Anmeldelse

Stop skuespillet i lommen

Slutspillet for de lasede rollehæfter er indledt. Ny digital løsning fra Dansk Teaterforlag fornyr dramaarbejdet og udnytter de teknologiske muligheder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis der er én fælles erfaring, som alle, der har gået i folkeskolen, deler, må det være traditionen med at opføre skolekomedie. År efter år slides og leges der på skolerne med at få forestillingen på plads til for eksempel den årlige skolefest. For lærere og elever er det ofte et lærerigt og krævende afbræk i hverdagen. Men det er også en tid med udfordringer med at få en flok mere eller mindre beklemte elever til at komme ud over rampen.

Fakta:

Titel: Danteater Digital

Forlag: Ukendt forlag

En af de mere profane udfordringer i arbejdet har været adgangen til tekster, og især hvordan man holdt styr på rollehæfterne, når eleverne havde fået dem. Mange rollehæfter har lidt en stille død nederst i en overfyldt skoletaske, og der er mange elever, som har undskyldt manglende liv i replikkerne eller missede stikord med, at de ikke lige har kunnet finde rollehæftet.

Dansk Teaterforlag har nu lanceret en digital variant til smartphones (og computer), så man som lærer og elev ikke længere skal døje med slidte, overstregede rollehæfter. Det tegner godt.

Den nye variant er opbygget, så man som lærer via et abonnement har fri adgang til Dansk Teaterforlags ret store bagkatalog af skuespil i alle mulige genrer. Der er altså rig lejlighed til at søge igennem materialet for at finde et stykke, der egner sig specielt til ens klasse. Søgningen kan indsnævres ud fra kriterier som antallet af medvirkende, alderstrin, om der er musik i stykket og varighed. Man kan selvfølgelig også søge på forfatter eller titel, hvis man er på jagt efter særlige stykker. Når man har bestemt sig for et stykke, kan man downloade det til gennemsyn. Det er med andre ord hurtigt og simpelt at komme til stykkerne. Hvis der indgår musik i stykket, ligger musikken i en instrumental version i direkte forbindelse med stykket, og der er adgang til noder og becifringer i de fleste tilfælde.

Det er imidlertid i appens elevfunktioner, at man for alvor kan se slutspillet for de lasede rollehæfter for sig. For på det tidspunkt, hvor man har udvalgt et stykke, kan man umiddelbart dele det med eleverne i klassen via Uni-Login, så de har det samlede rollehæfte på deres smartphone eller på en computer. Læreren kan fordele rollerne i stykket til hver enkelt elev i klassen, og eleven vil nu se sine egne replikker markeret med gult i rollehæftet, og eleven kan tilmed vælge udelukkende at se sine egne replikker. Eleven vil derfor på et par skærmbilleder kunne se samtlige sine egne replikker. Det er bare med at komme i gang med at øve, ingen undskyldninger om, at siden med den vigtige replik i anden akt er forsvundet. Læreren kan desuden skrive noter til de enkelte replikker og altså udvikle stykkets regi uden at skulle tænke over, at der skal konsekvensrettes. Det klarer appen.

Eneste irritationsmoment er, at man bliver sendt til starten af stykket, hver gang man skifter funktion. Er man inde for at lytte til en replik og ønsker at lave en note til eleven, skal man forfra igen; den funktionalitet kan man godt forbedre.

Disse praktiske sider ved appen suppleres udmærket af en række mere pædagogiske muligheder: Alle replikker kan hentes i IntoWords, så man kan få læst dem op maskinelt. Det bliver selvfølgelig noget metallisk og udynamisk og skal derfor udelukkende fungere som en hjælp til elever med læsevanskeligheder. De mere dramaturgiske potentialer ligger i, at både lærere og elever selv kan optage replikker i appen, så man løbende kan arbejde med intonation, styrke, dynamik, motorik med videre. Det er en helt unik mulighed for at arbejde effektivt med at få skabt ægte liv i replikkerne, og for at eleverne kan arbejde selv langt hen ad vejen. Læreren kan altid høre, hvordan eleven har tænkt sig at sige en given replik.

Ud over selve stykkerne giver appen også adgang til nogle korte videoer med dramaøvelser om taleteknik, følelser og fokus. Desværre er lyden ikke særlig god, det er simpelthen vanskeligt at få tilstrækkelig volumen på. Det er også uheldigt, at appen stopper, når man prøver at køre videoerne på en smartphone. Lige denne del bør forlaget gøre noget mere ved.

Forlaget kalder selv i sit markedsføringsmateriale appen for spotify for teater. Det er faktisk ikke helt hen i vejret, for med appen kan elever og lærere altid have stykket med sig. Med det afsæt er der god mulighed for at få nyt liv i den gamle tradition.