så overtræder du sørme loven igen.

Pædagogisk lørdag...





Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 09:04 Niels Jakob Pasgaard

Lektor

Styring efter læringsmål er et opgør med skolens formål
Når målet for elevens læring er sat på forhånd er der ingen plads til omveje og nye fælles erkendelser. Evalueringens krav lægger undervisningen i en spændetrøje. Det er derfor det er problematisk at undervise med afsæt i foruddefinerede læringsm... Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 11:25 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Hver eneste gang nogen hævder at lykkes: Spørg dem, hvor meget de underviser
Kristina er naturligvis på ingen måde forpligtet til at svare på det personlige spørgsmål, jeg har tilladt mig at stille hende for et par dage siden. Som læser står jeg bare i den situation, at jeg mangler en helt afgørende oplysning for at kunne vurdere hendes... Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 12:40 Kristina Rosenkrands Petersen

lærer og forfatter

Svar..
Jeg er ny herinde, så jeg roder lidt med teknikken - kan jeg svare jer, hver enkelt direkte under jeres indlæg, eller skal jeg svare helt nedenfor, som jeg gør her?

Niels Christian Sauer: Jeg er på fuld tid og læser 25 lektioner om ugen. Jeg er klasselærer i en 3. klass...

Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 14:13 Josefine Jack Eiby

Lærer

Niels
Kunne du ikke bruge dit lille projekt uv.-timer positivt?

Til at bakke lærerne op? Fremfor at udstille dem med færre uv.timer som værende "mindre værd". For de underviser jo alligevel ikke. Så de ved jo ikke noget om at være lærer.

Og så vil jeg lig...



Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 14:16 Kristina Rosenkrands Petersen

lærer og forfatter

Huset
Jeppe Christiansen: Jeg tror godt, at jeg forstår hvor du vil hen, men jeg tror den fedeste og mest holdbare arkitektur kommer af at arkitekterne lærer et håndværk, før de begynder at free style med skæve tårne og hvad har vi. Ellers falder skidtet jo sammen. Altså... Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 14:53 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Josefine: Jeg er ked af at få skudt i skoene, at jeg skulle være ude på at "...udstille dem med færre uv.timer som værende "mindre værd". For de underviser jo alligevel ikke. Så de ved jo ikke noget om at være lærer."

Men for at kunne...

Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 15:10 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristina, tusind tak for dit svar. Nu tør jeg dårligt spørge mere ind, fordi jeg er bange for at det vil blive misforstået som forfølgelse eller forsøg på udhængning, og det ønsker jeg under ingen omstændigheder. Så jeg vil begrænse mig til ... Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 15:18 Tomas Hansen

Lærer

Kristina - du må altså ikke tage det forkert op ;-)
Kristina, der er bare himmelvid forskel på at have 25 timer, hvoraf hovedparten er i egen klasse + musik og så at f.ex være i udskoling eller mellemtrin og måske have 5-6 forskellige klasser, i en bred vifte af fag.

Det ER bare nemmere nemmere, at have sin egen klasse til det me...

Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 15:34 Tomas Hansen

Lærer

Josefine.
Du læser altså som Fanden læser biblen - der er ingen som hænger nogen ud, men der er altså bare stor forskel på om du læser 16 katederlektioner over 4 dage og holder weekend i 3 dage - går ud fra du ikke bruger tiden på forberedelse og så at du har 2... Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 15:50 Kristina Rosenkrands Petersen

lærer og forfatter

Niels Christian og Tomas
Det er klart, at min arbejdsplan betyder meget. Jeg er meget glad for den, den passer mig og min måde at arbejde på rigtig godt. De to andre klasser på årgangen følger samme årsplan som min klasse, det betyder også meget. Jeg har haft udgivelser af elevplaner og sa... Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 16:02 Tomas Hansen

Lærer

Næh ;-)
Jeg synes du lyder meget reflekterende over tingene.

Jeg synes iøvrigt også at mange af de ting, som du nævner er gode og burde bruges mere, men jeg har meget erfaring med LMSU og hvis det skal fungere og fungere godt, ja, så er det uforeneligt med 25+ lektioner om ugen, uanset ...

Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 19:31 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Mål og styring
"...men jeg tror den fedeste og mest holdbare arkitektur kommer af at arkitekterne lærer et håndværk, før de begynder at free style med skæve tårne og hvad har vi." Lige præcis som med målstyring, der er nogen der tror det virker, god pointe.
Men jeg ...
Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 19:51 Kristina Rosenkrands Petersen

lærer og forfatter

Det ene udelukker vel ikke det andet..
Jeppe: Jeg tror de fleste arkitekter, som arbejder i faget, ved en del om fundamenter og mørtel. Jeg mener heller ikke at have skrevet, at børn ikke kan være kreative, før de har lært at læse. Det jeg mener er, at kreativiteten i min optik får de bedste vilkår,... Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 20:10 Jeppe Christiansen

Folkeskolelærer

Platform
Der er masser af platforme i skolen, alt for mange. Men skolen skal ikke være en platform, den er en kulturinstitution, som nogle forsøger at gøre til et kompetence center. Er slet ikke fan af metaforer, man kommer let til at nedgøre andre fag. Så den har du ret i.
Men nå...
Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 22:14 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Kristina, du får altså ikke mig på nakken. Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du har at sige til mine to spørgsmål - her gentaget:

Bruger du målstyring som beskrevet (med elevplaner og samtaler osv.) i de to andre tredjeklasser, som du kun har i musik...

Vis hele teksten

Klag
ma. 25. jan. 2016 kl. 22:49 Lasse Bak Sørensen

Lærer

Kristina, jeg skrev en kommentar, som stiller dig en masse spørgsmål om skjult læring i den læringsmålstyrede undervisningen. Den blev så lang, at jeg valgte at gøre den til et indlæg:

https://www.folkeskolen.dk/579826/s...

Klag
on. 27. jan. 2016 kl. 09:02 Kristina Rosenkrands Petersen

lærer og forfatter

Niels Christian..
Jeg svarede vist delvist i en kommentar til både dig og Tomas. Men, jeg svarer gerne igen. :)

Jeg bruger målstyring i de to andre 3. klasser, men har valgt at følge klasselærernes linjer mht. elevplaner og samtaler.

Jeg bruger målstyring i alle de fag jeg læser.

Jeg h...





Vis hele teksten

Klag
on. 9. mar. 2016 kl. 19:07 Niels Christian Sauer

Skribent, debattør, lærer

Jeg har desværre overset dette svar fra Kristina. Men jeg forstår det sådan, at Kristina IKKE bruger individuelle elevsamtaler og målfastsættelse med individuelle skriftlige mål for musikundervisningen i de to tredjeklasser, hun kun har i dette fag. Og det ville også være absurd.

Klag