Eleverne kan fremover gå til fællesfaglig prøve individuelt eller i grupper på 2-3.

Fælles prøve: Frivillig i år, obligatorisk næste sommer

Den nye bekendtgørelse for folkeskolens prøver er klar og byder blandt andet på retningslinjer for den nye fælles mundtlige prøve i fysik/kemi, biologi og geografi. De tre fag har fire fælles kompetenceområder: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Den fælles prøve kræver koordinering mellem naturfagslærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye fællesfaglige prøve er frivillig i år, men obligatorisk fra skoleåret 2016/17.

Formålet med den nye fælles prøve i naturfagene er at gøre flere elever interesserede i fagene og motiverede til at søge videreuddannelse indenfor det naturvidenskabelige område. Den politiske beslutning har været undervejs et godt stykke tid og blev endeligt taget for over et halvt år siden.

Blog: Længe ventet prøvebekendtgørelse er nu i høring

Ministeriets læringskonsulenter har siden rejst rundt og informeret om den nye fælles prøve. På sådan et informationsmøde gik deltagernes usikkerhed i forhold til den nye prøve på udfordringen med at to eksaminatorer skal dække tre fag, på selve logistikken og på de fællesfaglige forløb. Og så at én censor skal kunne bedømme tre fag.

"Hvis I ikke har nået at arbejde med fire fællesfaglige forløb med eleverne inden, så vent med at vælge den fælles prøve til den bliver obligatorisk", lød rådet fra læringskonsulenterne Keld Nørgaard og Mads Joakim Sørensen på informationsmødet.

Blog: Udvikling af afgangsprøven - hvornår?

"Jeg bliver nødt til at have fysik/kemi læreren med, ellers kan eleverne bilde mig alt ind", sagde en deltager.

Nej, lød svaret, for eleverne skal prøves i de naturfaglige kompetencer. Lærerne har talt sammen om de læringsmål, som eleverne skal kunne, så det går sagtens. Læringskonsulenterne fortalte, at det jo gælder i alle de tre fag, at hvis man som lærer ikke har linjefag i alle tre, så vil man føle sig usikker, men det afklarer man inden og bliver klogere på sine usikre punkter.

Lovforslag om tværfaglig naturfagsprøve fremsat i dag

På forhånd har lærerne vejledt eleverne i de emner, der er opgivet. De naturfaglige problemstillinger og arbejdsspørgsmål er afklaret inden. Indenfor kulturfagene vil man have den samme usikkerhed, da ikke mange lærere har fagene historie, samfundsfag og kristendom som linjefag, understregede læringskonsulenterne.

Man kan også bede specifikt om for eksempel en fysik/kemi censor, hvis eksaminator ikke dækker det fag, lød det.

Blog: Geografi: Fællesfaglig naturfagsprøve, men stadig 3 fag

I bekendtgørelsens paragraf 50 står, at man kan være flere eksaminatorer, hvis det er nødvendigt for at kunne repræsentere de relevante faglige kompetencer. Skolelederen skal sikre, at eksaminator og censor tilsammen har kompetencer i de fag, der aflægges prøve i.

 

Plads til det fællesfaglige

Andre deltagere understregede, at det var godt med en fælles prøve, og at man jo havde vidst i flere år, at det gik denne vej.

Men hvorfor holder man så fast i at have skriftlige prøver i fagene, spurgte en.

"Politisk har man ønsket at prøve eleverne på de kernefaglige kompetencer. Vi har tre naturfag i folkeskolen, og hvert fag har sine forcer. Det er vigtigt. Men der er også nogle interessante fælles snitflader, og dem bliver der plads til nu", svarede læringskonsulenterne.

Debat: Mens vi venter på klar besked om nye prøveformer

På informationsmøderne kunne deltagerne sammen arbejde med at udforme en skitse til et undervisningsforløb. Der blev talt om emner som affaldssortering, en tur ud i rummet, forsyning til megabyer, fra jord til bord og bæredygtighed i skolehaver.

"Det handler om at få eleverne til at undre sig, arbejde undersøgende og stille spørgsmål. Det skal de lære fra starten i faget natur/teknologi", mente en deltager.

Fagteamet bliver vigtigt i arbejdet med at udforme prøvespørgsmål. Der bliver behov for tæt koordinering dér, fremhævede flere.

Det naturfaglige center Astra (tidligere NTS-centeret) har samlet materiale om prøverne. Læs via link til højre for artiklen.

Læs prøvebekendtgørelsen via link til højre for artiklen.

Læs mere

Læs mere hos Astra

Læs prøvebekendtgørelsen