Debat

Mens vi venter på klar besked om nye prøveformer

Mens lærerne i 9. klasserne venter på klar besked fra Ministeriet og skoleledelsen om, hvad de nye prøveformer helt præcist indeholder, kan denne opdatering måske være behjælpelig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har selv prøvet som lærer i 9. klasse, hvordan det belaster ens arbejdssituation, når man ikke ved besked og får den nødvendige information i god tid om nye prøveformer. Det er svært, for hvordan skal man helt eksakt forberede sin undervisning og sine elever til de kommende 9. klasses prøver. Grundet spørgsmål fra lærerne i min egen lokalkreds, har jeg forsøgt at få overblik over ændringerne på prøveområdet bl.a. ved at henvende mig til Ministeriet.

Fra maj/juni 2016 vil der alene være en statslig beskikket censor til de skriftlige prøver

Lige pt. finder man de gamle vejledninger på Ministeriets hjemmeside, hvor der står at bedømmelse og karakterfastsættelse i dansk og matematik bedømmes af elevernes faglærer og beskikket censor.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Dette vil blive rettet på hjemmesiden, når syge- og semesterprøverne er afsluttet i januar, da man til disse prøver stadig har faglærer og beskikket censor til at rette de skriftlige opgaver.

Man kan som lærer undrer sig over, at man i en reformtid med stor fokus på feed-back til eleven vælger at fjerne mulighederne for, at faglæreren kan give eleven en tilbagemelding på deres skriftlige opgave og karakterbegrundelse. Lige nu ser det ud til, at læreren hverken får ret eller pligt til at få kendskab til de enkelte elevprøver, så de kan give en reel og konkret tilbagemelding til eleven.

Hermed bliver man udtrykkeligt erindret om, at den nye bedømmelsesordning primært handler om at frigøre lærerressourcer og altså ikke handler om elevens retssikkerhed eller lærernes fremadrettede udvikling af undervisningen. Eleven får en karakter og så er det videre til en ungdomsuddannelse (velkommen til det nye præstationssamfund fristes man til at sige).

Ny fælles prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi indføres for skoleåret 2016/17

Det er frivilligt for skolerne, om de vil afholde den ny prøve allerede til prøverne i maj-juni i skoleåret 2015/2016. I så fald at skolerne benytter denne valgfrihed må man formode, at skoleledelsen har drøftet indhold og rammer med lærerne. Skolen kan ligeledes vælge at benytte muligheden for længere tid til at forberede sig og tilpasse undervisningen til den obligatoriske fælles prøve i naturfag til næste skoleår.

Der er fortsat en del ubesvarede spørgsmål både i forhold til indhold, rammer og hjælpemidler, som der mangler afklaring på.

Ny udtræksprøve i faget fysik/kemi

Udtræksprøven i fysik/kemi indføres samtidig med den ny fælles prøve i naturfag, dvs. fra prøveterminen maj-juni i skoleåret 2016/2017.

Udtræksprøven vil dog allerede have virkning og gælde for de skoler, der frivilligt vælger at afholde den ny fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi allerede i skoleåret 2015/2016. Herefter er der tale om en udtræksprøve, der følger den ny fælles prøve i naturfag fra 2016/17.

Prøven har til formål at afprøve elevernes fagspecifikke færdigheder og viden inden for faget, og der er valgt en digital multiple choice prøveform.

Bekendtgørelsen afventes og med den kommer der informationer og prøvevejledning på den nye prøve i naturfag. På nuværende tidspunkt findes der informationer herom i et brev, som skolerne fik tilsendt d. 25.6.2015:

http://uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF15/Juni/150630%20Til%20skolens%20leder%20og%20den%20proeveansvarlige.pdf

Permanent projekt og produktorienteret prøve i historie, samfundsfag og kristendom

Ved sommerprøverne 2014/15 var det muligt (og frivilligt) at anvende den nye prøveform. Der er tale om en ny fællesprøve, der inddrager de tre fag, som skal indeholde et produkt og en selvvalgt problemstilling. Den nye prøveform bliver obligatorisk allerede i indeværende skoleår.

Der er lærere, der har haft mulighed for at deltage på de planlagte kurser om den nye prøve, men om alle prøvefagslærere har fået tilbuddet og haft muligheden for at deltage er uvist.  Med den nye prøve må man formode, der skal foregå en særlig tilrettelæggelse af undervisningen i de tre fag, og ikke mindst en tæt koordinering blandt faglærerne samt en skemalægning, der giver mulighed for et tæt samarbejde. Jeg har læst de nye vejledninger til den ny prøve og jeg har svært ved at se, hvordan faglærere og skolerne skal blive klar til denne prøve til sommer. Der er på ingen måde tale om rettidig omhu og endnu mindre tale om at være oplyst på et ordentligt grundlag. Det vil være mest rimeligt og anstændigt, at prøven bliver udsat til næste skoleår.

Bekendtgørelserne til de nye prøveformer er i høring pt. og indbefatter en række andre tiltag, bl.a. obligatorisk afholdelse af digitale selvrettende prøver, elektroniske hjælpemidler, brug af Uni-login osv. Bekendtgørelsen forventes færdiggjort snarest med forventning om ikrafttræden den 1.1. 2016.

Jeg anser de omfattende prøveændringer som værende noget af en prøvelse for lærere i 9. klasse. I en reformtid, hvor alle andre elementer også skal implementeres og hele skolen er under markant forandring virker de nye prøveformer både krævende og forhastet gennemført. At informationer, vejledninger og bekendtgørelser kommer så sent i forløbet medfører stor usikkerhed for både elever og lærere. Hvornår har man tænkt sig, at prøvefagslærerne skal sætte sig ind i de omfattende vejledninger og bekendtgørelser – og endsige nå at forberede eleverne på kvalitativ vis?