Debat
Tomhedens nytte. Om undervisningens åbning og læringsmålsstyringens lukning
Jeg har skrevet en skæv, men måske alligevel rammende artikel om læringsmålsstyringen set i lyset af 2500 år gamle klassisk kinesiske værkers og en 400 år gammel klassisk japansk teksts beskrivelser. Til slut i artiklen en aktualisering og et kort historisk rids.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
NB: Den himmel, der tales om, er ikke en transcendent guddoms himmel, men den himmel vi kan se op på. Det kinesiske ord ‟himlen” (天) har i sig også betydningen ‟tiden”, og ordet ‟jorden” (地) har i sig også betydningen ‟rummet”. Det er i åbningen, i påvirkningsfeltet mellem himlen og jorden, i dette tids-rums tomrum, at menneskets eksistens muliggøres.
Artiklen læses her:
http://nordosten.dk/tomhedensnytte.html