Lærer til lærer

Jeg synes det er træls

Jeg kan ofte som lærer opleve, at den adfærd eleverne udviser, er utrolig belastende for mig, og til tider kan jeg helt komme til at glemme, at de formentlig ikke gør det for at genere mig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg var ansat på en specialpædagogisk skole, og vi skulle på den årlige lejrskole - en af de større udfordringer for både elever og lærere.

Jeg havde ansvaret for Jeppe på lejrskolen, han havde et stort behov for, at skulle røre et bestemt antal ting inden han gik fra en aktivitet til en anden. Når han blev stresset og skulle skynde sig, startede han nogle gange forfra eller rørte to gange ved alle tingene. Jeg kæmpede igennem en hel weekend med min egen utålmodighed, når jeg skulle vente på Jeppe, hver gang vi skiftede aktivitet. Den sidste dag hvor alle andre sad pakket og ventede i bussen, var Jeppe ekstra stresset og han rørte ved næsten alt i rummet flere gange, til sidst voksede min utålmodighed sig simpelthen for stor, og jeg sagde til Jeppe

- Ej nu må du altså skynde dig, vi har altså ikke tid til det her.

Jeppe stoppede op og kiggede på mig, så sagde han

- Jamen.. Jeg synes altså også det er helt vildt træls.

Jeg kan ofte som lærer opleve, at den adfærd eleverne udviser, er utrolig belastende for mig, og til tider kan jeg helt komme til at glemme, at de formentlig ikke gør det for at genere mig.