Det giver jo meget mere mening at sammenligne med naboskolen end med én, der ligger langt væk og har nogle helt andre forhold og en helt anden økonomi.

Skolelederformand: Nyt værktøj gavner ikke

Formanden for Skolelederforeningen Claus Hjortdal ser ikke nogen synderlige fordele ved, at forældre og andre fremover vil kunne sammenligne skoler på en række parametre på uddannelsesstatistik.dk. Og især bryder han sig ikke om, at man gør andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk til et parameter for valg af skole.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ellen Trane: Nu skal man kunne sammenligne skolerne på nettet 

"Det kommer i en kontekst af, at tosprogede elever er noget dårligt", siger Claus Hjortdal og påpeger, at selvom 80 procent tosprogede selvfølgelig kan betyde nogle udfordringer i forhold til danskindlæringen, så er der flere gruper af tosprogede, der klarer sig markant bedre i skolen end danskfødte elever.

Igen: Avis bringer liste over skoler, ministeriet holder øje med

Som udgangspunkt kan han godt følge ideen om transparens, og at alle skal lære af de bedste.

"Det er jo et ædelt motiv, men effekten er ikke ret stor. Det vil blive et værktøj for politikere og journalister", vurderer skolelederformanden og påpeger, at 75-80 procent af forældrene vælger den nærmeste skole og er godt tilfredse med den.

Kun hver tiende forældre tjekker karakterer før skolevalg

"Så er der nogle, der vælger friskole, og så er der nogle ganske få, der shopper lidt. Men det er de lokale skoler i nærområdet, man kender, det er dér, man hører om, hvordan det går. Og de tal, som ligger i værktøjet, ligger jo også i forvejen på skolens hjemmeside, og det giver jo meget mere mening at sammenligne med naboskolen end med én, der ligger langt væk og har nogle helt andre forhold og en helt anden økonomi".

Claus Hjortdal gør også opmærksom på, at mange sammenlagte skoler i dag har undervisning på flere matrikler, men i indberetningen til datavarehuset bliver de lagt sammen. Det betyder, at forældre i for eksempel Glostrup og i Helsingør by i praksis kun kan se én skole i systemet, selvom de vil kunne vælge mellem flere afdelinger, når barnet skal starte i skole. 

Tilføjet kl. 15.42, red: Undervisningsministeriet gør opmærksom på, at det er planen at rapportere på afdelingsniveau i det omfang, data tillader det, så det bliver muligt for forældre at se de afdelinger, de overvejer at sende deres børn til.

Powered by Labrador CMS